ادامه تصرف نقاط مرزی از سوی طالبان، کابل دست به دامن چین و روسیه

به گزارش مجله ابوذریون، خبرنگاران، گروه بین الملل: تحولات امنیتی افغانستان با سرعت زیادی در جریان است به طوری که در هر ساعت خبرهای متعددی درباره تسلط طالبان بر منطقه ها مختلف و یا بازپس گیری این منطقه ها از سوی نیروهای دولتی این کشور منتشر می گردد.

ادامه تصرف نقاط مرزی از سوی طالبان، کابل دست به دامن چین و روسیه

تصرف گذرگاه های مرزی

مهمترین تحول امنیتی در افغانستان شاید تصرف گذرگاه های مرزی این کشور با ایران از سوی طالبان باشد. در همین رابطه طی چند ساعت گذشته اعلام شده که دو نقطه مرزی بین ایران و افغانستان از سوی طالبان تصرف شده است.

بر اساس این گزارش، عصر روز گذشته دو گذرگاه و گمرک مرزی افغانستان با ایران یعنی اسلام قلعه و ابونصر فراهی بعد از درگیری مسلحانه با نیروهای دولت افغانستان، به کنترل نیروهای طالبان عایدی.

یک مقام دولتی در هرات به آسوشیتدپرس گفت که گذرگاه اسلام قلعه سقوط نموده و دو مقام ارشد امنیتی به رویترز گفتند که با سقوط این گذرگاه، نیروهای امنیتی و گمرکی افغان به آن سوی مرز پناه برده اند. نام هیچیک از این مقام ها فاش نشد.

بعد از گرفتن گذرگاه هایی در مرز تاجیکستان و ازبکستان، اسلام قلعه سومین گذرگاه مرزی افغانستان است که طالبان در یک هفته اخیر تصرف می نماید.

از چند روز پیش گزارش هایی مبنی بر حمله طالبان به بازار قدوس آباد در اسلام قلعه، مرز این کشور با ایران منتشر شده بود.

کنترل فرودگاه کابل

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز آدینه گفت واشنگتن و آنکارا در خصوص ابعاد و نحوه حفاظت از فرودگاه کابل به وسیله نیروهای ترکیه پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به توافق رسیده اند.

دولت ترکیه مسئولیت حفاظت از این فرودگاه پس از خروج نیروهای آمریکایی در خاتمه ماه اوت را پذیرفته است و این نشانه ای از بهبود مناسبات بین واشنگتن و آنکارا است.

اردوغان گفت این موضوع روز پنجشنبه بین وزارت دفاع آمریکا و وزارت دفاع ترکیه مورد بحث قرار گرفته و اضافه نمود: در جریان تبادل نظر با آمریکا و ناتو ابعاد این ماموریت آنالیز و آنچه که ما می پذیریم و نمی پذیریم معین شد.

تسلط طالبان بر دو سوم مرز افغانستان و تاجیکستان

وزارت خارجه روسیه اعلام نموده طالبان حدود دو سوم مرز افغانستان و تاجیکستان را تحت کنترل خود دارد و از همه طرف ها در افغانستان خواست خویشتن داری نمایند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: ما متوجه افزایش شدید تنش در مرزهای افغانستان و تاجیکستان هستیم. گروه طالبان به سرعت بخش بزرگی از منطقه ها مرزی را اشغال نموده و در حال حاضر حدود دو سوم مرز را کنترل می نماید. مسکو آماده است اقدامات اضافی برای جلوگیری از حمله به متحد خود تاجیکستان انجام دهد.

زاخارووا در ادامه گفت: روسیه از همه طرف ها می خواهد از توسعه تنش در خارج از افغانستان جلوگیری نمایند.

درخواست یاری

با افزایش تحرکات طالبان، دولت افغانستان خواهان دریافت یاری از کشورهای روسیه، چین و هند شده است.

در همین رابطه حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان در اظهاراتی خاطرنشان کرد: افغانستان از هرگونه پشتیبانی فنی و ضد تروریستی از طرف شرکای خارجی از جمله نظامیان روسیه، چین و هند استقبال می نماید.

محب در ادامه گفت: با این حال، هرگونه یاری خارجی نباید در امور داخلی دولت افغانستان تداخل ایجاد کند.

اشرف غنی در بگرام

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دیروز آدینه از پایگاه بگرام بازدید کرد.

در این بازدید حمدالله محب مشاور امنیت ملی و امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور افغانستان، اشرف غنی را همراهی کردند.

نیروهای نظامی آمریکا پایگاه هوایی بگرام را که بزرگترین پایگاه هوایی افغانستان محسوب می گردد در تاریخ 2 ژوئیه ترک کردند.

این پایگاه در شمال کابل واقع شده است، پس از تهاجم سال 2001 آمریکا به افغانستان، به پایگاه اصلی نیروهای نظامی آمریکا در این کشور تبدیل شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1868

به "ادامه تصرف نقاط مرزی از سوی طالبان، کابل دست به دامن چین و روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه تصرف نقاط مرزی از سوی طالبان، کابل دست به دامن چین و روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید