محمدی: باید از انحصار در نوشتن و تمرکز بر نویسندگان حاضر در تهران پرهیز کنیم

به گزارش مجله ابوذریون، تهران (پانا) - اولین جلسه شورای سیاستگذاری مجلات تخصصی رشد با حضور مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، معاونان، کارشناسان و جمعی از سردبیران این مجلات و مدیران کل آموزش وپرورش استان اصفهان و شهرستان های استان تهران که به صورت وبینار جلسه را همراهی می کردند، در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار گردید.

محمدی: باید از انحصار در نوشتن و تمرکز بر نویسندگان حاضر در تهران پرهیز کنیم

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، فریبا کیا، دبیر این جلسه و مشاور دفتر انتشارات و فناوری آموزشی گفت: ارتقای مهارت های حرفه ای، یاری به ارتقای دانش معلمان، زمینه سازی برای هم اندیشی معلمان و کارشناسان برنامه ریزی درسی به منظور بهبود و برطرف تنگناهای آموزشی و آشنا کردن معلمان با مهم ترین مسائل حوزه آموزش و در اختیار گذاشتن راهکارهای عملی مؤثر برای اجرای فرآیند یاددهی - یادگیری، شناسایی و اصلاح بدفهمی دانش آموزان و کوشش برای برطرف آن، تبیین و اشاعه اسناد بالادستی و ملموس کردن آن ها برای اجرایی شدن از مهم ترین اهداف انتشار مجلات تخصصی رشد است.

وی نحوه انتشار مجلات رشد، گستره وسیع آن، سابقه ی طولانی انتشار، سرعت تطبیق با برنامه درسی، ساز و کار اندیشه ای شبیه با تولیدات کتاب های درسی را از مهم ترین نکات و وجوه مثبت مجلات رشد دانست و گفت: مجلات رشد با وجود داشتن چنین تمایزاتی می توانند در جهت تطبیق و اصلاحات برنامه درسی به سرعت اقدام نمایند.

محمدابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیز گفت: در انتشار مجلات رشد، اساسی ترین سؤالی که باید بپرسیم این است که این مجلات چقدر خدمات فکری و علمی به معلمان ارائه می نمایند، چقدر در ارائه دانش روز به آن ها سهم دارند، چقدر می توانند آن ها را به لحاظ دانش حرفه ای قانع کردن نمایند.

وی ادامه داد: معلمان در این مجلات باید به یافته ها و تازه های حوزه تخصصی خود دست پیدا نمایند، اگر مجلات با دانش شغل معلمی و کسوت معلمی بیگانه باشد اصلاً مناسبتی برای انتشار نخواهد داشت. ضمن اینکه ما باید در مجلات به این سؤال مهم پاسخ دهیم که مجلات چه نسبتی با اسناد تحولی مانند سند گام دوم انقلاب برقرار نموده است، آیا ما توانسته ایم به شکل هوشیارانه ای مفاهیم مورد نظر این اسناد را به مخاطب ارائه کنیم، ما چقدر توانسته ایم پشتیبان برنامه درسی و معلمان باشیم، نسبت مجلات تخصصی با کتاب های درسی و برنامه درسی چیست؟

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی تأکید کرد: به باور من باید سردبیران مجلات رشد در تمامی مراحل طراحی، صفحه بندی و ارائه نهایی مجله نقش داشته باشند، باید از انحصار در نوشتن پرهیز کنیم، تمرکز بر نویسندگان در تهران و نداشتن چتر وسیع در سراسر کشور اصلاً پذیرفتنی نیست. ما باید شورای سردبیری کشوری داشته باشیم که در آن تمامی سرگروه های دروس در همه استان ها عضو باشند. این اتفاق موجب می گردد با فقر مطلب و فقر نویسنده روبرو نباشیم.

وی بر افزایش گستره نویسندگان و استفاده از تجربه های زیسته معلمان و انعکاس آن ها در مجلات، تاکید نمود.

مدیر مسوول مجلات رشد، فعال شدن اپلیکیشن مجلات رشد و رونمایی از وب سایت هر یک از مجلات تخصصی در آینده ای نزدیک را از مهم ترین اقداماتی ذکر کرد که برای ارتقای مجلات صورت گرفته است.

محمد اعتدادی، مدیرکل آموزش وپرورش استان اصفهان، محمد رضا سنگری، سردبیر مجله ادب و زبان فارسی اکبر شیرزادی، نماینده معاونت آموزش متوسطه، محمد کرام الدینی از مؤلفان کتاب های درسی زیست شناسی، فریبرز بیات از پژوهشگران و تحلیلگران مطالعات اجتماعی و سردبیر مجله رشد علوم اجتماعی، بیتا جعفری، سرگروه آموزشی استان اصفهان، رضا حیدری، سردبیر مجله رشد ریاضی، حمید رضا امیری از مؤلفان کتاب های درسی ریاضی و سردبیر مجله ی برهان نیز نظرات خود را بیان کردند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1514

به "محمدی: باید از انحصار در نوشتن و تمرکز بر نویسندگان حاضر در تهران پرهیز کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمدی: باید از انحصار در نوشتن و تمرکز بر نویسندگان حاضر در تهران پرهیز کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید