ذات اقامتگاه های بومگردی با کمی نگری در تضاد است

به گزارش مجله ابوذریون، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، ذات اقامتگاه های بومگردی با کمی نگری در تضاد است.

ذات اقامتگاه های بومگردی با کمی نگری در تضاد است

صادق کاظمیان، دبیر جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی ایران اظهار کرد: اقامتگاه های بومگردی یا همان خانه های بومگردی براساس معیارهای جهانی و استقبال داخلی درطی سالهای گذشته در روستاهای ایران آغاز به فعالیت کردند. هدف این اقامتگاه ها حرکت در راستای توسعه پایدار در منطقه ها روستایی و بافت های تاریخی است.

وی ادامه داد: به این معنی که در کنار حفظ معماری و احیای بناهای تاریخی، فرهنگ و آیین های محلی، خوراک، پوشش مردم، گویش، موسیقی و حفاظت از محیط زیست برای افزایش رفاه جامعه محلی به وسیله ایجاد مشاغل و زنجیره های وابسته به گردشگری اقدامات قابل توجه انجام گیرد. فعالیت این اقامتگاه ها باعث مهاجرت معکوس، رونق روستاها و حفظ صنایع دستی، ابنیه تاریخی و معماری بومی محلی شده است.

دبیر جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی ایران در مورد تاثیرات منفی اقامتگاه های بومگردی گفت: اگر در بحث تاسیس اقامتگاه های بومگردی ظرفیت سنجی و امکان سنجی درست انجام نگردد، جامعه محلی و بافت های تاریخی و طبیعی با اثرات مخربی روبرو خواهد شد. در بعضی منطقه ها صدور مجوز بیش از ضریب تحمل منطقه تاثیرات منفی روی آب، خاک، محیط زیست منطقه و فرهنگ جامعه میزبان گذاشته است. فلسفه اقامتگاه های بومگردی با گردشگری انبوه در تضاد بوده و حضور انبوه گردشگران در دوره هایی خاص آسیب زاست.

دبیر جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی ایران با اشاره به اینکه خراسان رضوی ظرفیت بالایی در جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی دارد، توضیح داد: در خراسان رضوی روستاهای بسیاری با جذابیت های تاریخی و فرهنگی داریم که در راستای توسعه گردشگری و احیای فرهنگ آنها میتوان از اقامتگاه های بومگردی بهره برد.

کاظمیان اضافه نمود: خوشبختانه در سالهای گذشته تمرکز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از صدور مجوزهای گسترده به سمت ارائه مجوز براساس ظرفیت های طبیعی، تاریخی و فرهنگی منطقه ها مختلف استان تغییر یافته است.

وی ادامه داد: البته با شناسایی ظرفیت منطقه ها میتوان از صدور مجوز در منطقه های که تعدد مجوز وجود دارد، جلوگیری کرد و در منطقه های که ظرفیت های مغفول وجود دارد سرمایه داران و جامعه محلی را به این کار ترغیب کرد. در حال حاضر در استان نزدیک 130 اقامتگاه دارای مجوز مشغول به فعالیت هستند و چیزی نزدیک به همین تعداد موافقت اولیه دریافت نموده اند.

دبیر جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی ایران گفت: شیوع کرونا و ضربه ای که به صنعت گردشگری وارد کرد، عاملی شد که افراد بدون مطالعه، برنامه ریزی و تحت تاثیر تبلیغات به سمت ایجاد اقامتگاه های بومگردی نروند و همین عوامل باعث شده که تقاضا برای ایجاد اقامتگاه های بومگردی در سراسر ایران کاهش یابد.

کاظمیان در مورد تعطیلی اقامتگاه های بوم گردی در دو سال گذشته تشریح کرد: از تعطیلی اقامتگاه های بومگردی به دلیل ساختار آنها اطلاع دقیقی وجود ندارد، چرا که مدیران بسیاری از این خانه ها در آن ساکن هستند و در نتیجه تعداد زیادی از آنها دایر بودند که به معنای فعال بودن آنها نیست. در این مدت 80 درصد این خانه ها فعال نبوده و در زمان کاهش محدودیت ها نیز با حداقل ظرفیت پذیرای میهمان بودند.

وی با تاکید بر اینکه ذات اقامتگاه های بومگردی با کمیت نگری در تضاد است، عنوان نمود: فلسفه این خانه ها میزبانی شایسته و متناسب با فرهنگ بومی و ایرانی است و همانطور که در خانه ایرانی به میهمان نگاه کمی نداریم در این اقامتگاه ها نیز اصول میهمان نوازی به درستی اجرا می گردد. برای مثال میتوان گفت در اقامتگاه های بومگردی به هیچ عنوان از لفظ مسافر یا مشتری استفاده نمی گردد و تمام افراد میهمان خانه های بومگردی هستند.

کاظمیان ادامه داد: در نهایت پس از یک دوره که اقداماتی پرشتاب در جهت توسعه کمی تاسیسات گرشگری انجام شد، کل جامعه اعم از متولیان حاکمیتی، جامعه محلی و سرمایه گذاران به این نتیجه رسیدند که ذات اقامتگاه های بومگردی با توسعه پرشتاب و انبوه هماهنگی ندارد.

منبع: همگردی
انتشار: 6 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1401 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2168

به "ذات اقامتگاه های بومگردی با کمی نگری در تضاد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذات اقامتگاه های بومگردی با کمی نگری در تضاد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید