شهری که به دست یکی از پهلوانان باستانی بنیان گذاری شد

به گزارش مجله ابوذریون، خبرنگاران/ این خبر پیرامون شهری که به دست یکی از پهلوانان باستانی بنیان گذاری شد، برای شما نگارش شده است.

شهری که به دست یکی از پهلوانان باستانی بنیان گذاری شد

براساس مطالب آمده در افسانه ها و اسطوره ها، گرگین میلاد از پهلوانان باستان بنیان گذار شهری بود که با مشتق گیری از نامش احتمالا به لاد معروفیت یافت و این نام بعد ها به لار تغییر پیدا کرد.

شهر لار در مرکز شهرستان لارستان قرار گرفته است. این شهر که در فاصله 330 کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز و 190 کیلومتری شمال غرب بندرعباس قرار گرفته، پنجمین شهر پرجمعیت نیمه جنوبی استان فارس بحساب می آید.

لار فعلی در اواخر قرن ششم قمری شکل گرفت و بعضی از منابع قرن هشتم هجری از جمله حمدالله مستوفی اولین بار از وجود آن خبر دادند. حمدالله مستوفی لار را به اسم یکی از توابع شبانکاره معرفی نموده است. از جاذبه های گردشگری لار و اطراف آن میتوان به تمب بت، آتشکده کاریان، قلعه اژد ها پیکر، آتشکده محلچه، بازار قیصریه لار اشاره نمود.

آتشکده آذرفرنبغ یا آتشکده کاریان با ارتفاع تقریبی 20 متر در جهت کاریان قرار گرفته است. این مکان آتشکده موبدان بوده و یکی از سه آتشکده عظیم ایران در عهد ساسانیان محسوب میشد. روی یک کتیبه چنین ذکر شد که ساختمان آتشکده آذرفرنبغ با هزینه ای بالغ بر 30 هزار دینار بنا شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1911

به "شهری که به دست یکی از پهلوانان باستانی بنیان گذاری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهری که به دست یکی از پهلوانان باستانی بنیان گذاری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید