مرمت و بازسازی 50 بنای تاریخی در کردستان

به گزارش مجله ابوذریون، عملیات مرمت و بازسازی 50 بنا از 200 بنای تاریخی موجود درسطح استان کردستان، در حال اجرا است.

مرمت و بازسازی 50 بنای تاریخی در کردستان

جهت دریافت خدمات تعمیرات ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان، محمد رشیدی معاون میراث فرهنگی این اداره کل با اعلام این خبر گفت: بودجه مرمت و بازسازی 50 بنای تاریخی استان که اعتبارات آن از محل اعتبارات ملی و استانی تامین شده، شروع شده است.

او اضافه کرد: سال گذشته 36 بنای استان مرمت شد که در مجموع برای مرمت این بناها اعتباری بالغ بر 5میلیارد ریال هزینه شد، که تعدادی از بناهای شاخص استان مانند، عمارت خسروآباد، مشیر دیوان، حمام خان، بازار سرپوشیده سنندج و بازار بیجار در این لیست جای دارند.

رشیدی سپس به پیشرفت 80درصدی عملیات مرمت منازل مجتهدی، آزموده، اردلان، صحرایی و حمام وکیل اشاره نمود و گفت: پارسال مرمت و بازسازی خانقاه مولانا احمد در شهر سنندج به صورت کامل انجام شد که طبقه اول آن به صورت سبکی و با توجه به مستندات گذشته به صورت عین به عین با مصالح اولیه بازسازی و مورد بهره برداری نهاده شد.

او، تعداد آثار شناسایی شده سطح استان را 2هزار اثر بیان کرد و ادامه داد: از این تعداد 800 اثر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و در راستای حفظ و نگهداری از میراث استان عملیات مرمت منزل گله داری، مسجد روستای بزلانه، مسجد روستای پالنگان، دربند روستای ژیوار، مرمت و سامان دهی مقبره صیدی هورامی، مرمت و راه اندازی دفتر پایگاه منظر فرهنگی هورامان، مرمت و سامان دهی مقبره صفورا خانم و آماده کردن ساختمان صنایع دستی روستای ژریژه صورت گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه 120 اثر تاریخی در استان احتیاج به محافظت و مرمت سالیانه دارد، گفت: مرمت بناهای تاریخی که دارای مالکیت خصوصی هستند به صورت مشارکتی صورت می گیرد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 آذر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 611

به "مرمت و بازسازی 50 بنای تاریخی در کردستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت و بازسازی 50 بنای تاریخی در کردستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید