لزوم استفاده رسانه ها از نتایج مطالعات علوم شناختی و رسانه

به گزارش مجله ابوذریون، رئیس دانشکده رسانه فارس و معاون خبرنگاران در یادداشتی به بررسی موضوع علوم شناختی و رسانه پرداخت.

لزوم استفاده رسانه ها از نتایج مطالعات علوم شناختی و رسانه

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، حمید حسن پور رئیس دانشکده رسانه فارس و معاون خبرنگاران در یادداشتی موضوع علوم شناختی و رسانه را بررسی کرده و شناخت چگونگی و الگوی گزینش و پردازش این اطلاعات از سوی رسانه ها و هم از سوی مخاطبان را موضوع اصلی علوم شناختی در مطالعات رسانه برشمرد.

متن این یادداشت به توضیح ذیل است:

رسانه وظیفه گزارش و توصیف واقعیاتی را دارد که در دایره شناخت مخاطبانش قرار ندارد، فهم رسانه از واقعیت و آنچه توصیف می کند و البته کیفیت این توصیف و توضیح، واکنش مخاطبان را به دنبال دارد. در این تعامل دو موضوع محوری وجود دارد: اول این که رسانه ها چگونه واقعیات را مشاهده و پردازش می کند و دوم این که مخاطبان چگونه نتایج این پردازش رسانه ای را فهم می کنند.

در دو سوی این ارتباط انسان واقع شده است، بنابراین شناخت انسانِ رسانه ای و انسانِ موضوعِ رسانه اهمیت ویژه ای دارد.

بین رسانه و مخاطبانش یک ارتباط بین الاذهانی برقرار است، رابطه ای دوسویه و تعاملی که مفاهمه کلید اصلی آن است.

در دنیای رسانه ها تعدد و تنوع اطلاعات امری اجتناب ناپذیر است، گاهی در خصوص یک موضوع واحد، رسانه های مختلف اطلاعات متفاوت و گاه متضادی تولید و منتشر می کنند، بخشی از این تفاوت ها حاصل رویکردهای حرفه ای رسانه ای یا منافع خاص رسانه نماها در قلب واقعیات است اما بخش عمده ای نیز به ماهیت و سرشت انسانی مربوط است، شناخت چگونگی و الگوی گزینش و پردازش این اطلاعات از سوی رسانه ها و هم از سوی مخاطبان، موضوع اصلی علوم شناختی در مطالعات رسانه است.

علوم شناختی مجموعه ای از نظریات روانشناسی، جامعه شناسی، عصب شناسی را به خدمت می گیرد و با بلوک های این علوم بنایی نو می سازد که بتوانیم ماهیت انسانی خودمان را بهتر و دقیق تر بشناسیم. شاید اغراق نباشد که مجموعه علوم شناختی را علم انسان شناسی بخوانیم.

علوم شناختی وظیفه دارد از یک سوی به رسانه ها بیاموزد چگونه مشاهده و چگونه گزارش کنند و از سوی دیگر به مخاطبان بیاموزد که چگونه دیده ها و گزارش های رسانه ها را فهم کنند، بنابراین استفاده از نتایج مطالعات علوم شناختی و رسانه بر تمامی اهالی رسانه کشور فرض است؛ کاری که رسانه های پیشرو دنیا سال هاست انجام می دهند و ما از آن غافلیم، بدون تردید ریشه برخی مسائل واقعی کشور ریشه در ذهنیاتی غلط دارد که رسانه ها وظیفه اصلاح آن ها را بر عهده دارند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 895

به "لزوم استفاده رسانه ها از نتایج مطالعات علوم شناختی و رسانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم استفاده رسانه ها از نتایج مطالعات علوم شناختی و رسانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید