شیر و گوشت گاو می توانند سرطان زا باشند؟

به گزارش مجله ابوذریون، بی ام ام اف مولکول دی ان آ های کوچکی هستند که اغلب در سرم گاو و محصولات لبنی گاو های شیری اوراسیا و اخیرا هم در سلول های سرطانی روده عظیم دیده می شوند.

شیر و گوشت گاو می توانند سرطان زا باشند؟

محققان در آنالیز های دوباره پی بردند، ارتباطی هست بین خوردن گوشت گاو و نوشیدن شیر با بعضی از انواع سرطان، به ویژه سرطان روده عظیم.

یکی از مدافعان این نظریه، یک دانشمند آلمانی است که پیش تر هم جایزه نوبل پزشکی را برده است.

سال هاست که محققان به این مسئله که شیر گاو و گوشت گاو می توانند زمینه ساز ابتلا به سرطان روده باشند، مشکوک اند. به اعتقاد این دسته از پژوهشگران، عوامل بیماری زای مشخصی که برنده جایزه پزشکی نوبل آن ها را در محصولات حیوانی یافته است، می توانند مسئول این بیماری باشند.

محققان عناصر دی ان آ تک رشته ای حلقوی موجود در گوشت گاو و شیر را به نام فاکتور بی ام ام اف BMMF می شناسند که احتمال می رود در ایجاد بیماری سرطان، به ویژه سرطان روده، نقش داشته باشند. از هواداران این نظریه می توان به هارالد تسور هاوزن، دانشمند آلمانی و دو ویلیر و تیمو بوند اشاره نمود که در مرکز پژوهش های سرطانی در شهر هایدلبرگ آلمان تحقیق می نمایند.

بی ام ام اف مولکول دی ان آ های کوچکی هستند که اغلب در سرم گاو و محصولات لبنی گاو های شیری اوراسیا و اخیرا هم در سلول های سرطانی روده عظیم دیده می شوند.

این محققان که پیش تر هم این نظریه را مطرح نموده بودند، حالا با دقت بیشتری به آنالیز دوباره ارتباط این فاکتور و سرطان روده پرداخته اند.

آن ها بافت روده انسان های سالم و کسانی را که به سرطان روده مبتلا بودند، تجزیه و تحلیل کردند. آن ها در این مطالعات پی بردند که در 7 درصد از نمونه های گرفته شده از بیماران، ردپای این پاتوژن وجود دارد. در مقابل در بدن تنها دو درصد از افراد سالم این عامل بیماری زا یافت شد.

محققان حدس می زنند که این عامل بیماری زا و محصولات متابولیکی آن ها می توانند فرآیند های التهابی مزمن را در بافت روده تحریک نمایند که منجر به تغییرات ژنتیکی و در نهایت سرطان می گردد.

این تیم تحقیقاتی معتقد است که یافته های آن ها می تواند به تشخیص زودهنگام و بهتر بیماری یاری کند. به این ترتیب که می توان وجود این پاتوژن ها را در افراد آنالیز کرد و در صورت آلوده بودن فرد به این بیماری زا، آن ها را به موقع برای غربالگری سرطان روده فرستاد.

هارالد تسور هاوزن، دانشمند و ویروس شناس اهل آلمان است که تحقیقات او روی سرطان دهانه رحم و کشف نقش ویروس پاپیلوم در شکل گیری سرطان دهانه رحم برای او جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال 2008 را به ارمغان آورد.

پرفسور هارالد تسور هاوزِن پیش تر هم از احتمال وجود عوامل محرک سرطان در لبنیات و گوشت قرمز سخن گفته بود. براساس تحقیقات بیش از ده ساله این پژوهشگر، او معتقد بود که این عوامل بیماری زا می توانند چندین دهه بعد فعال شده و باعث سرطان های روده عظیم و پستان شوند.

تیم تحقیقاتی که روی این موضوع کار می نماید، پیش تر اعلام نموده بود که عظیمسالان نیازی به پرهیز از محصولات شیری و گوشت ندارند، زیرا اگر این عوامل بیماری زا در بدنشان باشد، این اتفاق در مرحله نوزادی اتفاق افتاده است. آنها، اما نتیجه گیری نموده بودند که نوزادان قطعاً نباید با شیر گاو تغذیه شوند.

منبع: دویچه وله

منبع: فرادید
انتشار: 28 فروردین 1400 بروزرسانی: 28 فروردین 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1706

به "شیر و گوشت گاو می توانند سرطان زا باشند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیر و گوشت گاو می توانند سرطان زا باشند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید