تصویر نیمه تاریک سیاره پلوتو 6 سال پس از ثبت

به گزارش مجله ابوذریون، ناسا تصویری از نیمه تاریک سیاره پلوتو، شش سال پس از ثبت آن به وسیله فضاپیمای نیوهورایزنز (New Horizons) منتشر نموده است.

تصویر نیمه تاریک سیاره پلوتو 6 سال پس از ثبت

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، این تصویر در ژوئیه سال 2015 زمانی که پلوتو سه میلیارد مایل از زمین فاصله داشت، ثبت شده است و منطقه ای از این سیاره کوتوله را نشان می دهد که مستقیما به وسیله نور خورشید روشن نشده است.

محققان با استفاده از 360 تصویر ثبت شده به وسیله نیوهورایزنز توانستند این تصویر را ایجاد نمایند. این فضاپیما هنگام گذر از کنار این سیاره، نیمکره جنوبی پلوتو را رصد نموده است.

این تصویر شامل نوری است که از بزرگ ترین قمر پلوتو یعنی شارون (Charon) منعکس می گردد.

این تصویر منطقه ای بزرگ و نورانی را در میان قطب جنوب و خط استوای پلوتو نشان می دهد که می تواند بقایای یخ نیتروژن یا متان باشد که مشابه قلب یخی پلوتو در نیمه دیگر است.

تاد لاور (Tod Lauer)، ستاره شناس رصدخانه ملی تحقیقات نجوم مادون قرمز بنیاد ملی علوم در توسان، آریزونا می گوید: اندازه نوری که از قمر چارون به پلوتو می رسد تقریبا مشابه اندازهی است که ماه به زمین می رساند.

پلوتو که از قمر زمین کوچک تر است دنیای پیچیده از زمین ها و کوه های یخی است.

این سیاره که زمانی سیاره نهم احتساب می شد در کمربند کویپر و در دسته تازه سیارات دنیا به نام کوتوله واقع شده است. کاوشگر نیوهورایزنز ناسا در ژانویه سال 2006 به فضا ارسال شد و با ارسال اولین تصاویر از نمای نزدیک از پلوتو و قمرهایش تاریخ ساز شد.

این کاوشگر با گذر از فاصله 12 هزار و 550 کیلومتری از سطح یخی پلوتو در ماه ژوئیه به راستا خود با سرعت 9 مایل بر ثانیه در کمربند کویپر ادامه داد و با گذر از پلوتو تصاویری از نیمه تاریک این سیاره ثبت کرد.

اگرچه جو مه آلود پلوتو به عنوان حلقه ای از نور قابل رویت بود، اما نیمه تاریک آن پنهان بود.

خوشبختانه، بخشی از نیمه تاریک نیمکره جنوبی پلوتو به وسیله نور کم بازتاب شده از سطح یخی بزرگ ترین قمر این سیاره روشن شده بود. این نور کم از قمر شارون کافی بود تا محققان بتوانند جزئیات نیمکره جنوبی این سیاره را مشاهده نمایند.

بازسازی جزئیات سطح پلوتو در این نور کم کار آسانی نبود به همین علت این تصویر پس از شش سال منتشر شد.

برای ایجاد تصویر نهایی، 360 تصویر ثبت شده از نیمه تاریک پلوتو و 360 تصویر بدون حضور پلوتو ترکیب شد.

در این تصویر به نظر می رسد قطب جنوب سیاره پلوتو و منطقه ها اطراف آن با ماده ای تاریک پوشانده شده باشند. محققان معتقدند تفاوت های موجود ناشی از کامل شدن تابستان جنوبی است که 15 سال قبل از گذر کاوشگر به اتمام رسید.

248 سال زمینی طول می کشد تا پلوتو به دور خورشید بچرخد بنابراین فصل های آن برای دهه ها باقی می مانند. این سیاره جوی رقیق از نیتروژن، متان و مونوکسید کربن دارد.

در طول تابستان، یخ های نیتروژن و متان در جنوب به طور مستقیم از حالت جامد به حالت بخار در می آیند.

کارلی هووت (Carly Howett) از موسسه تحقیقاتی Southwest که در تیم محققان کاوشگر هورایزنز بوده، اما در این تحقیقات شرکت نداشته به ساینس نیوز گفت که این تصویر به درک بهتر تغییرات جوی سیاره پلوتو در طول فصول مختلف یاری می نماید.

با افزایش بخار نیتروژن در جو، اتمسفر سیاره پلوتو رقیق تر می گردد.

تاسیسات زمینی در نهایت قادرند این تصویر را تایید نمایند، اما برای قرار گرفتن نیمکره جنوبی پلوتو در نور خورشید حدود 100 سال باید صبر کنیم.

منبع: فرارو
انتشار: 22 دی 1400 بروزرسانی: 22 دی 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2067

به "تصویر نیمه تاریک سیاره پلوتو 6 سال پس از ثبت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویر نیمه تاریک سیاره پلوتو 6 سال پس از ثبت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید