راستا پرفراز و فرود سرانجام جنگ تجاری چین و آمریکا

به گزارش مجله ابوذریون، پکن- خبرنگاران- در حالی که چین و آمریکا روی پیشرفت در مذاکرات برای نهایی کردن توافق با هدف انتها دادن به جنگ تعرفه ها متمرکز شده اند، هر روز اقدام تازه ای از سوی دولت آمریکا صورت می گیرد که رسیدن به این نقطه را دشوارتر می نماید.

راستا پرفراز و فرود سرانجام جنگ تجاری چین و آمریکا

به گزارش خبرنگاران هنوز چند روزی از مذاکرات دور نهم دو کشور در واشنگتن نگذشته است که آمریکا اعلام نموده شماری از شرکت های چینی را در فهرست پرچم قرمز قرار داده است.

بر اساس مقررات آمریکا شرکت هایی که در این فهرست قرار می گیرند، در عملنمودهای تجاری و مالی خود در آمریکا با دشواری های بیشتری روبرو خواهند شد و باید شرکت های آن کشور با احتیاط با آنها معامله نمایند.

وزارت بازرگانی آمریکا نام 37 مدرسه و شرکت چینی را در این فهرست قرار داده و اعلام نموده است که از این پس باید مراقب فعالیت آنها بود و با آنها با احتیاط بیشتری معامله کرد.

گائو فونگ سخنگوی وزارت بازرگانی چین خیلی زود به این اقدام آمریکا واکنش نشان داد و گفت: چنین کاری به شهرت شرکت های چینی و عملکرد عادی آنها در آمریکا و دیگر کشورها لطمه می زند و آمریکا در واقع با مفاهیم امنیتی یکجانبه ای که برای دیگران تعریف می نماید ساختارهای صادراتی را در کنترل می گیرد و به دیگر کشورها ضربه می زند.

بای مینگ از موسسه تحقیقات بازار تجاری در چین می گوید که این یک حرکت بسیار منفی در روابط تجاری دو کشور و در شرایطی است که دو طرف در حال مذاکره برای انتها دادن به جنگ تجاری هستند.

وی اضافه نمود: بیشتر شرکت هایی که در فهرست آمریکا قرار گرفته اند شرکت های چینی دست اندرکار در فناوری های پیشرفته هستند این یک اقدام غیرمنتظره از سوی واشنگتن بود اما آمریکا باید بداند که چین هرچه در توان دارد برای حراست از حقوق مشروع شرکت های خود بکار خواهد گرفت.

از سوی دیگر وزارت بازرگانی چین اعلام نموده است دو کشور توانسته اند در بعضی از موارد در مذاکرات پیشرفت هایی بدست آورند اما تنش هایی از این دست می تواند مسائل را دوباره افزایش دهد.

دو کشور بخصوص در روزهای گذشته درباره حق مالکیت معنوی، انتقال فناوری و بخش های خدماتی و همچنین توازن تجاری با یکدیگر گفت و گو نموده اند.

کارشناسان چینی می گویند که دولت چین درباره مذاکرات اطلاع رسانی زیادی نمی نماید اما آمریکا می کوشد با انتشار بعضی از اطلاعات پکن را در مذاکرات تحت فشار قرار دهد.

از سوی دیگر موضوع ایجاد ساختارهای قانونی اجباری برای رسیدگی به عملکرد دو کشور مشکل ساز شده است زیرا آمریکا می گوید که با در اختیار داشتن چنین ساختاری، می تواند چین را برای نظارت بر اقداماتش در راستای بهبود شرایط تجاری تحت فشار قرار دهد اما تاکنون حاضر نشده است داشتن چنین ساختار مشابهی را برای چین به رسمیت بشناسد و دو کشور هنوز نتوانسته اند در این عرصه اختلافات را بر طرف نمایند.

وزارت بازرگانی چین از قرار دریافت نام شرکت های بزرگ و دارنده فناوری های پیشرفته این کشور در فهرست پرچم قرمز آمریکا نیز ابراز نگرانی نموده و خواهان آن شده است که واشنگتن فورا این اقدام را اصلاح کند.

جیانگ یونگ از موسسه مطالعات بین المللی معاصر در پکن می گوید دو طرف می خواهند به پیشرفت هایی دست یابند اما آمریکا روی منافع خود متمرکز شده است و دست به اقداماتی می زند که مانع ایجاد می نماید.

وی می افزاید: به رغم پیشرفت هایی که بدست آمده است هنوز تنش ها در روابط تجاری دو کشور وجود دارد بخصوص موضوع اسامی شرکت های چینی در فهرست پرچم قرمز آمریکا می تواند دردسرساز گردد.

با این حساب به نظر می رسد که یک بار دیگر در آستانه رسیدن به یک توافق نهایی برای سرانجام جنگ تجاری میان دو کشور، به دلیل این اقدام جدید آمریکا، یک جبهه جدید مبارزاتی میان دو کشور گگردده شده است که می تواند هم منبع تازه ای از تنش ها باشد و هم آنچه را که دو کشور رشته نموده اند، پنبه کند.

با تور چین سفر کنید.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 خرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 188

به "راستا پرفراز و فرود سرانجام جنگ تجاری چین و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راستا پرفراز و فرود سرانجام جنگ تجاری چین و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید