فیلم ، 200 سالگی پدر علم ژنتیک با نبش قبر او جشن گرفته شد

به گزارش مجله ابوذریون، ایرنا نوشت: تیمی از دانشمندان جمهوری چک، سال جاری برای تجلیل از گرِگور مِندِل، دانشمند و راهبی که آزمایش هایش در اواسط دهه 1800 میلادی ژنتیک مدرن را بنیان گذاشت، برای تجلیل از او پس از 200 سال از تولدش تصمیم گرفتند نبش قبر نموده و توالی یابی دی ان ای این دانشمند را آنالیز نمایند.

فیلم ، 200 سالگی پدر علم ژنتیک با نبش قبر او جشن گرفته شد

گرگور مندل در برنو، دومین شهر بزرگ جمهوری چک، زندگی و کار می کرد. در سال 2022، او 200 ساله شد (در واقع 200 سال از زمان تولد او گذشت). محققان جمهوری چک در پی راه هایی بودند تا به این مناسبت از مندل که قهرمان زادگاهش به شمار می رود، تجلیل نمایند. گزینه های پیش روی آن ها عبارت بود از برگزاری جشنواره، برپایی یک کنفرانس علمی و ساخت یک مجسمه.

ژیری دوشک (Jiří Dušek)، منجم و مدیر رصدخانه و افلاک نمای برنو، به این فکر افتاد که آیا تا به امروز آزمایش های ژنتیکی برای بنیان گذار علم ژنتیک اجرا شده است؟ و این شروع ماجرا بود.

فکر دیوانه وار به عمل تبدیل می گردد

شارکا پُسپیشیلووا (Šárka Pospíšilová)، متخصص ژنتیک، می گوید: فکر تجزیه وتحلیل ژن های مندل دیوانه وار به نظر می رسید.

با این حال، او به سراغ متخصصان مختلف دانشگاه رفت تا بپرسد این کار چگونه ممکن می گردد و با مردم شناسانی که تجربه آنالیز بقایای شخصیت های تاریخی را داشتند و بعلاوه باستان شناسان مشورت کرد.

نبش قبر مندل در برنو و انجام آزمایش های ژنتیکی روی بقایای جسدش احتیاج به کسب اجازه از آگوستینی ها (اعضای فرقه های مذهبی مسیحی که از قانون سنت آگوستین پیروی می نمایند) داشت؛ زیرا مندل یکی از آن ها بود. تصور می شد که جسد مندل در مقبره آگوستینی ها در گورستان مرکزی شهر دفن شده باشد. در نهایت، اجازه نبش قبر مندل از سوی رهبران مذهبی آگوستینی صادر شد.

غول ژنتیک

فیلیپ پَردی (Filip Pardy)، زیست شناس مولکولی تیم پژوهشی، بار مسئولیت سنگینی را احساس می کرد. او می گوید: گرگور مندل فردی است که در اولین درس دانشگاه در رشته ژنتیک، درباره او گفته می گردد. همه مخصوصاً در برنو احساس می نمایند که او بسیار مهم است. او به نوعی یک الگو است.

آزمایش های گیاهی مندل در طول زندگی اش شناخته شده و تحسین شده بود؛ اما شهرتش پس از سال 1900 میلادی افزایش یافت؛ یعنی در زمانی که متخصصان ژنتیک کار او را دوباره کشف کردند.

ژن های مندل سرنخ هایی درباره زندگی او به دست می دهد

دانشمندان دی اِن اِی اسکلت مندل را توالی یابی کردند و انواع ژن های مرتبط با دیابت، مسائل قلبی و بیماری کلیوی را یافتند. آنچه توجه آن ها را بیش از همه جلب کرد، ژن مرتبط با صرع و مسائل عصبی بود.

آن ها پی بردند که او در طول زندگی اش از نوعی اختلال روانی یا عصبی رنج می برده است که باعث عوارض عصبی بسیار شدیدی در او شده بود. دانشمندان احتمال می دهند که این بیماری ارثی بوده باشد.

پُسپیشیلووا معتقد است که مندل از کشف آن ها خرسند است؛ زیرا او از هر نوع پژوهش استقبال می کرد و مخالف انجام پژوهش روی بدن خودش نبود. مندل چیزی درباره دی اِن اِی و نقش آن در الگوهای وراثتی نمی دانست؛ اما او احتمالاً حتی پس از مرگش بدش نمی آید که بخشی از یک پژوهش باشد.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 11 بهمن 1401 بروزرسانی: 11 بهمن 1401 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2346

به "فیلم ، 200 سالگی پدر علم ژنتیک با نبش قبر او جشن گرفته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم ، 200 سالگی پدر علم ژنتیک با نبش قبر او جشن گرفته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید