آمریکا و کاهش حضور بین المللی شرکتهای فناوری اطلاعات چین

به گزارش مجله ابوذریون، خبرنگاران، گروه بین الملل- مهدی پورحسنی: در قرن بیست و یکم شاهد دو پدیده مهم بین المللی هستیم یکی از آنها کوشش قدرت های جهانی برای شکل دادن به نظم دلخواه بین المللی و دیگر گسترش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و ایجاد جامعه اطلاعاتی جهانی است.

آمریکا و کاهش حضور بین المللی شرکتهای فناوری اطلاعات چین

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

همزمانی این دو پدیده باعث شده است که قدرت های دنیای عرصه فناوری های قدرتمند اطلاعاتی را به عنوان یکی از عرصه های مهم رقابت بین خودشان تعریف نمایند. چین و ایالات متحده دو ابرقدرتی هستند که در حال رقابت در این عرصه ها هستند.

ایالات متحده به دنبال ایجاد و تثبیت نظام سلسه مراتبی و ایجاد هژمونی دنیای و چین نیز به دنبال جلوگیری از ایجاد این نظم و شکل دهی به یک سیستم موازنه قوای دنیای است.

از سوی دیگر دنیا شاهد ایجاد وابستگی متقابل مالی و ایجاد زنجیره دنیای ارزش است که کشورهای مختلف دنیا از جمله این دو کشور در آن حضور دارند.

درعرصه رقابت دنیای برای ترویج نظم دلخواه بازی با حاصل جمع جبری صفر حاکم است یعنی هر سیاستی که به ترویج یکجانبه گرایی آمریکا یاری کند به معنی کاهش احتمال ایجاد سیستم موازنه قوای دیگر قدرت های منتقد سیستم مانند چین است.

ولی در زنجیره دنیای ارزش به دلیل وابستگی متقابل به ضرر تمامی شرکت نمایندگان دراین زنجیره تمام خواهد شد. زیرا منطق سیاسی، نه مالی بر آن حاکم است ولی در عمل دو حوزه اقتصاد و سیاسی در تعامل با هم عمل نموده و یک تصمیم را شکل می دهد.

تحولات چند سال و ماه های اخیر در عرصه دیپلماسی فناوری اطلاعات نشان دهنده تصمیم راهبردی آمریکا برای کنترل و محدود کردن چین در عرصه فضای سایبری است.

یکی از دلایلی که این تصمیم ایالات متحده را در سپهر سیاست این کشور راهبردی نشان می دهد تصویب قوانینی با رای اکثریت مجلس نمایندگان از دو حزب دموکرات و جمهوری خواه و انجام اقدامات مشابه توسط دیگر نهادهای سیاست گذاری در این کشور است.

به عنوان مثال ماه گذشته میلادی پنتاگون شرکت هوآوی و 19 شرکت چینی را به ارتباط با ارتش چین متهم کرد یا در ماه جاری میلادی مجلس نمایندگان آمریکا با رای اکثریت اپلیکیشن تیک تاک چینی را به بهانه جمع کردن اطلاعات از کاربران آمریکایی از فعالیت در این کشور منع کرد.

کنگره آمریکا نیز در سال 2018 برای دفاع در برابرتهدیدات بیرونی زنجیره تامین نیمه هادی ها لایحه ای را تصویب کرد و در نتیجه به افزایش فشار به شرکت های فناوری چینی منجر شد و این چالش در سال 2019 با قرار دادن هوآوی و 70 شرکت وابسته به لیست سیاه توسط آمریکا افزایش یافت و شرکت های اینتل و کوالکام از فروش تراشه ها به شرکت های چینی منع شدند.

در عرصه متحدین ایالات متحده فرانسه به تازگی اعلام نموده است که به شرکت های داخلی برای خرید تجهیزات هو آوی مجوز می دهد ولی این شرکت ها قادر نخواهند بود تا بعد از سال 2028 این مجوز را تمدید نمایند و این به معنی ممنوع کردن فعالیت این شرکت چینی به صورت غیر رسمی است زیرا ریسک خرید تجهیزات از چین را افزایش می دهد.

دولت انگلیس نیز تصمیم گرفته از سال 2027 نسبت به بکار گیری تجهیزات چینی ممنوعیت ایجاد کند. در عرصه قدرت های همسایه چین، هندوستان به دنبال در گیری های خشونت آمیز دو کشور در ژوئن امسال به استرالیا، ژاپن و آمریکا نزدیک تر شده و اعلام نموده است که دو شرکت مخابراتی هندی را از بکار گیری تجهیزات چینی منع خواهد نمود.

این محدودیت ها که به شرکت های خصوصی هندی نیز تسری یافته در حالی اعمال می گردد که هندی ها تا همین اواخر به دنبال دعوت از شرکت های مخابراتی چینی برای همکاری در هند بوده اند.

تحولات چند سال اخیر در دیپلماسی فناوری ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که این کشور به دنبال محدود کردن چین در زمینه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی بدون ملاحظه زنجیره دنیای ارزش این فناوری است.

یعنی سیاست محدود کردن چین در عرصه جامعه اطلاعاتی دنیای در اولویت دیپلماسی فناوری اطلاعات ایالات متحده قرار گرفته است و این سیاست را به قیمت آسیب به زنجیره دنیای ارزش این فناوری در اولویت قرار داده است.

زیرا سیاست مداران آمریکایی ظاهرا به این تحلیل رسیده اند که جامعه اطلاعاتی و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی، فناوری های دوران ساز قرن بیست و یکم هستند و برای همین شرکت های فناوری اطلاعاتی چینی در صدر اقدامات محدودیت ساز ایالات متحده قرارگرفته است. زیرا به زعم مقامات ایالات متحده با محدود کردن چین دراین فناوری هم از قدرت مالی چین کاسته خواهد شد و هم نفوذ راهبردی این کشور نیز تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

منابع

https://www.cnbc.com/2020/06/24/border-clash-a-turning-point-in-india-china-relations-ambassador-says.html

https://www.cfr.org/blog/cyber-week-review-june-25-2020

https://www.chinadaily.com.cn/a/202006/22/WS5ef006d9a3108348172547d6.html

https://www.cfr.org/blog/cyber-week-review-july-23-2020

https://www.telegraphindia.com/india/pressure-mounts-on-government-to-ban-huawei/cid/1785026

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 10 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1308

به "آمریکا و کاهش حضور بین المللی شرکتهای فناوری اطلاعات چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا و کاهش حضور بین المللی شرکتهای فناوری اطلاعات چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید