مک مینی M1 یک سوم مک مینی اینتل انرژی مصرف می کند

به گزارش مجله ابوذریون، بدون شک تعجبی ندارد که بگوییم تراشه M1 ساخت اپل استفاده شده در مک بوک ایر جدید بدون فن دارای مصرف انرژی کمتری در مقایسه با یک پردازنده اینتل Core i7 نسل هشتمی است که دارای توان مصرفی 65 وات است و برای خنک شدن نیاز به فن دارد.

مک مینی M1 یک سوم مک مینی اینتل انرژی مصرف می کند

همان گونه که در مراسم رونمایی از مک های جدید مجهز به تراشه اپل دیدم، اپل در این مراسم نمودار هایی را برای مقایسه قدرت و انرژی مصرفی تراشه های ساخت خودش با پردازنده های مشابه ساخت اینتل نشان داد که باعث می شد پردازنده های ساخت اینتل به طور ویژه ای بد به نظر برسند به خصوص زمانی که قدرت بالای تراشه های ساخت اپل را هم در نظر بگیرید.

زمانی که اپل از اولین مک های مجهز به تراشه جدید M1 رونمایی کرد. این شرکت ادعا های را درباره قدرت و مصرف انرژی بهینه این تراشه ها در مقایسه با پردازنده های اینتل مطرح کرد. مطرح شدن این ادعاها باعث شد که در نگاه اول و از نظر بررسی کنندگان این مک های جدید وعده های اپل را عملی کنند، حتی اگر هنوز برای استفاده توسط همه افراد مناسب نباشند.

یکی از دلایلی که باعث شد اپل استفاده از پردازنده های اینتل را کنار بگذارد این بود که پردازنده های جدید x86 تولید شده توسط اینتل پیشرفت های بسیاری کمی را در زمنیه مصرف بهینه باتری داشتند. علاوه بر این، اینتل برنامه های چندان منظمی را برای عرضه پردازنده های جدید نداشت.

رخ دادن این اتفاق ها در نهایت باعث شد که اپل تصمیم بگیرد تا معماری به کار رفته در تمامی تراشه های به کار رفته در آیفون ها، آیپد ها و مک ها را یکپارچه کند. انجام این کار همچنین باعث شد که اپل در زمان طراحی و توسعه یک محصول از دست شرکت اینتل هم خلاص شود.

انجام این کار باعث شد که اپل بتواند مک بوک ایر بدون فنی را عرضه کند که در زمان استفاده هم خنک باقی بماند و بتواند در مقایسه با مک بوک ایر های قبلی مجهز به پردازنده اینتل هم همان توان پردازشی را در کنار عمر باتری بیشتر ارائه دهد.

تا کنون اطلاعاتی که اپل درباره مصرف انرژی تراشه جدید اپل M1 مطرح کرده است چندان واضح نبوده اند. این شرکت تنها نمودار هایی نشان داده است که نشان می دادند تراشه ی ساخت اپل در مقایسه با پردازنده های اینتل مشابه دارای عملکرد پردازشی بهتری در مقایسه با توان مصرفی است که باعث می شود طول عمر باتری هم در زمان استفاده از این تراشه ها افزایش پیدا کند.

به تازگی نشریه Anandtech با انجام تحقیقی متوجه شده است مک مینی دارای تراشه اپل M1 در زمان انجام کار هایی پردازشی که نیازمند استفاده از هسته های متعدد است، به صورت میانگین 26.5 وات انرژی مصرف می کند. همچنین این تحقیق نشان داد که مک مینی در زمانی که هیچ کار پردازشی را انجام نمی دهد تنها 4 وات انرژی مصرف می کند که بدون شک برای یک کامپیوتر دسکتاپ سطح مبتدی بسیار خوب است.

  • اپل در حال توسعه آی مک با طراحی جدید و مک پرو با ابعاد کوچکتر است

بعد از انجام آزمایش های مختلف، این نشریه نتیجه گیری کرد که تراشه M1 به تنهایی دارای مصرف انرژی در حدود 20 تا 24 وات است. البته باید بگوییم که به نظر می رسد این عدد های بدست آمده مقداری کمتر تخمین زده شده اند.

اپل به تازگی اطلاعاتی را درباره مصرف انرژی و میزان گرمای تولیدی مک مینی M1 دارای مشخصات سخت افزاری حافظه رم 16 گیگابایتی و 2 ترابایت حافظه داخلی SSD منتشر کرده است. در این اطلاعات منتشر شده توسط اپل آمده است که این کامپیوتر در حالتی که هیچ کار پردازشی را انجام نمی دهد دارای مصرفی انرژی 6.8 وات است و بیشترین میزان مصرفی انرژی این کامپیوتر در زمان استفاده از تمام توان پردازشی به 39 وات می رسد.

البته باید بگوییم که اندازه گیری اپل هم همانند بررسی اجرا شده توسط نشریه Anandtech شامل اندازه گیری تمامی اجزا مانند مادربورد، کنترلر حافظه، چیپست های NAND و هدر رفتن انرژی در منبع تغذیه است.

  • اپل در حال توسعه مک بوک ایر نازک تر و قدرتمند تر است

برای مقایسه باید بگوییم که مک مینی معرفی شده در سال 2018 که دارای پردازنده 6 هسته ای اینتل Core-i7 8700B بود، در حالتی که هیچ کار پردازشی را انجام نمی داد دارای مصرف انرژی در حدود 20 وات است و مصرف انرژی این کامپیوتر در زمان استفاده از تمامی توان پردازشی آن به حدود 122 وات می رسد که رقم زیادی است.

در واقع باید گفت که مصرف انرژی و میزان گرمای تولید شده توسط مک مینی دارای پردازنده اینتل 3 برابر مک مینی جدید مجهز به تراشه اپل سیلیکون M1 است. در کنار این مصرف بالا، این مک مینی اینتلی در زمینه توان پردازشی و گرافیکی توان رقابت با نمونه جدید خود را هم ندارد.

برای مقایسه باید بگوییم که توان مصرفی مک مینی M1 در زمان استفاده از تمامی توان پردازشی آن تنها اندکی از مک مینی معرفی شده در سال 2005 که مجهز به پردازنده PowerPC G4 بود در زمانی که این مک مینی هیچ کار پردازشی را انجام ندهد، بیشتر است.

شرکت اینتل وعده داده است که در سال های آینده عملکرد بهتری را از خود به نمایش خواهد گذاشت و قصد دارد دوباره به جایگاه خود با پردازنده های بهبود یافته x86 برشود، حتی اگر تا آن زمان اپل به طور کامل پردازنده های اینتل را با تراشه های ساخت خودش جایگزین کرده باشد.

گزارش های منتشر شده نشان می دهند که در این فاصله AMD در حال کار کردن بر روی تراشه ARM است تا با آن به رقابت با تراشه M1 اپل بپردازد. همچنین به نظر می رسد که دو شرکت مایکروسافت و کوالکام هم در حال انجام کارهای مشابهی هستند.

  • چرا بازگشت MagSafe به مک بوک ایده خوبی نیست؟

منبع: Techspot

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 اسفند 1399 بروزرسانی: 14 اسفند 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1616

به "مک مینی M1 یک سوم مک مینی اینتل انرژی مصرف می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مک مینی M1 یک سوم مک مینی اینتل انرژی مصرف می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید