الاهرام مصر تحلیل کرد؛ خاتمه برجام در انتظار چین

به گزارش مجله ابوذریون، روزنامه مصری الاهرام با بیان اینکه ظاهرا جنگ سرد آمریکا با چین شروع شده، نوشت، آمریکا همانطوری که با توافق هسته ای ایران برخورد کرد، با توافق تجاری چین برخورد می نماید.

الاهرام مصر تحلیل کرد؛ خاتمه برجام در انتظار چین

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه مصریالاهرام در یادداشتی به قلم عبدالله عبد السلام، با عنوان افق جدید جنگ سرد آمریکا (در تاریخ 24 آوریل)، تاکید نمود که به توافق های آمریکا با کشورهایی که خواستار گسترش نفوذ جهانی خود هستند، نمی توان اعتماد کرد.

در مقدمه این یادداشت آمده است:گرچه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از دوستی خود با رئیس جمهور چین و چشم انداز توافقنامه ای سخن گفته است که بحران تجارت بین دو کشور را به خاتمه خواهد برد، لیکن شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می دهد که اختلافات آنها بیشتر از اشتراک هایشان است و چه بسا بزودی جنگ سرد بین آنها آغاز گردد که خطرناک تر از جنگ سرد میان واشنگتن و مسکو باشد.

با تور چین از شگفت انگیزترین مقصد گردشگری جهان دیدن کنید.

الاهرام نوشت: صفحه شطرنجی که دو کشور آمریکا و روسیه به عنوان دو ابرقدرت درجهان روی آن رقابت می کردند، هم اینک همه جهان را فراگرفته است و چین دیگر بازیکن کم اهمیت نیست که واشنگتن از آن در برابر مسکو استفاده کند یا آن را تشویق کند که اصلاحات سرمایه داری ایجاد کند به این امید که رشد مالی منجر به بهبود معیشت و درخواست چینی ها برای مشارکت با حکومتشان در تصمیم گیری گردد که این به معنای خاتمه دادن به نقش حزب کمونیست است.

نویسنده اضافه نمود: اما آنچه رخ داده بود، برعکس بود؛ چین نه تنها از لحاظ مالی توسعه یافته بلکه به رُنسانسی رسیده است که در طول تاریخ به این سرعت و گستردگی اتفاق نیفتاده است. صدها میلیون نفر از فقر بیرون آمده اند؛ چین از لحاظ علمی، فن آوری، نظامی و حتی فضا رقابت دارد. مهم تر از همه، اقتدار حزب کمونیست تضعیف نشده است، بلکه افزایش یافته است.

الاهرام نوشت: نفوذ پکن دیگر به همسایگانش یا حتی آسیا محدود نمی گردد، بلکه به آفریقا و آمریکای لاتین گسترش یافته و به اروپا هم رسیده است تا آنجا که اتحادیه اروپا نگران است چین اعضای این اتحادیه را به وسیله طرح یک راه یک کمربند که مقدمه ساخت امپراطوری چین است، برباید. [مسیری که قرار است چین را به وسیله شهرهای بندری جنوب شرق این کشور، ویتنام، اندونزی، هند، سریلانکا، آفریقای شرقی و آبراهه سوئز به اروپا برساند].

نویسنده درباره عکس العمل واشنگتن به نفوذ روزافزون چین، نوشت: آمریکا از چین برای گگرددن بازارهای خود دعوت کرد و سپس وارد دوران [ریاست جمهوری] ترامپ شدیم که وی تعرفه های گمرکی سنگینی را بر محصولات چینی اعمال کرد، به همراه اقداماتی دیگر مثل ممنوعیت ورود دانشگاهیان چینی به آمریکا به بهانه اینکه ممکن است اسرار تکنولوژی و نظامی توسط چینی ها به سرقت برود.

الاهرام نوشت: ایان برمر، نویسنده آمریکایی بر این باور است که واشنگتن همانطوری با پکن تعامل خواهد نمود که با ایران کرد. آمریکا برای دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته ای ایران وارد مذاکرات دشواری شد؛ اما ترامپ بلافاصله آن را لغو کرد و همین اتفاق برای توافق تجاری با چین خواهد افتاد. ترامپ پس از این توافق آرام نخواهد نشست و خواستار امتیازات بیشتری خواهد شد، سپس آغاز به تهدید می نماید و خاتمه ممکن است توافق را لغو کند.

ستون نویس الاهرام نوشت: من معتقدم که وضعیت اینگونه خواهد شد: هر چقدر قدرت و نفوذ چین بیشتر گردد، واشنگتن برای حمله به این رقیب که ممکن است جای او (آمریکا) را بگیرد، بیشتر بهانه تراشی خواهد نمود... الان قواعد بازی این است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 31 خرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 192

به "الاهرام مصر تحلیل کرد؛ خاتمه برجام در انتظار چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الاهرام مصر تحلیل کرد؛ خاتمه برجام در انتظار چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید