تور استانبول ارزان: آب انبارهای باسیلیکا در استانبول

به گزارش مجله ابوذریون، میراث به جای مانده از مهندسی بیزانسی ها زیر خیابان های استانبول

یک فرانسوی در قرن پانزدهم پس از ورود به قسطنطنیه در سفر به ترکیه، داستان های عجیبی درباره اینکه محلی ها سیستمی برای فراوری آب سالم و تمیز طراحی نموده اند و حتی از سوراخ های موجود در آب انبارها ماهیگیری می نمایند، به گوشش خورد. او که محسور این داستانها و افسانه بناهای زیرزمینی شده بود، تصمیم گرفت تحقیق بیشتری انجام دهد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

تور استانبول ارزان: آب انبارهای باسیلیکا در استانبول

بهترین تجربه سفر را با تور استانبول ارزان در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

این آب انبارها که یکی از معدود میراث های با شکوه دوره بیزانس است، در واقع یک استخر ساخته دست بشر است که به مقدار دو برابر یک زمین فوتبال مساحت داشته و طاق های آجری آن به وسیله 336 ستون سی فوتی از خرابه های رومی واقع در نزدیکی شان جدا شده اند.

آب انبارهای باسیلیکا که به طور شگفت انگیزی قرن ها جنگ و نزاع را به سلامت از سر گذرانده اند، در حقیقت سال 532 میلادی به وسیله امپراتور بیزانسی، ژوستینیان یکم، برای ذخیره آب سالم برای قصر و ساختمان های اطرافش ساخته شد. در ترکی به این مکان یره باتان سرایی می گویند که به معنی مکان زیر آب رفته است. اما در انگلیسی به واسطه مکانشان به آب انبارهای سلطنتی (Basilica Cistern) مشهورند.

وقتی ژوستینیان کار عمارت آب انبار را آغاز کرد، قسطنطنیه، هنوز زیر سایه شورش نیکا که ژانویه همان سال اتفاق افتاده بود، بود. تماشاگرانی که برای تماشای یک مسابقه ارابه رانی رفته بودند، ناگهان از کنترل خارج شدند و سر به شورش گذاشتند. این شورش منجر به سوختن بخش اعظم مرکز در آتش شد و با کشتار 30هزار شورشی به وسیله سربازان ژوستینیان به خاتمه رسید. ساخت آب انبارها بخشی از اقدامات برای بازسازی شهر پس از این حادثه بود.

در گذشته، بازدیدنمایندگان آب انبارها با کرایه یک قایق پارویی به گشت و گذار در بین ستون ها می پرداختند. طی تعمیرات دهه 1980 آب انبارها لایروبی شد، روشنایی به آن ها اضافه و مسیرهای پیاده رو و حتی کافی شاپ برای بازدیدنمایندگان ساخته شد. هنوز هم در قسمت های کم عمق می توانید ماهی ها را داخل آب انبار مشاهده کنید که به پاکی آب هم یاری می نمایند.

در بخش انتهایی آب انبار، دو ستون را می بینید که بر پایه دو شمایل سر، شبیه به الهه گان مشهور اساطیری قرار گرفته اند. تاریخچه و ریشه این سرها هنوز نامعلوم است. اما این حدس زده می گردد که این دو سر در اصل از یکی از بناهای مذهبی قدیمی آورده شده اند. چون تصاویر آنها بسیار شبیه الهه نگهبان اساطیری، مدوسا، است. بسیار محتمل است، قرار دادن این دو شمایل در پایه ستون ها، آن هم به صورت وارونه و افقی، نمایش قدرتی از سوی امپراتوری مسیحی پس از بیزانسی ها بوده باشد. شاید هم فقط برای اینکه در ستون ها جا شوند، به این صورت قرار گرفته اند.

منبع: atlasobscura.com

منبع: الی گشت
انتشار: 16 بهمن 1400 بروزرسانی: 16 بهمن 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2093

به "تور استانبول ارزان: آب انبارهای باسیلیکا در استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استانبول ارزان: آب انبارهای باسیلیکا در استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید