صنعت و دانشگاه به دنبال افزایش سلامت نوزادان

به گزارش مجله ابوذریون، محقق دانشگاه صنعتی اصفهان در قالب یک رساله دکتری تحت حمایت شرکت شیر خشک پگاه، پیروز به ساخت یک نمونه آزمایشگاهی از نانوحسگر قابل حمل برای تشخیص سریع نوعی باکتری در شیر خشک نوزاد شد.

صنعت و دانشگاه به دنبال افزایش سلامت نوزادان

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، فساد میکروبی در محصولات غذایی یکی از عوامل تهدید سلامت جوامع بشری به شمار می روند. ازاین رو، تشخیص سریع و دقیق عوامل بیماری زا پیش از ورود محصولات غذایی به بازار می تواند یکی از رویکردهای اصلی پیش گیری از بسیاری از بیماری هاست. در این راستا محققی از دانشگاه صنعتی اصفهان در قالب رساله دکتری خود و با حمایت و همکاری شرکت شیر خشک پگاه به روشی برای ساخت یک نانوحسگر قابل حمل برای تشخیص نوعی باکتری دست یافته است.

زهرا ایزدی، دانش آموخته مقطع دکتری دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به زمان بر بودن روش های رایج تشخیص سلامت شیر خشک، در مورد اهداف دنبال شده در این طرح گفت: کشت میکروبی، شناسایی مورفولوژیکی و بیوشیمیایی از جمله روش های رایج شناسایی آلودگی میکروبی در مواد غذایی هستند. این روش ها وقت گیر (در حدود 2 تا 7 روز) و هزینه بر هستند و احتیاج به آماده سازی نمونه دارند. در این طرح ما با طراحی و ساخت یک زیست حسگر مبتنی بر فناوری نانو، ضمن کاهش هزینه تشخیص سلامت شیر خشک، سرعت این فرایند را به طور قابل توجهی افزایش دهیم.

این محقق در مورد لزوم شناسایی دقیق باکتری باسیلوس سرئوس در محصولات غذایی گفت: توجه به اینکه در استاندارد ملی ایران حد مجاز باکتری باسیلوس سرئوس کمتر 100 باکتری/ میلی لیتر گزارش شده است بنابراین استفاده از روش دقیق و اختصاصی شناسایی این باکتری لازم است.

وی خصوصیات شاخص این زیست حسگر را برشمرد و دراین باره گفت: علاوه بر هزینه پایین زیست حسگر طراحی شده نسبت به روش های رایج، مدت زمان شناسایی آلودگی از 2 الی 7 روز به 25 دقیقه کاهش می یابد. همچنین حد تشخیص این زیست حسگر 1 کلنی در هر میلی لیتر است درحالی که در روش های رایج کنونی نتایج به صورت تعداد احتمالی گزارش می گردد.

به گفته ایزدی در این زیست حسگر که مبتنی بر DNA است از نانوذرات طلا به منظور پایدار کردن رشته های DNA در سطح حسگر استفاده شده است. حد تشخیص این زیست حسگر نیز 12-10× 4.9 مول بر لیتر گزارش شده است.

گفتنی است یکی از نتایج این طرح یک اختراع با عنوان زیست حسگر الکتروشیمیایی مبتنی بر DNA به منظور تشخیص آلودگی باسیلوس سرئوس و ارزیابی آن در شیر خشک نوزاد به شماره ثبت 93252 بوده است.

این طرح در قالب رساله دکتری زهرا ایزدی، با هدایت مرحوم محمود شیخ زین الدین و صبیحه سلمانیان راد و مشاوره علی اصغر انصافی و با همکاری شرکت شیر خشک پگاه انجام شده و تحت عنوان انتها نامه مورداحتیاج صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز رسیده است. آیین نامه حمایت از انتها نامه های مورداحتیاج صنعت در سایت www.nano.ir/hrdc موجود است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 28 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 184

به "صنعت و دانشگاه به دنبال افزایش سلامت نوزادان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت و دانشگاه به دنبال افزایش سلامت نوزادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید