زمان برگزاری انتخابات آمریکا

به گزارش مجله ابوذریون، بر اساس اعلام رسمی دستگاه های مسئول، انتخابات ریاست جمهوری امسال در آمریکا، روز سه شنبه، 3 نوامبر 2020 (13 آبان 99) برگزار خواهد شد.

زمان برگزاری انتخابات آمریکا

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، سه شنبه سیزدهم آبان ماه همان روزی است که دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه و جو بایدن نامزد حزب دموکرات باید برای تصاحب مقام ریاست جمهوری به رقابت بپردازند.

گفتنی است که انتخابات سال جاری، پنجاه ونهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکاست.

با توجه به اینکه نظام آمریکا به صورت ریاستی است، انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات کنگره به طور مجزا و هر چهار سال یک بار برگزار می شود.

اگر در انتخابات آینده ترامپ پیروز شود وی چهل وپنجمین رئیس جمهور آمریکا و اگر جو بایدن بتواند رقیب خود را شکست دهد، این نامزد حزب دموکرات به عنوان چهل وششمین رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد خواهد نمود.

در فرایند انتخابات درون حزبی، ترامپ راه سختی را طی نکرد اما بایدن رقبای سختی پیش روی خود داشت و درنهایت با کناره گیری برنی سندرز وی به انتخابات نوامبر راه یافت.

نگاهی به فرایند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

شایان ذکر است که مردم در ایالات متحده مستقیماً رئیس جمهور و معاون اول وی را تعیین نمی نمایند. رأی دهندگان نام رئیس جمهور دلخواه خود را روی برگه رأی می نویسند اما این مجمعی تحت عنوان مجمع انتخاب نمایندگان یا اِلِکتِرال کالِج است که رئیس جمهور و معاون اول وی را برمی گزیند.

اعضای الکترال کالج سال جاری در تاریخ 14 دسامبر مصادف با 24 آذر 99 مستقیماً رئیس جمهور و معاون اول او را تعیین خواهد نمود.

ابتلای ترامپ به کرونا چه تأثیری بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می گذارد؟ /برنامه ریزی جدی دموکرات ها برای پیروزی

واشنگتن پست: فضای روز انتخابات در آمریکا شدیداً امنیتی خواهد شد

مجمع انتخاب نمایندگان که تاریخ تأسیس آن به دهه اول قرن نوزدهم بازمی شود متشکل از تعدادی از شهفرایندان آمریکایی است که در اکثریت ایالت های آمریکا توسط مردم انتخاب می شوند. اعضای این مجمع نباید از اعضای کنگره یا نهادهای فدرال باشند. در بعضی ایالت ها اعضای این مجمع را نهادهای ایالتی مانند مجلس ایالتی منصوب می نمایند.

هر ایالت دارای دو نماینده در مجلس سنا و (بسته به جمعیت ایالت) تعدادی نماینده در مجلس نمایندگان است. مجموع نمایندگان هر ایالت در این دو مجلس برابر با تعداد نمایندگان آن ایالت در مجمع است.

رأی مردم آمریکا با انتخاب رئیس جمهور ارتباط مستقیم ندارد

تعداد کل اعضای مجمع انتخاب نمایندگان مطابق سرشماری سال 2010 آمریکا 538 نفر است و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای پیروزی در انتخابات باید دست کم 270 رأی از 538 رأی مجمع انتخاب نمایندگان را به دست بیاورند.

پس از برگزاری انتخابات و شمارش آراء، اعضای مجمع انتخاب نمایندگان به نمایندگی از مردم، به نامزدی رأی می دهند که اکثریتِ آرای مردمیِ آن ایالت را به دست آورده است. تنها ایالت های مِین و نبراسکا از این قاعده مستثنی هستند.

یکی از ایرادات عظیم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این است که ممکن است رئیس جمهور با اکثریت آراء انتخاب نشود. این ایراد پنج بار انتخابات آمریکا را با چالش روبرو نموده است، ازجمله انتخابات سال 2016 که ترامپ با 62 میلیون و 984 هزار و 828 رأی توانست در مقابل هیلاری کلینتون با 65 میلیون و 835 هزار و 514 رأی پیروز میدان شود. این موفقیت با به دست آوردن 304 رأی الکترال ترامپ در مقابل 227 رأی الکترال کلینتون به دست آمد.

درواقع این ترفندهای انتخاباتی است که نفر برتر در انتخابات ریاست جمهوری را تعیین می نماید نه اکثریت آراء.

احتمال انجام رأی گیری به وسیله صندوق های پستی

شیوع بیماری کرونا باعث شده است که بسیاری از ایالت های آمریکا تصمیم بگیرند این انتخابات را به روش پستی برگزار نمایند. این امر یعنی رأی گیری به وسیله پست، اداره پست آمریکا را نگران نموده است زیرا ممکن است موجب تأخیر در شمارش آراء شود. نگرانی و هشدار اداره پست باعث شده است که بسیاری کیفیت برگزاری انتخابات از این طریق را زیر سؤال ببرند.

هشدار اداره پست با انتقاد شدید حزب دموکرات روبرو شده است که موافق چنین روشی است و در مقابل، ترامپ و جمهوری خواستار که با رأی گیری پستی مخالفت دارند اعلام نموده اند که این روش درصد تقلب در انتخابات را افزایش می دهد.

4106/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1383

به "زمان برگزاری انتخابات آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان برگزاری انتخابات آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید