فوت و فن زرشک پلو با مرغ ، 10 ترفند خوشمزه تر و مجلسی شدن

به گزارش مجله ابوذریون، زرشک پلو یک غذای مجلسی است که در عین ساده درست شدنش، نکات و ریزه کاری هایی دارد که باید به آن ها دقت کنید. قبلا در کتاب کاله روش های مختلف پخت زرشک پلو با مرغ را آنالیز نموده بودیم، مثلا طرز تهیه زرشک پلو با مرغ بدون رب گوجه یکی از آن ها بود و اینجا می خواهیم به صورت کلی فوت و فن زرشک پلو با مرغ را مرور کنیم.

فوت و فن زرشک پلو با مرغ ، 10 ترفند خوشمزه تر و مجلسی شدن

فوت و فن زرشک پلو با مرغ

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ به این صورت است که ابتدا باید مرغ را به خوبی بپزید، بعد برنج را دم کنید و در نهایت زرشک را به اندازه کافی در روغن تفت دهید و در نهایت با زعفران دم نموده، غذا را تزیین و سرو کنید. اما این کل ماجرا نیست. چون برای پخت زرشک پلو با مرغ باید نکات و ریزه کاری هایی را در نظر داشته باشید تا حاصل کارتان یک زرشک پلوی خوشمزه و خاص باشد. نکات و فوت و فن های لازم برای تهیه زرشک پلو با مرغ را در ادامه آنالیز می کنیم.

بهتر است که در ابتدا مواد لازم برای آماده سازی این غذا را لیست کنید و سپس به جزئیات مراحل پخت و روش های بهینه آن بپردازید. در ادامه، بعضی از موارد مهم و فوت و فن های تهیه زرشک پلو با مرغ را برای مرور می کنیم:

1. انتخاب برترین مواد اولیه برای تهیه زرشک پلو

برای تهیه هر غذایی بهتر است قبل از اقدام به تهیه آن ابتدا مواد اولیه اش را آماده کنید و بعد پختن غذا را آغاز کنید. اما دو نکته خیلی مهم است:

  • انتخاب برنج با کیفیت: یادتان باشد پایه و اساس یک زرشک پلوی خوشمزه استفاده از برنج دانه با کیفت بالا و یکدست است. برنج های کشیده معمولا پس از پخته شدن بافتی بهتر دارند و جلوه بصری غذایتان را مجذوب نماینده تر می نمایند. حتما قبل از خیساندن برنج آن را چندین بار با آب سرد بشویید تا آب شفاف گردد و نشاسته اضافی که می تواند باعث چسبندگی برنج گردد از بین برود.
  • مرغ تازه: از مرغ تازه و با کیفیت بهره ببرید تا طعم و کیفیت پلو بهتر گردد.

2. زمان مناسب برای خیساندن برنج

برای تهیه پلوی زرشک پلو بهتر است پلو را آبکش کنید اما اگر فرصت ندارید یا برنج تان مناسب کته کردن است می توانید آن را کته کنید اما یادتان باشد برنج را قبل از پخت حداقل به مدت 30 دقیقه در آب بخیسانید تا برنج شما پفکی و سبک گردد. یادتان باشد این مرحله به پخت یکنواخت برنج یاری می نماید و از شکستن آن در طول فرآیند جوش جلوگیری می نماید. طرز تهیه برنج کته را می توانید در کتاب کاله بخوانید.

3. فوت و فن آماده کردن زرشک

زرشک اصلی ترین بخش این غذاست پس حتما به نکات مهم و فوت و فن های لازم برای چگونگی آماده کردن و در نهایت تفت آن دقت کنید. حرارت ملایم به زرشک ها باعث می گردد رنگ زنده خود را حفظ نموده و آبدار بودن طبیعی خود را حفظ نمایند.

زرشک ها را قبل از استفاده در یک ظرف آبکشی کنید تا خوب تمیز و خشک گردد.

زرشک ها را در روغن گرم تفت ندهید، بلکه بهتر است در روغن نیمه گرم تفت دهید تا زرشک شما نسوزد و تلخ نگردد. یادتان باشد وقتی شکر حل شد، شعله گاز را خاموش کنید.

4. ترفند مهم برای دم کردن زعفران

یک فوت و فن زرشک پلو با مرغ این است که به اندازه کافی زعفران دم کنید در ضمن حواستان باشد برای این که به زرشک پلوی خود رنگ طلایی و عطری لطیف بدهید، زعفران را در آب داغ دم کنید. به طور کلی روش دم کردن زعفران را می توان به این خلاصه کرد که باید از اندازه کمی از زعفران مرغوب (حدود ½ قاشق چای خوری) بهره ببرید و آن ها را در 2 تا 3 قاشق غذاخوری آب داغ خیس کنید. پس از چند دقیقه، آب رنگ طلایی زیبایی پیدا می نماید و آماده است تا روی برنج بریزید. جزییات بیشتر برای دم کردن زعفران را در کتاب کاله بخوانید.

5. استفاده از روش های مختلف پخت زرشک پلو با مرغ

برای تهیه زرشک پلو می توانید از روش های مختلف پخت بهره ببرید. می توانید برنج و مرغ را در قابلمه جداگانه پخته و سپس به همراه زرشک سرو کنید یا از روش ترکیبی بهره ببرید که برنج، مرغ و زرشک به صورت لایه لایه در قابلمه قرار بگیرند، بپزید.

6. نکات مهم برای دم کردن برنج

بعد از خیساندن برنج دومین نکته مهم در تهیه پلوی زرشک پلو این است که برنج را خوب دم کنید برای این کار باید برنج را با نمک و روغن و آب یا کته کنید یا آبکش. حواستان باشد حتما کف قابلمه برنج را یا سیب زمینی و نان بگذارید تا برنج نچسبد و یا با ریختن روغن یا کره در کف قابلمه مانع چسبیدن برنج شوید. انواع روش پخت برنج را می توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

7. نکات و فوت و فن های تهیه مرغ زرشک پلو با مرغ

یادتان باشد برای داشتن یک مرغ خوشمزه بهتر است قبل از این که مرغ را به قابلمه اضافه کنید، آن را در مخلوط ماست، زعفران، نمک و فلفل به مدت حداقل 2 ساعت بخوابانید تا مرغ خوب مزه دار گردد. اگر فرصت دارید حتما این کار را برای تهیه مرغ انجام دهید اما اگر به هر دلیلی فرصت ندارید برترین کار این است که وقتی تکه های مرغ در آب جوش پخته می شوند، دو یا سه پیاز کوچک اضافه کنید و وقتی مرغ پخته شد آن ها را بردارید.

فوت و فن دیگری که باید برای تهیه مرغ زرشک پلو به آن دقت داشته باشید، این است که تکه های مرغ را قبل از پختن کمی سرخ کنید تا خوشمزه تر گردد. برای این کار قبل از این که مرغ را به قابلمه اضافه کنید، اندازهی روغن را در تابه ای جداگانه روی حرارت میانه رو به بالا گرم کنید بعد تکه های مرغ را در ماهیتابه بریزید و هر طرف آن ها را تفت دهید تا پوسته قهوه ای طلایی به خود بگیرند.

یکی از نکاتی که برای خیلی ها هنگام تهیه زرشک پلو مطرح می گردد این است که آیا خوب است مرغ را پوستش بپزیم یا نه. واقعیت این که وجود پوست مرغ غذا را خوشمزه تر می نماید اما بسته به سلیقه اگر دوست دارید، می توانید پوست مرغ را بگیرید و بعد مرغ را بپزید.

اگر از علاقه مندان به غذاهای ترش هستید، اضافه کردن یک یا دو عدد آلو ترش به مرغ هنگام پختن می تواند آن را برای شما خوشایندتر کند. اگر این کار را کردید،

آب این خورش یا سس مرغ بهتر است غلیظ باشد. می توانید جزییات طرز تهیه سس مرغ غلیظ را در کتاب کاله مطالعه کنید. فقط خوب است این را بدانید که ریختن زعفران در آب مرغ می تواند به خوش طعم و عطر شدن آن یاری موثری کند.

مرغ را تا زمانی که کاملا پخته گردد، بپزید. یادتان باشد مرغ نسبت به گوشت سریع تر می پزد اما باید حتما به درستی و در زمان مناسب پخته گردد.

8. نکات مهم برای طعم و رنگ زرشک پلو با مرغ

می توانید برای افزایش طعم پلوی زرشک پلو از ادویه ها و افزودنی های مختلف مثل زرشک، زعفران، دارچین و کشمش بهره ببرید. اما ادویه زرشک پلو که ترکیبی از زعفران، دارچین، هل و فلفل است را همواره برای خوشمزه شدن زرشک پلو بهره ببرید.

9. نکات مهم برای ته دیگ مجلسی زرشک پلو

ته دیگ همان لایه ترد و مجذوب نماینده ته دیگ است که برای تهیه آن باید قبل از اضافه کردن برنج، اندازهی کره یا روغن را در ته قابلمه ذوب کنید سپس برنج آبکش شده را به آرامی روی آن بریزید و مراقب باشید لایه های ته دیگ به هم نخورند. راز یک ته دیگ کامل، حرارت کم و صبر است. برنج را حدود 30 دقیقه روی حرارت ملایم بپزید تا لایه ته دیگتان ترد باشد.

10. استفاده از میوه خشک (برای تزیین)

برای تزیین نهایی زرشک پلو می توانید از میوه و آجیل خشک مثل زعفران، پسته، بادام و آجیل های مختلف بهره ببرید.

نکته مهم: خلال پسته را نپزید اگر این کار را بکنید رنگ خود را از دست می دهد.

از نکات و فوت و فن تهیه و پخت زرشک پلو با مرغی که در بالا گفتیم اگر درست و به موقع بهره ببرید، مطمئن باشید برترین نتیجه را به دست خواهید آورد و غذای خوشمزه ای برای خانواده و مهمانان خود فراهم خواهید کرد.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مرحله به مرحله با رعایت نکات و فوت و فن ها

حالا که با نکات و فوت و فن تهیه زرشک پلو با مرغ آشنا شدید خوب است طرز تهیه آن را هم به صورت خلاصه آنالیز کنیم. البته می توانید طرز تهیه زرشک پلو با مرغ به صورت تصویری را در کتاب کاله مطالعه کنید.

مواد لازم برای تهیه زرشک پلو با مرغ

  • مرغ: 1 عدد (بهتر است از قسمت سینه مرغ بهره ببرید و آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید)
  • برنج: 2 پیمانه
  • زرشک: 1 پیمانه (قبل از استفاده، زرشک را در آب خیس کنید تا اسیدیته آن کاهش یابد)
  • پیاز: 2 عدد (رنده شده)
  • روغن مایع: 3 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه: نصف قاشق چایخوری
  • زعفران: چند میلی گرم (قبل از استفاده در آب خیس کنید)
  • نمک و فلفل: به اندازه لازم

روش آماده سازی و پخت:

  1. آماده سازی برنج:
    • برنج را بشویید و نصف ساعت در آب ولرم خیس دهید. سپس آب را از برنج جدا نموده و آن را در یک قابلمه با آبی که کمی نمک به آن اضافه نموده اید، بپزید تا حدود 70 درصد پخته گردد. سپس آن را آبکش کنید.
  2. آماده سازی مرغ:
    • قطعات مرغ را با نمک و فلفل به اندازه لازم ترکیب کنید و در یک ماهیتابه با روغن داغ بپزید تا رنگ طلایی به خود بگیرد. سپس قطعات مرغ را از ماهیتابه بیرون بیاورید.
  3. تهیه سس زرشک:
    • روغن را در تابه ای داغ کنید و پیاز را تفت دهید تا طلایی گردد. سپس زرشک را اضافه کنید و با حرارت کم تفت دهید تا زرشک همچنان شکل خود را حفظ کند.
  4. آماده سازی و پخت نهایی:
    • برنج را در قابلمه ای بریزید و سپس روی برنج اندازهی زعفران بریزید و در قابمله را محکم کنید و بر روی حرارت کم قرار دهید.
    • پس از حدود 30 تا 40 دقیقه، زرشک پلو آماده خواهد شد.

با دنبال کردن نکات و فوت و فن های بالا می توانید یک زرشک پلوی خوشمزه، خوش عطر و بسیار خوش رنگ را روی میز خود بگذارید و لذت ببرید. این غذای سنتی ایرانی می تواند یک انتخاب عالی برای جشن ها و جمع های خانوادگی شما باشد.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 4 مرداد 1402 بروزرسانی: 4 مرداد 1402 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2417

به "فوت و فن زرشک پلو با مرغ ، 10 ترفند خوشمزه تر و مجلسی شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوت و فن زرشک پلو با مرغ ، 10 ترفند خوشمزه تر و مجلسی شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید