کشف غافلگیرکنندۀ خدایان مصر و یونان در لهستان!

به گزارش مجله ابوذریون، اوایل ماه جاری میلادی باستان شناسان لهستانی که در محوطه های تاریخی شهر لوبین (Lubin) مشغول کاوش بودند، پیروز به کشف آثار خارق العاده ای شدند که وجودشان در این منطقه بسیار غافلگیرکننده بود.

کشف غافلگیرکنندۀ خدایان مصر و یونان در لهستان!

به گزارش فرادید، دو مجسمۀ کوچک باستانی در این کاوش به دست آمدند که یکی از آن ها تمثالی از یک خدای مصری به نام اوزیریس و دیگری نیم تنه ای از یک خدای رومی موسوم به باکوس است.

(مجسمۀ اوزیریس)

در ابتدا تصور این بود که این دو مجسمه مربوط به یک فرعون و یک الهه باشند، اما بررسی های دقیق تر ماهیت واقعی آن ها را روشن کرد.

موسسه حفاظت از آثار تاریخی استان لوبلسکی این خبر را در صفحۀ فیسبوک خود منتشر کرده و نوشته است: وجود این مجسمه ها در این منطقه به حدی غیر عادی و غافلگیرکننده بوده که در ابتدا تردید هایی دربارۀ اصالت آن ها به وجود آمد. یکی از فرضیه ها این بود که شاید این مجسمه ها بخشی از تزیینات قرن نوزدهمی قصر کلنیوسکی (Kleniewski) بوده باشند. اما به لطف همکاری موزۀ ملی لوبین و دانشمندانی از دپارتمان باستان شناسی دانشگاه ورشو، معلوم شد که این آثار کاملا اصیل و متعلق به دوران مصر و روم باستان هستند.

(مجسمۀ باکوس)

طبق بررسی های اجرا شده، قدمت مجسمۀ اوزیریس به هزارۀ اول قبل از میلاد و قدمت مجسمۀ باکوس به حدود یک قرن قبل از میلاد برمی گردد. این مجسمه ها به احتمال زیاد جزء کلکسیون آثار باستانی خانوادۀ ثروتمند کلینوسکی بوده اند که تا زمان جنگ جهانی دوم در قصر خانوادگی آن ها نگه داری می شده اند.

ماریا کلینوسکی در سال 1904 به مصر سفر کرده بود و احتمالا مجسمه اوزیریس را در همان زمان خریداری کرده است. مجسمۀ باکوس را نیز یکی از پیشکاران خانوادۀ کلینوسکی در سال 1906 از یک مقبرۀ باستانی در روستای دراتوف (Dratów) لهستان به دست آورده بود.

منبع: فرارو
انتشار: 18 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1402 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2384

به "کشف غافلگیرکنندۀ خدایان مصر و یونان در لهستان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف غافلگیرکنندۀ خدایان مصر و یونان در لهستان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید