فرابورس در هر سه فصل سال جاری رشد داشته

به گزارش مجله ابوذریون، آنالیز آمار و اطلاعات شاخص کل فرابورس ایران طی داد و ستد های آذر حاکی از روندی صعودی است.

فرابورس در هر سه فصل سال جاری رشد داشته

به گزارش خبرنگاران و به نقل از دنیای اقتصاد ، هر چند این نماگر در مهر و آبان به ترتیب 6/ 3 و 9/ 1 درصد بازدهی منفی را کسب کرد اما همزمان با تغییر فضای معاملاتی، تخلیه حباب قیمتی سهام، کمرنگ شدن ریسک های سیستماتیک و بهبود شرایط قیمت های جهانی با یک تغییر رویه همراه شد. به گونه ای که این نماگر که آخرین روز کاری آبان در رقمی بالغ بر 16 هزار و 647 واحدی قرار داشت اکنون با افزایش 3/ 18 درصدی توانست رقم 19 هزارو 689 واحدی را به خود اختصاص دهد. با احتساب تغییرات نهمین ماه سال، نماگر اصلی بازار صعود 199 درصدی را از ابتدای امسال تا خاتمه این ماه به نمایش می گذارد.

مروری بر بازدهی شاخص فرابورس در 9 ماه امسال نشان می دهد که در بهار 1399 رشدی معادل 1/ 115 درصد، سه ماهه دوم سال افزایش 1/ 24 درصد و فرآیند معاملاتی پاییز با رشد 9/ 11 درصد صورت پذیرفته است. با توجه به آمار ارائه شده مشاهده می گردد که با وجود افت شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پاییز اما روایت آماری شاخص کل فرابورس ایران از فرایندی صعودی حکایت دارد که این مهم به دلیل هم وزن بودن شاخص فرابورس از نکات حائزاهمیت آمار معاملات این بازار محسوب خواهد شد. کما اینکه شاخص هم وزن بورس تهران نیز در مجموع سه ماهه سوم سال فرایندی مثبت را نشان می دهد که این مهم در جای خود سیگنال چرخ مطلوب نقدینگی در اغلب سهم های بورسی و فرابورسی را در کنار ارزندگی قیمت سهام شرکت ها به جامعه سهامداری ارسال می نماید.

ارزش بازار شرکت فرابورس ایران نیز فرایندی مشابه با شاخص کل را طی این ماه سپری نموده به طوری که این متغیر خاتمه آبان در رقم 17 میلیون و 542 هزار و 933 میلیارد ریالی قرار داشت و در خاتمه آذر نیز توانست رقم 20 میلیون و 273 هزار و 583 میلیارد ریالی را تجربه کند. بر این اساس ارزش بازار فرابورس طی یک ماه معاملاتی گذشته رشد 16 درصدی و از ابتدای سال تا خاتمه ماه مذکور افزایشی معادل 191 درصدی را به ثبت رسانده است. با توجه به نوسانات و رفتار هیجانی حاکم بر کلیت فضای معاملاتی بازار سهام طی چند وقت اخیر، مرور فرآیند عرضه های اولیه در فرابورس ایران نشان می دهد از ابتدای سال تا خاتمه آذر 18 عرضه اولیه با موفقیت در این بازار اجرا شده است.

یک عرضه با روش حراج در بازار SME، سه عرضه به صورت گشایش نماد (از بازار پایه به بازار اصلی) و 14 عرضه مابقی نیز با استفاده از روش ثبت سفارش صورت پذیرفته است. از مجموع 18 عرضه اولیه، دو عرضه در آذر ماه انجام شد که مورد استقبال سرمایه گذاران نهاده شد. از سویی ارزش معاملات با احتساب میانگین روزانه ماه که شامل 22 روز معاملاتی می گردد حاکی از 7 هزارو 811 میلیارد تومان در حجمی بالغ بر 3 هزار و 344میلیون ورقه سهم در کلیت معاملات این بازار است.

فرایند ارزش و حجم معاملات سهام در آذر ماه سال 1399 به صورت میانگین روزانه 3 هزار و 125 ورقه به ارزش 4هزار و 980 میلیارد تومان به ثبت رسیده است. فرایند ارزش و حجم معاملات اوراق بدهی به صورت میانگین روزانه 26 میلیون ورقه به ارزش 2 هزار و 400 میلیارد تومان بوده است. فرایند ارزش و حجم معاملات صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در آذر ماه هم به صورت میانگین روزانه از 199 میلیون ورقه به ارزش 427میلیاردتومانی حکایت دارد. در اوراق تسهیلات مسکن نیز میانگین روزانه ارزش معاملات در رقمی بالغ بر 4 هزار و 865 میلیون تومان در حجم معاملاتی حدود 76 هزار ورقه را شاهد بودیم.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1545

به "فرابورس در هر سه فصل سال جاری رشد داشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرابورس در هر سه فصل سال جاری رشد داشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید