فناوری ساخت گلخانه های دریایی توسعه می یابد

به گزارش مجله ابوذریون، گلخانه های دریایی در کشور با حمایت معاونت علمی و فناوری توسعه می یابد و امکان پرورش گیاهان در محیط های کنترل شده فراهم می شود.

فناوری ساخت گلخانه های دریایی توسعه می یابد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کارگروه تخصصی توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال توسعه فناوری های مرتبط با ایجاد و ساخت گلخانه های دریایی است.

گلخانه دریایی یک فناوری مطرح شده در زمینه توسعه کشاورزی در سواحل دریا ها و اقیانوس ها است که از تلفیق چند فناوری در کنار یکدیگر به منظور افزایش بهره وری و کمک به حفظ محیط زیست مطرح است.

نمک زدایی از آب دریا، مناسب سازی محیط داخل گلخانه با اقلیم های گرم و مرطوب، استفاده هم زمان از انرژی خورشید و بهره گیری از سیستم سرمایش مناسب از جمله اهداف اولیه ارایه این طرح در جهان بود.

در گلخانه دریایی با استفاده از آب دریا و انواع انرژی های تجدیدپذیر، امکان پرورش گیاهان در محیط های کنترل شده فراهم می شود. طی این فناوری، از آب شور دریا ها در دو فرآیند استفاده می شود. نخست اینکه از آب دریا برای افزایش رطوبت و پایین آوردن دمای هوای داخل هوای گلخانه ها استفاده می شود. دوم اینکه آب دریا با استفاده از گرمایش خورشیدی بخار شده و پس از خنک سازی، آب شیرین به دست می آید که می تواند در خود گلخانه یا محیط اطراف آن استفاده شود.

طرح ساخت این نوع گلخانه در مناطق ساحلی گرمسیری در راستای شدت دریافت بحران آب در جهان ارائه شده است. نوار ساحلی طولانی در شمال و جنوب کشور نیز فرصتی را فراهم کرده است تا با استفاده از آب دریا به عنوان منبع تامین آب و انرژی برای کشت محصولات گلخانه ای استفاده کرد.

در حال حاضر با تکیه بر توان محققان، فناوران و پژوهشگران داخلی در قالب یک کنسرسیوم متشکل از بخش های دولتی و خصوصی، بومی سازی این فناوری در دستور کار قرار گرفته و ضمن تدوین دانش فنی طراحی گلخانه های دریایی اجرای دو پایلوت در استان های بوشهر و سیستان و بلوچستان در دست اقدام است.

اجرای این طرح به تدوین دانش فنی طراحی کامل گلخانه دریایی برای اقلیم های متفاوت کشور، طراحی و ساخت هوا به هوا برای تولید آب شیرین مورد نیاز گلخانه از طریق رطوبت ده و رطوبت گیری آب دریا، تامین انرژی از طریق منابع تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی، افزایش رطوبت و کاهش دمای گلخانه با استفاده جریان آب دریا و توسعه روش های نوین کشت گلخانه ای در سواحل می انجامد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 30 خرداد 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1807

به "فناوری ساخت گلخانه های دریایی توسعه می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری ساخت گلخانه های دریایی توسعه می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید