مردم مازندران مستعد چاقی اند

به گزارش مجله ابوذریون، یک متخصص قلب و عروق در مازندران گفت: بیماری های قلبی در مازندران به دلیل کم تحرکی، مصرف برنج فراوان و عادات بدغذایی شیوع بیشتری نسبت به مناطق دیگر دارد.

مردم مازندران مستعد چاقی اند
مازندران در جدال با بیماری های قلبی

مریم نباتی، متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این که بیماری قلبی در مازندران شیوع بیشتری دارد، اظهار کرد: این امر شاید به دلیل کم تحرکی و یا مسائل ژنتیکی باشد که در این راستا طرح خطرسنجی سکته قلبی از سال گذشته به صورت رایگان شروع گردیده که از برنامه های طرح تحول سلامت در راستای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی است.

وی اضافه کرد: با توجه به این که بیماری قلبی در کل ایران شایع است اما این بیماری در مازندران شیوع بیشتری دارد.

نباتی با اشاره به این که بیمارانی که به بیمارستان ها و مراکز قلب مراجعه می نمایند، عمدتاً به آنژیو، آنژیوپلاستی و جراحی قلب احتیاج دارند، توضیح داد: در آمار کلی بیماری های عروق کرونری در مازندران بالاتر است.

لزوم تغییر در رژیم غذایی مردم مازندران

متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد راه های پیشگیری از بیماری های قلبی اعلام کرد: تغییر رژیم غذایی و ذائقه مردم مازندران مهم ترین راه چاره در پیشگیری از بیماری های قلبی است.

نباتی هم چنین توضیح داد: کاهش مصارف روغن های مایع، استفاده و پرهیز از غذاهای چرب و فست فودی می تواند در پایین آوردن آمار بیماران قلبی و سلامت مردم مثمرثمر باشد.

وی با بیان این که غذاهای دریایی و آبپز می تواند جایگزین مناسبی برای غذاهای چرب و پرخطر باشد، گفت: عدم مصرف گوشت های قرمز و مصرف مداوم میوه و سبزی ها در رژیم غذایی در پیشگیری از بیماری های قلب و عروق بسیار مشخص نماینده است.

متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی دانشگاه علوم پزشکی مازندران توضیح داد: مصارف چاشنی هایی مانند آبغوره و آب نارنج در غذاهای پر چرب و پرکالری می تواند از انباشت چربی دور قلب و فشار بر روی عضله قلب جلوگیری کند.

نباتی ادامه داد: خوردن چربی و عدم رعایت آداب غذایی نامناسب، انجام فعالیت های فیزیکی و نداشتن پیاده روی روزانه منجر به گرفتگی عروق و رگ های قلب گردیده به طوری که چربی های موجود همراه خون در دیواره های رگ های قلب رسوب نموده و منجر به گرفتگی آن می گردد.

مصرف روغن های مایع عامل مهم در گرفتگی قلب و عروق

وی با بیان این که مصرف روغن های مایع و غذاهای سرخ کردنی و پرچرب بیشترین علت گرفتگی عروق قلب و عروق در مردم است، یادآور شد: روغن گردو، کنجد و زیتون گزینه های مناسبی به عنوان جایگزین روغن های مایع هستند.

متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید نمود: البته این روغن ها نباید تحت حرارت زیاد قرار بگیرند زیرا ممکن است عامل بروز بیماری سرطان گردد.

وی با اشاره به این که روغن زیتون نسبت به دیگر انواع روغن به حرارت مقاوم تر است، گفت: بهتر است همه بدانیم که مصرف روغن ها کلاً برای سلامتی مضر هستند و سعی کنیم غذاهای خود را به صورت آبپز مورد استفاده قرار دهیم.

نباتی اضافه کرد: عادات غذایی مردم باید تغییر کند و این فرهنگ سازی باید در دانشگاه ها و رسانه ها انجام گیرد.

وی با بیان این که باید انجام فعالیت های فیزیکی و ورزش روزانه به مقدار نیم تا یک ساعت در دستور کار مردم قرار گیرد، یادآور شد: بیشترین مشکل مراجعه نمایندگان بیماری های قلبی در حوزه کرونر و تصلب شرایین است؛ رسوب در رگ های قلبی و به اصطلاح باز کردن رگ بیشترین مشکل مردم مراجعه نماینده در بیمارستان های قلب مازندران است.

مردم مازندران مستعد چاقی

معصومه عنایتی پزشک عمومی نیز ، با بیان این که بیماری های قلبی مهم ترین عامل مرگ و میر در کشور به شمار می روند، گفت: بهبود شیوه زندگی از طریق اصلاح عادت های غذایی و افزایش فعالیت بدنی می تواند در پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی و عروقی موثر باشد.

وی عدم استفاده از رژیم غذایی متعادل و متنوع را مهم ترین علت بیماری های قلبی دانست و اضافه کرد: استفاده زیاد از مواد قندی باعث افزایش وزن، بالا رفتن فشار خون و دیابت که از جمله عوامل خطر در بیماری های قلبی و عروقی است، می گردد.

این پزشک عمومی توضیح داد: مصرف برنج و غذاهایی با نشاسته فراوان، مازندران را در رده نخست چاقی قرار داد، 56 درصد شهرنشینان و 53 درصد روستانشینان استان اضافه وزن داشته و مستعد بیماری های قلبی هستند.

عنایتی به کاهش مصرف نمک، سوسیس، کالباس، کره و خامه اشاره نمود و اضافه کرد: پوست مرغ و چربی هایی قابل مشاهده در گوشت قبل از مصرف جدا گردد به علاوه گوشت سفید را جایگزین گوشت قرمز کنیم.

این پزشک عمومی در مورد علائم بیماری قلبی به سرگیجه، تنگی نفس و خستگی زودرس،تپش قلب تعریق، بالا بودن کلسترول خون، چاقی و اضافه وزن اشاره نمود.

گزارش از راضیه عنایتی خبرنگار خبرنگاران مازندران

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 42

به "مردم مازندران مستعد چاقی اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم مازندران مستعد چاقی اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید