کشت چغندرقند در آذربایجان غربی توجیه ندارد

به گزارش مجله ابوذریون، استاندار آذربایجان غربی گفت: کشت های محصولات آب بر نظیر چغندرقند با وجود مصرف بسیار بالا و خروج بخش زیادی از این محصول از استان، ارزان نیست.

کشت چغندرقند در آذربایجان غربی توجیه ندارد

به گزارش خبرنگاران از ارومیه، محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در ملاقات با روسای حوضه آبریز دریاچه ارومیه و رودخانه ارس گفت: متاسفانه در این استان کشت های آب بر نظیر چغندرقند صورت می گیرد و بیش از 70 هزار هکتار به این امر اختصاص یافته است که با وجود مصرف بسیار بالا و خروج بخش زیادی از این محصول از استان، اصلا ارزان نیست.

معتمدیان افزود: باید به سمت کشت محصولات کم آب بر حرکت کنیم و در این راستا، باید طرح های مختلفی ارائه گردد.

وی با اشاره به لزوم توجه به طرح های توسعه بخش کشاورزی با لحاظ کمبود آب و تغییر الگوی کشت افزود: در این راستا نهضت گلخانه ای 2 هزار هکتاری باید در استان عملیاتی گردد.

استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد: آذربایجان غربی موقعیت بی سابقه ای در کشور برای صادرات دارد و باید از این ظرفیت برای فراوری محصولات کشاورزی گلخانه ای با توان صادراتی بالا استفاده کرد.

معتمدیان فعال شدن کارگروه سازگاری با شرایط کم آبی در آذربایجان غربی را برای دریافت نظرات مختلف در مورد کاهش مصرف آب بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: وظیفه این کارگروه اجماع سازی بین دستگاه های مختلف در این بخش مهم است که باید از آن به صورت بهینه استفاده کرد.

وی، کمبود آب را یکی از مهمترین چالش های آذربایجان غربی برشمرد و افزود: با این وجود، برنامه ریزی خاصی برای رفع شدن این چالش در استان صورت نگرفته و اقدامات اجرا شده نیز نتوانسته نتایج قابل قبولی داشته باشد.

استاندار آذربایجان غربی، توجه به آبخیزداری را یکی از راه حل های مهم استفاده از ظرفیت های آبی در حوضه های مختلف دانست و افزود: بند های کوچک آبخیزداری می توانند در مهار سیلاب، ذخیره آب بسیار موثر بوده و علاوه بر آن هزینه بسیار کمی نیز برای اجرای آن احتیاج است.

مسعود باقرزادهرییس حوضه آبریز دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه سیب در استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از محصولات پرآب بر است، گفت: سال جاری 2 میلیارد مترمکعب آب در این حوضه صرف فراوری سیب در این حوضه شده که این آمار، حائز اهمیت بسیار زیاد است.

وی افزود: برای فراوری هرکیلو سیب، باید 150 لیتر آب مصرف گردد که مصرف بسیار زیادی به شمار می رود واین حوضه را می توان بزرگترین صادرکننده آب مجازی در استان های مختلف کشور عنوان نمود.

رییس حوضه آبریز دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه چغندرقند هم یکی از محصولات پرآب بر است که در این حوضه به صورت وسیعی کشت می گردد، ادامه داد: با وجود اینکه جلوی خروج این محصول از استان به مقصد کارخانه های استان های دیگر را گرفته ایم، یکی از کارخانه ها در آذربایجان غربی اقدام به راه اندازی واحد فراوریی نموده و از آب مجازی فراوریی استان استفاده می نماید.

باقرزاده با اشاره به اینکه حفظ حداقل آب در طبیعت، جزء خط قرمز های ماست، اعلام کرد: اندازه فراوری منابع آب تجدیدپذیر در حوضه دریاچه ارومیه طی سال های اخیر کاهش یافته و مصرف آب نیز به شدت با افزایش روبرو شده که همین امر، موجب کاهش ذخایر و منابع آبی شده است.

وی اظهار کرد: در حالی که طی سال 1377 اندازه آب تجدیدپذیر قابل استفاده در حوضه دریاچه ارومیه، 8.8 میلیارد مترمکعب بود، این رقم در سال 1392 به حدود 7.7 میلیارد مترمکعب رسیده و طبق برآورد ها در حال حاضر زیر 6 میلیارد مترمکعب است.

باقرزاده گفت: این در حالی است که اندازه مصرف نیز در حال حاضر با اندازه فراوری آب برابری می نماید.

احمد قندهاری رییس حوضه آبریز رود ارس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این حوضه مستعد سرمایه گذاری با موضوع آب است، افزود: دولت تا به امروز 15 هزار میلیارد تومان برای زیرساخت های آبی در این منطقه هزینه نموده است.

قندهاری افزود: هر طرحی که امکان اجرا در این منطقه داشته باشد و احتیاج آبی نیز برای آن وجود داشته باشد، می تواند در حوضه ارس اجرایی گردد.

وی اعلام کرد: البته باید از همین الان به فکر مدیریت مصرف و جلوگیری از هدررفت آب در این حوضه باشیم تا سرنوشت آن به حوضه های کم آب دیگر شبیه نگردد.

در این نشست یاسر رهبردین مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: در سال آبی گذشته با مشکل کم آبی و به تبع آن چالش هایی در بخش کشاورزی استان روبرو بودیم که با مدیریت منابع آبی توانستیم بخش عمده ای از این مسائل را پشت سر بگذاریم.

وی افزود: با مدیریت منابع آبی استان ودر راستای پیشرفت صنعت استان و حمایت از سرمایه گذار و با توجه به مصرف کم آب در این بخش، آماده تخصیص آب به بخش صنعت هستیم.

گ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2072

به "کشت چغندرقند در آذربایجان غربی توجیه ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت چغندرقند در آذربایجان غربی توجیه ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید