درکتان از زمان باعث تغییر حقایقی می گردد

به گزارش مجله ابوذریون، تهران (پانا) - گاهی شنیدن یک حقیقت جدید بسیار حیرت آور است، مثلاً این موضوع که فرود انسان بر روی کره ماه پیش از اختراع چرخ برای چمدان ها به وقوع پیوسته، حیرت انگیز است.

درکتان از زمان باعث تغییر حقایقی می گردد

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرفوری، گاهی به خود می آییم و می بینیم از شنیدن حقیقت جدیدی به قدری تعجب نموده ایم که چند لحظه ای در فکر فرو رفته ایم و سعی داریم از آن سر در آوریم. مثلاً دانستن اینکه سن کوسه ها از سن بخشی از یکی سیارات قدیمی کهکشان راه شیری بیشتر است، واقعاً حیرت آور است.

با حقایقی جالب همراه باشید که درک جدیدی از زمان به شما می دهند.

1- کوسه ها از حلقه های زحل قدیمی ترند

حتماً فکر می کنید چیزی مانند حلقه های سیاره زحل سنی بیشتر از تمام موجودات روی کره زمین دارد اما اینگونه نیست. کوسه ها بسیار قدیمی ترند، به طور دقیق 350 میلیون سال قدیمی تر. تحقیقات اخیر نشان داده حلقه های زحل تنها چیزی بین 10 میلیون تا 100 میلیون سال سن دارند، در حالی که قدمت کوسه ها 450 میلیون سال است.

2- رشد چمن بر روی کره زمین کمی پیش از واقعه برخورد شهاب سنگ به زمین شروع شد

اگر فکر می کردید دایناسورها احتمالاً علف می خوردند باید بدانید که در اشتباهید. فیلم های ساخته شده درباره دایناسورها مثل پارک ژوراسیک در به وجود آمدن این طرز فکر نقش داشته اند چون در بسیاری از صحنه های آن ها علف می بینیم. این فیلم گرچه به لحاظ علمی دقیق نیست اما تصویر بسیار پررنگی در ذهن ما ایجاد می نماید. اما تحقیقات نشان داده رشد چمن بر روی کره زمین درست پیش از برخورد شهاب به کره زمین که به نابودی دایناسورها انجامید، شروع شد.

3- چمدان ها بعد از اولین فرود روی ماه چرخ دار شدند

فرود انسان بر روی کره ماه پیش از اختراع چرخ برای چمدان ها به وقوع پیوست. این اختراع در سال 1972، سه سال بعد از فرود انسان بر روی کره ماه به ثبت رسید.

4- تا پیش از دهه 1900 کاغذها اندازه استانداردی نداشتند

در اوایل دهه 1900 یک مؤسسه استانداردسازی آلمانی به نام DIN برای اولین بار اندازه استانداردی برای کاغذها ارائه کرد که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شد. این اندازه استاندارد در آن موقع DIN 472 نام داشت. امروزه اندازه استاندارد کاغذ DIN EN ISO 216 است که همان اندازه کاغذهای سری A است.

5- اولین بزن قدش در سال 1977 به وجود آمد

از آنجایی که این حرکت روش رایجی برای تبریک گفتن یا جشن دریافت یک پیروزی کوچک است، حتماً فکر می کنید قدمتی طولانی دارد. با این حال، قدمت حرکت بزن قدش به سال 1977 بازمی گردد. این حرکت در جریان یک بازی بیسبال و برحسب اتفاق رخ داد و از آن موقع باب شد.

6- تلویزیون ها قدیمی تر از کوکی های شکلاتی اند

کوکی های شکلاتی لذیذند و خوردن یکی از آن ها هنگام تماشای تلویزیون بسیار لذتبخش است اما تا اواخر دهه 1930 این کار ممکن نبود. کوکی شکلاتی یک قرن بعد از تلویزیون اختراع شد. قدمت اولین تلویزیون ها که مکانیکی بودند به دهه 1800 بازمی گردد.

7- تا دهه 1800 پوشیدن لباس سفید برای عروسی خود رایج نبود

جالب است که تا قبل از آنکه برای اولین بار ملکه ویکتوریا در سال 1840 با لباس عروس سفیدش در مراسم ازدواج خود ظاهر گردد، پوشیدن لباس سفید رایج نبود. پیش از آن عروس ها هر رنگ لباسی که دوست داشتند می پوشیدند.

8- دانستن آنکه خورشید از چه ساخته شده

از زمانی که متوجه شدیم خورشید از هیدروژن و هلیوم ساخته شده زمان زیادی نمی گذرد. اولین بار سیسیلیا پین گیپچکن در رساله دکتری خود این موضوع را بیان کرد که خورشید از این دو گاز سبک تشکیل شده است. ادعای پین در آن موقع اشتباه تصور می شد چون پیش از آن گمان می رفت خورشید ترکیبی شبیه به کره زمین دارد.

9- تا قبل از سال 1930 نمی دانستیم سیاره پلوتو وجود دارد

کوشش ها برای یافتن این سیاره کوتوله در سال 1905 شروع شد. پلوتو در سال 1930 کشف شد. کلاید تامبا چندین بار در روزهای مختلف از یک بخش آسمان عکس گرفت و به یاری ابزار خاصی پیروز شد این سیاره کوتوله را شناسایی کند.

10- قدمت دستمال توالت های نرم به حدود سال 1930 باز می گردد

عجیب است اما تا یک قرن پیش دستمال توالت نرم وجود نداشت. پیش از آن در دستمال های توالت تراشه های چوب وجود داشت.

11- قدمت تلفن بسیار کمتر از دستگاه فروش اتوماتیک است

تلفن اختراع بسیار قدیمی است اما نه قدیمی تر از دستگاه های فروش اتوماتیک. سن دستگاه فروش اتوماتیک نزدیک به 870 سال بیشتر از سن تلفن است. اولین تلفن در حدود 1،200 سال قبل ساخته شد که با شکل امروزی اش بسیار متفاوت بود. این تلفن به شکل یک ریسمان بود که دو کدوی قلیایی را به هم متصل می کرد. اما قدمت اولین دستگاه فروش اتوماتیک بسیار بیشتر است. این دستگاه در حقیقت یکی از اختراعات هرون اسکندرانی در طول زندگی اش بود که نزدیک به 2 هزار سال قبل انجام گرفت.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 29 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1760

به "درکتان از زمان باعث تغییر حقایقی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درکتان از زمان باعث تغییر حقایقی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید