آدرس غلط یک پتروشیمی به بورس انرژی، فراوری زیر ظرفیت اسمی

به گزارش مجله ابوذریون، به گزارش خبرنگاران، آنالیز میزان فراوری محصولات یکی از پتروشیمی های کشور با ظرفیت اسمی یک میلیون تن متانول در سال و منواکسید کربن با ظرفیت 140 هزار تن و 150 هزار تن اسید استیک در سال؛ در پنج ماه نخست سال جاری نشان می دهد که به تازگی با وجود وعده های مدیران آن و هزینه حدود 100 میلیارد تومانی برای اورهال واحد متانول در فروردین سال جاری و واحد اسید استیک در اواخر سال گذشته نه تنها فراوری متانول این واحد به ظرفیت اسمی نرسیده بلکه میزان فراوریات این پتروشیمی نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

آدرس غلط یک پتروشیمی به بورس انرژی، فراوری زیر ظرفیت اسمی

این شرایط در حالی رقم می خورد که پیشتر مدیر این مجتمع پتروشیمی عنوان نموده بود که شرکت بعد از اورهال واحد متانول بعد از 13 سال به ظرفیت اسمی می رسد. این گفته در حالی است که اکنون شرکت به ظرفیت اسمی نرسیده و فراوریات نیز نسبت به پارسال کاهش پیدا نموده است. همه اینها در حالی است که برخلاف گفته های مدیر این شرکت ، این پتروشیمی در سال 93 به ظرفیت اسمی رسیده بود.

کاهش 15 درصدی فراوری متانول نسبت به سال گذشته

آنالیز روند فراوری متانول این پتروشیمی در 5 ماه ابتدای امسال نشان می دهد که فراوریات این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد کاهش یافته است. به این ترتیب که این شرکت در 5 ماه ابتدای سال قبل 350 هزار تن متانول فراوری نموده که این میزان در 5 ماه اول امسال 298 هزار تن گردیده است . طبق ظرفیت اسمی و وعده های مدیر این مجتمع، فراوری متانول این شرکت در 5 ماه ابتدای امسال باید 500 هزار تن می بود که اکنون 298 هزار فراوری گردیده است، یعنی شاهد کاهش 40.5 درصدی در فراوری متانول این شرکت بودیم.

حال اگر میزان ضرر یا بهتر بگوییم عدم النفع این شرکت را به صورت دلاری حساب کنیم ، فراوری متانول این شرکت 52500 تن کاهش پیدا نموده است، هر تن متانول در قرارداد سی اف آر چین با رشدی 4 دلاری در این هفته در سطح 400 دلار معامله شد. در نتیجه این شرکت در محصول متانول 21 میلیون دلار ضرر کرد، اگر هر دلار را 8500 تومان در نظر بگیریم ضرر این شرکت نسبت پارسال 178 میلیارد و 500 میلیون تومان می گردد.

حال وضعیت مالی را بر اساس وعده چند ماه پیش مدیر این مجتمع پتروشیمی که قول داده بود شرکت در سال 97 به ظرفیت اسمی برسد آنالیز می کنیم؛ اگر این شرکت به فراوری اسمی می رسید باید در 5 ماه ابتدای امسال 500 هزار تن فراوری می کرد، با روند فراوری فعلی 202 هزار تن کمتر فراوری نموده و این یعنی ضرری 80 میلیون و 800 هزار دلاری که 686 میلیارد و 800 میلیون تومان این شرکت فقط در 5 ماه ابتدای امسال ضرر نموده است.

32 درصد کاهش فراوری مونوکسیدکربن نسبت به سال گذشته

میزان فراوری منوکسیدکربن این شرکت در 5 ماه ابتدای سال گذشته 38 هزار 960 تن بوده که با کاهشی 32 درصدی امسال به 26 هزار 549 تن رسیده است. طبق ظرفیت اسمی باید این شرکت ماهانه 14 هزار تن مونوکسیدکربن فراوری می کرد.

کاهش 8 درصدی فراوری اسید استیک

میزان فراوری اسید استیک این پتروشیمی نیز در 5 ماهه ابتدای سال 96 به میزان 38 هزار 533 تن بوده است که امسال با کاهشی 8 درصدی به 35 هزار 675 تن رسیده است.این در حالی است که واحد اسید استیک این شرکت سال گذشته در دو مرتبه اورهال شد و قرار بود به ظرفیت اسمی برسد ولی میزان فراوریات این شرکت نسبت به پارسال نیز گاهش پیدا نموده است.

میزان فراوری سالیانه اسید استیک این شرکت 150 هزار تن در سال است. نکته مهم تر اینکه به گفته منابع مطلع این پتروشیمی میزان فراوری واقعی خود به بورس را اعلام نمی نماید و در آنالیز کدال (سایت مربوط به بورس) شاهد آن هستیم که رقم های اعلامی نادرست است.

این در حالی است که حجم صادرات متانول و اسید استیک این مجتمع پتروشیمی در سال 96 با وجود معاف بودن از عرضه های بورسی نسبت به سال قبل کاهش داشته است. این شرکت به تازگی به پرسنل خود اعلام نموده که میزان اضافه کار و کارانه پرسنل را کم می نماید که این امر به خاطر کاهش فراوریات این شرکت است.

علی نظرپور، مدیرعامل وقت این مجتمع در سال 94 در گفتگویی گفته بود: در سال 93 واحد متانول پتروشیمی فن آوران با ثبت رکورد جدید فراوری توانست بیش از ظرفیت اسمی نصب گردیده یک میلیون تنی فراوری داشته باشد و فراوری یک میلیون و 731 تن را در این سال به ثبت برساند. (نیپنا ، 2 تیرماه 94)

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 56

به "آدرس غلط یک پتروشیمی به بورس انرژی، فراوری زیر ظرفیت اسمی" امتیاز دهید

1 کاربر به "آدرس غلط یک پتروشیمی به بورس انرژی، فراوری زیر ظرفیت اسمی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آدرس غلط یک پتروشیمی به بورس انرژی، فراوری زیر ظرفیت اسمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید