مواد غذایی فرآوری شده ای که بایستی از مصرف آنها اجتناب کرد

به گزارش مجله ابوذریون، احتمالاً از افراد بسیاری شنیده اید که مواد غذایی فرآوری شده و یا بسته بندی شده ناسالم زیادی وجود دارد. مواد غذایی فرآوری شده مواد مغذی کمی داشته و ممکن است مانده یا خراب شده باشند. در این بخش از انواع مختلف مواد غذایی

مواد غذایی فرآوری شده ای که بایستی از مصرف آنها اجتناب کرد

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

احتمالاً از افراد بسیاری شنیده اید که مواد غذایی فرآوری شده و یا بسته بندی شده ناسالم زیادی وجود دارد. مواد غذایی فرآوری شده مواد مغذی کمی داشته و ممکن است مانده یا خراب شده باشند. در این بخش از انواع مختلف مواد غذایی بسته بندی شده، همراه با تأثیرات سوء و زیانبخش ناشی از خوردن آنها صحبت خواهیم کرد.....

غذاهای فرآوری شده، که همچنین به نام مواد غذایی بسته بندی شده شناخته می شوند، مواد غذایی را شامل می شوند که تحت فرایند های مختلفی مانند کنسرو کردن، فرایند استریل سازی، سردسازی و منجمد سازی قرار می گیرند به این منظور که تاریخ مصرف و عمر مفید آنها طولانی تر شود. بعضی از روش های دیگر پردازش یا فراورش مواد غذایی پاستوریزه، رنگ زدایی، آب زدایی و خشک کردن زیر نور خورشید را شامل می شود. نیکولا آپر و کلارنس بردسی دو پیشگام در صنعت فرآوری مواد غذایی هستند که انواع مختلفی از غذاهای فرآوری شده و یا از پیش پخته شده را به جهان معرفی کردند. پختن مواد غذایی همچنین روشی جهت پردازش و از بین بردن میکروارگانیسم های درون آنها است. مصرف بعضی از مواد غذایی فرآوری شده ای مانند شیر پاستوریزه، که حاوی هیچگونه باکتری نبوده و شیر هموژنیره شده جهت جدا نشدن چربی آن، مفید می باشند. سبزیجات منجمد هم منع مصرفی ندارند، به این دلیل که مواد معدنی ضروری و ویتامین های آنها در فرایند انجماد حفظ شده اند. سبزیجات و آب میوه (آب پرتقال غنی شده با کلسیم) به منظور حتی مغذی تر شدن، (با افزودن ویتامین و غیره) غنی می شوند. هر چند این مواد غذایی سالم می باشند، اما بعضی از مواد غذایی وجود دارند که بایستی از مصرف آنها خودداری کرد به این دلیل که احتمالاً حاوی مواد شیمیایی بوده که ممکن است برای دستگاه گوارش انسان مضر باشند. معمولاً بهترین کار خودداری از مصرف گوشت های فرآوری شده است، به این دلیل که خوردن این گوشت ها ممکن است احتمال خطر ابتلاء به انواع مختلف سرطان مانند معده، کلیه و سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

فهرست مواد غذایی فراوری شده ای که بایستی از مصرف آنها خودداری کرد

مواد غذایی بسته بندی شده حاوی مواد شیمیایی مصنوعی بسیاری بوده که می توانند واکنش های ناخواسته ای را در بدن بوجود آورده و همچنین ممکن است منجر به بیماری گردند. در این قسمت بعضی از مواد غذایی را را آورده ایم که بایستی از مصرف آنها خودداری کنید، به این دلیل که تقریباً مملو از سدیم و دیگر مواد شیمیایی هستند.

اسنک یا خوراکی های سرپایی بسته بندی شده با کالری بالا مانند چیپس و تنقلات پنیری

غلات شیرین صبحانه

مواد غذایی کنسروی با میزان زیادی سدیم

مواد غذایی منجمد

پاستا و نان سفید که با آرد سفید تصفیه شده تهیه شده باشند

گوشت و ماهی فرآوری شده مانند ماهی ساردین، ماهی تن و ماهی قزل آلا، و غیره

کلوچه یا بیسکویت و کیک بسته بندی شده

مواد غذایی سرشار از چربی، مانند کنسرو راویولی (نوعی غذای ایتالیایی)

مخلوط غذاهای بسته بندی و کنسروی سرشار از سدیم و چربی

چگونه از مصرف مواد غذایی فرآوری شده، خودداری کنیم

تمام مواد غذایی فرآوری شده برای سلامتی مفید نیستند، به این دلیل که میزان کالری، شکر، چربی ترانس و چربی های اشباع آنها بالا است. این مواد غذایی همچنین حاوی میزان زیادی نمک می باشند، به طوریکه به این مواد غذایی نمک افزوده می شود تا با تخلیه رطوبت و افزایش تاریخ مصرف یا عمر مفید شان، از فاسد شدن آنها جلوگیری شود. موارد زیر راه کارهایی به تعداد می فرایند که در صورت قصد بر خودداری از مصرف این مواد غذایی، می توانید آنها را بکار بندید.

اولین قانون اصلی این است که از شر تمام قوطی های غذاهای فرآوری شده در کابینت و یخچال فریزر خود خلاص شوید.

میوه های تازه ای مانند سبزیجات و میوه های کامل تازه را به جای میوه و سبزیجات کنسرو شده انتخاب کنید. به این دلیل که میوه و سبزیجات تازه عمر مفید طولانی تری ندارند، انگیزه ای برای شما می شود که پیش از خراب و یا فاسد شدن شان، آنها را مصرف کنید.

وعده های غذایی خود را در خانه صرف کنید و ناهار خود را در خانه بسته بندی کنید. در این روش شما می توانید مواد غذایی تازه و سالمی مصرف کنید و همچنین می تواند صرفه جویی در پولی باشد که صرف فست فود می کردید.

به جای خرید گوشت های فرآوری شده ای مانند هات داگ، گوشت قرمز و غیره، گوشت تازه خریداری کنید، به این دلیل که به گوشت های فرآوری شده به منظور طولانی تر کردن تاریخ مصرفشان، مواد شیمیایی افزوده می شود.

می توانید بجای سس های خریداری شده از فروشگاه، از انواع خانگی آن استفاده کنید. همچنین می توانید چاشنی و سس های مورد علاقه خود را با مواد اولیه تازه درست کنید و یا همچنین می توانید دستورات جدیدی را با عوض کردن این مواد در چاشنی های خود امتحان کنید.

اگرچه مواد غذایی فرآوری شده، راحت، محبوب، خوشمزه و طبخ آنها آسان است، اما خطرات و مضرات زیادی در رابطه با آنها وجود دارد. بنابراین اگر مواد غذایی از پیش پخته ای را می شناسید که بایستی از مصرف آنها خودداری کنید، بهتر است آنها را با انواع طبیعی جایگزین سازید. مواد غذایی طبیعی و خوب پخته شده را مصرف کنید تا زندگی سالم و عاری از هرگونه بیماری را در پیش رو داشته باشید.

منبع: راسخون
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1973

به "مواد غذایی فرآوری شده ای که بایستی از مصرف آنها اجتناب کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی فرآوری شده ای که بایستی از مصرف آنها اجتناب کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید