برای امنیت بیشتر به علائم خرابی سر پلوس توجه کنید!

به گزارش مجله ابوذریون، یکی از مهم ترین علائم خرابی سر پلوس نچرخیدن لاستیک ها است. این اتفاق ممکن است هنگام رانندگی یا سرعت گرفتن ماشین رخ دهد. اگر سر پلوس ماشین شما خراب باشد ممکن است زمان رانندگی صدای ارتعاش، کلیک یا کوبیدن بشنوید؛ حتی محتمل است ماشین شما حرکت نکند.

برای امنیت بیشتر به علائم خرابی سر پلوس توجه کنید!

خرابی پلوس نشانه های متعددی دارد که با دانستن آن ها می توانید از خطرات جدی حین رانندگی جلوگیری کنید. آنچه در این مقاله می خوانید علائم خرابی پلوس و سر پلوس و بعلاوه نحوه برطرف مسائل ناشی از آن است. با ما همراه باشید تا این مشکل خودرو را با هم آنالیز کنیم.

یادآور می شویم که خدمات تعمیر خودرو در محل و بعلاوه مکانیک سیار ماشین در محل تهران از سرویس های پردرخواستی هستند که به وسیله تیم امدادرسانی سیار ارائه می گردد. چنانچه برای برطرف مشکل خودروی خود احتیاج به نظر کارشناسی دارید، روی لینک مربوطه کلیک نموده و درخواست خود را ثبت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • از مهم ترین علائم خرابی سر پلوس می توان به لرزش ماشین، صدای غیرمعمول زیر وسیله نقلیه، لرزش عجیب لاستیک ها و عدم کنترل فرمان اشاره نمود.
  • خرابی سر پلوس در حین رانندگی می تواند باعث مسائل جدی در کنترل فرمان گردد. چون روی عملکرد سیستم فرمان تأثیر می گذارد.
  • رانندگی با سرعت بالا روی دست اندازها، چاله ها و سرعت گیرها به سیستم تعلیق وسیله نقلیه فشار وارد می نماید و ممکن است یک یا هر دو پلوس خراب گردد یا بشکند.

پلوس خودرو چیست و چه نقشی دارد؟

پلوس میله بزرگی است که به موتور، سیستم فرمان، گیربکس و چرخ ها متصل می گردد. موتور و گیربکس نیرو را به محور و چرخ های محرک انتقال می دهند. این نیرو باعث می گردد چرخ های ماشین شما بچرخند.

سر پلوس قطعه ای مهم است که محل اتصال پلوس ها به چرخ ها محسوب می گردد و در انتقال نیرو نقش اصلی را دارد. سر پلوس در قسمت انتهایی پلوس جایی که به چرخ ها متصل می گردد واقع شده است. این قسمت باید متحرک باشد تا در پیچ و خم ها و زمان دور زدن، خودرو به آرامی حرکت کند.

بنابراین می توان وظیفه اصلی سر پلوس را چرخش پیچشی پلوس های ماشین دانست. خرابی پلوس و سر پلوس خطرات جدی برای راننده و سرنشینان ایجاد می نماید؛ بنابراین آشنایی با علائم خرابی این قطعات ضامن سلامت شما حین رانندگی خواهد بود.

علل خرابی یا شکستگی پلوس ها

قبل از اینکه به علائم و خطرات خرابی سر پلوس بپردازیم باید با دلایل این مشکل آشنا شویم. همه خودروها دارای دو پلوس و خودروهای سنگین دارای چهار پلوس هستند. پلوس ها به چرخ ها متصل می شوند و شفت های مرکزی هستند که چرخ ها را می چرخانند.

بدون این محورها نیروی لازم برای چرخیدن چرخ های وسیله نقلیه شما فراوری نمی گردد. عوامل متعددی را می توان مسئول خرابی پلوس ها دانست. در ادامه این دلایل را فهرست می کنیم.

  • تصادفات شدید که باعث آسیب به چرخ و سر پلوس گردد
  • پوسیدگی فلزات ناشی از زنگ زدگی و شنمایندگی در خودروهای قدیمی تر و بالا بودن مسافت پیموده شده
  • بارگیری بیش ازحد وسایل نقلیه با بار یا مسافر بیش از ظرفیت آن
  • شرایط جاده ای که به پلوس ها فشار وارد می نماید مانند دست اندازها و چاله های بزرگ

توصیه می کنیم برای کاهش خطر خرابی پلوس ماشین در جاده های ناهموار با احتیاط رانندگی کنید. رانندگی با سرعت بالا روی دست اندازها، چاله ها و سرعت گیرها به سیستم تعلیق وسیله نقلیه فشار وارد می نماید و ممکن است یک یا هر دو پلوس خراب گردد یا بشکند.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

علائم خرابی سر پلوس

تا اینجای مقاله با عواملی که به خرابی پلوس و سر پلوس منجر می شوند آشنا شدیم. وقت آن رسیده که بدانیم چگونه خرابی سر پلوس را تشخیص بدیم؟ در حالت کلی اگر متوجه صداهای ناگهانی، ارتعاشات غیرمعمول خودرو و کاهش قدرت چرخ ها شدید ممکن است سر پلوس شکسته باشد.

در ادامه با علائم خرابی این قطعات خودرو بیشتر آشنا خواهیم شد.

  • لاستیک ها نمی چرخند

یکی از رایج ترین علائم خرابی پلوس این است که لاستیک های ماشین شما نمی چرخند. این مشکل ممکن است به طور ناگهانی در زمان رانندگی یا وقت شتاب گرفتن اتفاق بیفتد. در این شرایط هر چقدر فشار وارد کنید باز هم چرخ ها نمی چرخند چون پلوس ها شکسته اند.

  • شتاب گرفتن خودرو سخت شده است

در بعضی موارد می توانید با وجود خرابی پلوس رانندگی کنید. اگرچه ما این کار را اصلا توصیه نمی کنیم. در این شرایط ممکن است چرخ های خودرو بچرخند؛ اما ضروری است فشار زیادی برای این کار وارد کنید.

اگر پلوس و سر پلوس آسیب دیده یا خم شده باشند ضروری است برای به حرکت درآوردن وسیله نقلیه خود، روی پدال گاز فشار بیشتری وارد کنید. آنالیز و عیب یابی پلوس و سر پلوس آسیب دیده و خراب باید در اسرع وقت به وسیله تعمیرکار متخصص انجام گردد.

  • صداهای غیرمعمول

یکی دیگر از نشانه های خرابی سر پلوس صداهای غیرمعمول است. در این شرایط ممکن است صدایی شبیه به کوبیدن را بشنوید در حالی که چرخ های خودرو آغاز به چرخیدن می نمایند. رانندگی سریع از روی دست اندازها ممکن است به خرابی یا شکستن پلوس منجر گردد.

  • لرزش ماشین حین رانندگی

عوامل زیادی وجود دارد که به لرزش چرخ های خودرو در حین رانندگی منجر می شوند. اندازه نبودن باد لاستیک ها، چرخ های نامتعادل و حتی شل شدن مهره های لاستیک می توانند باعث لرزش چرخ ها و خودروی شما شوند.

می توان با اطمینان گفت که لرزش ماشین حین رانندگی یکی از مهم ترین علائم خرابی سر پلوس است. برای آنالیز این مشکل بهتر است با تعمیرکار مشورت کنید؛ چون این کار فنی است و به دانش و تجربه کافی احتیاج دارد.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه ای خبرنگاران

  • تراز نبودن لنت ترمز

اگر پلوس یا سر پلوس شکسته یا خراب باشد تراز بین لنت ترمز، روتورها و چرخ ها از بین می رود. علائم نشان دهنده تراز نبودن لنت های ترمز شامل لیز خوردن یا سر خوردن خودرو تا زمان توقف است. اگر این مشکل را برطرف نکنید ممکن است در زمان ترمز کنترل خودرو را از دست بدهید.

خطرات خرابی پلوس

اگر پلوس ماشین شما در حین رانندگی بشکند یا خراب گردد عواقب جدی برای عملکرد خودرو و ایمنی شما خواهد داشت. مهم ترین و پرتکرارترین خطرات خرابی پلوس ماشین در حین رانندگی عبارتند از؛

1. کاهش انتقال نیرو

کاهش ناگهانی و محسوس شتاب مهم ترین خطر خرابی سر پلوس ماشین به شمار می رود. به علت خرابی سر پلوس ممکن است سرعت وسیله نقلیه ثابت نماند یا حتی به طور کامل متوقف گردد.

کاهش انتقال نیرو تأثیر قابل توجهی روی کنترل پذیری خودرو دارد. کنترل فرمان خودرو مشکل می گردد و ممکن است موقعیت های خطرناکی را در جاده ایجاد کند.

2. انحراف چرخ ها

تسمه های پلوس نقش مهمی در تحمل وزن خودرو و انتقال نیرو به چرخ ها دارند. زمانی که پلوس یا سر پلوس می شکند به ناهماهنگی بین چرخ ها منتهی می گردد. این ناهماهنگی مسائلی را ایجاد می نماید که در ادامه به آن ها می پردازیم؛

  • کشیده شدن وسیله نقلیه به یک طرف
  • ناپایداری فرمان
  • عدم کنترل خودرو

به دلایلی که ذکر شد کنترل ماشین و حفظ مسیر مورد نظر ممکن است چالش برانگیز باشد.

3. نچرخیدن لاستیک ها

یکی از مهم ترین شاخص های خرابی سر پلوس نچرخیدن لاستیک های خودرو است. صرف نظر از اندازه قدرت و گشتاور اعمال شده به پلوس چرخ ها به علت شکستگی یا خرابی سر پلوس ثابت می مانند.

4. مشکل در کنترل فرمان

خرابی سر پلوس در حین رانندگی می تواند باعث مسائل جدی در کنترل فرمان گردد. چون روی عملکرد سیستم فرمان تأثیر می گذارد. بدون پشتیبانی پلوس ها چرخ مرتبط با سر پلوس شکسته یا خراب به فرمان پاسخ مناسبی نمی دهد.

این اتفاق می تواند به لرزش فرمان، عدم پاسخگویی یا نامنظم شدن فرمان منجر گردد. به این ترتیب چرخش و انحراف خودرو از مسیر مورد نظر سخت می گردد. پلوس خراب باعث می گردد چرخ آسیب دیده به طور مستقل رفتار کند و این جدی ترین خطر خرابی سر پلوس ماشین محسوب می گردد.

5. افزایش خطر تصادفات

کاهش ناگهانی نیرو، ناهماهنگی چرخ ها و مشکل در کنترل فرمان خطر تصادفات را به اندازه قابل توجهی افزایش می دهند. در این شرایط ثبات و کنترل خودرو به خطر افتاده و حفظ شرایط رانندگی ایمن مشکل می گردد.

اگر مشکوک هستید که پلوس ماشین شما در حین رانندگی شکسته یا خراب شده است مهم ترین نکته حفظ ایمنی خود و دیگران در جاده در حین رانندگی است. برای عیب یابی خرابی سر پلوس و برطرف مشکل بهتر است در اسرع وقت به تعمیرکار ماشین مراجعه کنید تا از هزینه های بیشتر جلوگیری نموده باشید.

بیشتر بخوانید: 5 علت ضربه زدن جعبه فرمان هنگام چرخش ماشین

جمع بندی

شکستن یا خرابی سر پلوس خودرو در حین رانندگی شرایط جدی است که احتیاج به توجه فوری دارد. خطرات خرابی پلوس شامل ناهماهنگی چرخ ها، مسائل فرمان و عدم کنترل خودرو می گردد. این مسائل روی پایداری خودرو تأثیر می گذارند و خطرات بسیاری به همراه خواهند داشت.

اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید از رانندگی با پلوس شکسته و خراب خودداری کنید؛ چون ممکن است خرابی سر پلوس منجر به آسیب های بیشتری گردد و ایمنی شما را به خطر بیندازد.

سوالات متداول

اگر سر پلوس خودرو آسیب ببیند چه اتفاقی می افتد؟

زمانی که پلوس خودرو خراب گردد متوجه بعضی مسائل ترمز خواهید شد. لنت های ترمز جابه جا می شوند و با چرخ ها و روتورها هماهنگ نیستند. حتی ممکن است متوجه لغزیدن یا سر خوردن خودرو در زمان توقف شوید. با گذشت زمان، ترمزها هم از کار می افتند.

خرابی پلوس چقدر خطرناک است؟

پلوس معیوب می تواند به سیستم تعلیق خودرو آسیب بزند یا باعث ساییدگی لاستیک گردد. حتی گاهی به گیربکس آسیب می رساند که تعمیر آن بسیار پرهزینه است. حتی ممکن است خودرو در جاده به طور ناگهانی از کار بیفتد که منجر به صدمات جدی خواهد شد.

آیا ارزش دارد پلوس شکسته را تعمیر کنیم؟

خرابی پلوس باید در اسرع وقت تعمیر گردد. این مشکل کاملا جدی است و رانندگی با پلوس شکسته و خراب باعث آسیب جدی به ماشین شما می گردد. پلوس قطعه مهمی است که چرخ ها را در جای خود نگه می دارد و وزن خودروی شما را تحمل می نماید.

چه عواملی باعث آسیب تماشا پلوس می گردد؟

مواردی که ممکن است به خرابی پلوس خودرو منجر گردد عبارتند از: نگهداری ضعیف، تصادف خودرو، برخورد به جدول ها، رانندگی سریع روی چاله ها یا دست اندازها و بار بیش ازحد ظرفیت وسیله نقلیه.

منبع: آچاره
انتشار: 21 تیر 1402 بروزرسانی: 21 تیر 1402 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2412

به "برای امنیت بیشتر به علائم خرابی سر پلوس توجه کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای امنیت بیشتر به علائم خرابی سر پلوس توجه کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید