تغذیه پیش دبستانی ها

به گزارش مجله ابوذریون، تغذیه دوران کودکی همواره از موضوعات بحث انگیز بوده و هست. گروه های پیش دبستانی از بچه ها دو تا شش ساله تشکیل می شوند. در این سنین، کودک از نظر جسمی، روانی، شناختی و حتی عاطفی رشد سریعی دارد. از آنجا که بچه ها در حال رشد بوده و اجزای گوناگون بدن آنها همانند استخوان ها، دندان ها، عضلات و سلول های خونی در حال کامل شدن هستند بنابراین، در مقایسه با بزرگسالان به نسبت وزن بدن شان

تغذیه پیش دبستانی ها

تغذیه پیش دبستانی ها

تغذیه دوران کودکی همواره از موضوعات بحث انگیز بوده و هست. گروه های پیش دبستانی از بچه ها دو تا شش ساله تشکیل می شوند. در این سنین، کودک از نظر جسمی، روانی، شناختی و حتی عاطفی رشد سریعی دارد. از آنجا که بچه ها در حال رشد بوده و اجزای گوناگون بدن آنها همانند استخوان ها، دندان ها، عضلات و سلول های خونی در حال کامل شدن هستند بنابراین، در مقایسه با بزرگسالان به نسبت وزن بدن شان به مواد مغذی بیشتری احتیاج دارند.

یک کودک پیش دبستانی از نظر دریافت غذا کاملا وابسته به دیگران است. او از عادات غذایی والدین و سایر افرادی که مراقبتشان را بر عهده دارند، پیروی می نماید. هدف از توصیه های تغذیه ای برای بچه ها دو تا شش ساله، تامین حداکثر رشد، تکامل و شکل گیری رفتارهای مثبت غذا خوردن در این گروه سنی است.

بین سنین دو تا پنج سال، تغییرات وسیعی در فرایند تکاملی و مهارت های یادگیری بچه ها اتفاق می افتد. در خاتمه دو سالگی رشد جسمی و مغزی کاهش می یابد و به طور مشابه احتیاجهای تغذیه ای و اشتها هم کم می گردد. در حوالی دو تا پنج سالگی میانه افزایش وزن کودک دو کیلوگرم و افزایش قد کودک هفت سانتی متر در هر سال افزایش می یابد و شکم جلوآمده کودک صاف شده و بدن او لاغرتر می گردد . کاهش طبیعی اشتها در این سنین اغلب موجب ایجاد نگرانی در مادر می گردد و باید به والدین اطمینان داد که اگر رشد طبیعی است، کودک به میزان کافی غذا دریافت می نماید.

اگر غذا به کودک در محیط آرام داده گردد، پذیرش غذا از سوی کودک بهتر خواهد شد. وعده های غذایی اصلی و میان وعده ها باید با توجه به زمان اشتهای کودک سرو شوند. به علاوه، بهتر است وعده های غذایی متعدد اما کم حجمی در طول روز به کودک داده گردد. بر اساس قاعده کلی و کاربردی، میزان غذای کافی که باید به کودک داد، یک قاشق سوپ خوری به ازای هر سال از سن اوست و غذای بیشتر باید مطابق با اشتهای کودک باشد.

ضمناً، دمای زیاد غذا از طرف بچه ها پذیرفته نمی گردد. بسیاری از بچه ها غذای ولرم را ترجیح می دهند، بعلاوه زیبایی و نظم را باید در ارایه غذا به کودک در نظر گرفت. به بچه ها نباید یک ساعت و نیم قبل از وعده های غذایی اصلی، چیزی برای خوردن و آشامیدن داد. به این ترتیب، طولی نمی کشد که از اشتهای کودک خود خوشنود و راضی خواهید شد چون حتی میان وعده های کوچک هم ممکن است موجب کم غذا خوردن وی، در هنگام وعده های غذایی اصلی گردد.

نکته آخر اینکه اجازه بدهید، کودک با سایر افراد خانواده غذا بخورد زیرا او هم آداب غذا خوردن را یاد می گیرد و هم با تقلید از دیگران تشویق به امتحان کردن غذاهای تازه می گردد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1944

به "تغذیه پیش دبستانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه پیش دبستانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید