همه واحدهای مسکونی روستایی تا سال 1410 مقاوم سازی می شوند

به گزارش مجله ابوذریون، نیکزاد گفت: تا سال 1410 همه واحدهای مسکونی روستایی نوسازی می شوند و حتی یک واحد مسکونی غیرمقاوم هم نخواهیم داشت.

همه واحدهای مسکونی روستایی تا سال 1410 مقاوم سازی می شوند

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن در برنامه صف اول به سوالات زیر پاسخ داد:

چه اندازه از واحدهای مسکونی روستایی مقاوم سازی شده است؟

نیکزاد: ما در کشور 5 میلیون و 400 هزار واحد مسکونی روستایی داریم که در سال 84 تنها 7 درصد مقاوم بودند. اکنون با برنامه ریزی مناسب و ارائه تسهیلات مقرون به صرفه قیمت ، 2 میلیون و 700 هزار واحد مقاوم سازی شده یعنی حدود نیمی از واحدها.

192 هزار واحد مسکونی روستایی در حال ساخت داریم. سال گذشته وام مسکن روستایی 200 میلیون تومانی مصوب شد. عملیات پرداخت به تعویق افتاد اما اکنون پرداخت این وام کلید خورده و با ضمانت سفته زنجیره 3 نفره و سود 5 درصد ارائه می گردد.

شرایط مقاوم سازی چند درصد پیشرفت داشته است؟

نیکزاد: 100 هزار واحد تا کنون به مرحله ثبت رسیده است. وظیفه داریم سالانه 200 هزار مسکن روستایی را مقاوم سازی و نوسازی کنیم.

با شتابی که روند مقاوم سازی این واحدها گرفته تا سال 1410 همه واحدهای مسکونی روستایی نوسازی می شوند و حتی یک واحد مسکونی روستایی غیرمقاوم هم نخواهیم داشت.

این واحدها چه اندازه مقاوم هستند و آیا نظارتی در این بخش وجود دارد؟

نیکزاد: 40 هزار روستای بالای 20 هزار نفر جمعیت در کشور داریم ، همه آنها طرح هادی مصوب دارند که تکلیف همه بخش ها در صدور پروانه تعیین شده است. در بحث نظارت بر ساخت، دفاتر متشکل از مهندسان فعالیت می نمایند و هر واحدی که در روستا ها احداث می گردد دارای پروانه ساخت و نقشه مهندسی است و زیر نظر مهندسان ساخته می گردد بنابراین واحدها مقاوم و ایمن ساخته می شوند.

روستاها روز به روز آباد تر می شوند و موج برگشت جوانان روستایی از شهرها را داریم. در کنار ساخت مسکن بحث اجرای طرح هادی و شبکه معابر را هم داریم. در تخصیص اعتبارات عمران روستاها با جهش خوبی روبرو هستیم.

علت کندی مقاوم سازی تا الان چه بوده است؟

نیکزاد: اهمیت روستاها برای مسئولان کشور زیاد است. روستاها کانون فراوری هستند.

روند مقاوم سازی واحدها شتاب گرفته است. اندازه تخصیص اعتبارات در مسکن روستایی گواه این بحث است. تنها وام مقرون به صرفه قیمت با سود 5 درصد فقط برای روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت پرداخت می گردد.

در حال حاضر همه امکانات موجود در شهرها در روستا ها هم موجود است .

آماری داریم از اینکه مقاوم سازی واحدها چه اندازه در کاهش خسارات حوادث طبیعی موثر بوده است؟

نیکزاد:طی سال های گذشته اندازه خسارت های جانی و مالی زلزله زیاد بود. الان در همان زلزله ها با همان قدرت ، تعداد خسارت جانی کم شده و این نتیجه مقاوم سازی واحدها است.

هرگونه سرمایه گذاری در ساخت واحدهای مقاوم ما را در مقابل حوادث قهری از جمله زلزله ایمن می نماید. تا سال 1410 حتی یک واحد مسکونی غیر مقاوم هم نخواهیم داشت.

شرایط بازسازی و نوسازی منطقه ها زلزله زده و سیل زده به چه صورتی است؟

نیکزاد: در 22 نقطه از کشور ستاد بازسازی داریم که به ستاد محرومیت زدایی تبدیل شده است.

ما در حوادث قهری باید برآورد خسارت وارده را به فوریت تهیه کنیم. آخرین زلزله 44 روز پیش در خوی رخ داد. دو هفته بعد حدود 100 واحد در حال مقاوم سازی را به مردم تحویل می دهیم.

در منطقه ها سیل زده بندر امام، 5 هزار واحد خسارت دیده داشتیم که 3 هزار واحد باید منتقل و 2 هزار واحد درجاسازی گردد. وام 150 میلیون تومانی این واحدها تامین شد و بعضی از آنها در مرحله نازک کاری هستند.

در 22 نقطه از کشور 45 هزار واحد در حال تعمیر و ساخت داریم که 25 هزار واحد در حال نوسازی هستند.

قول دادیم در خوی ظرف 40 روز آینده بازسازی را به اتمام برسانیم.

چه دستگاه هایی در بازسازی این واحدها همکاری دارند؟

نیکزاد: شهرداری ها، دهیاری ها، بخشداری ها، فرمانداران و استانداران، بعلاوه بخش خصوصی هم هرجا لازم بوده همانند تامین مصالح ورود پیدا نموده است .

چه تدبیری برای تسریع ساخت و ساز و صنعتی سازی واحدها شده است؟

نیکزاد: در بخش اسکله سازه، از اسکله پیچ و مهره ای استفاده می گردد. در نازک کاری هم با چند دانشگاه همکاری داریم تا به سمت نصب کردن سازه به جای اجرا برویم و زمان کار را سرعت ببخشیم.

در زلزله خوی برنامه ریزی شده با همین روش ظرف 3 ماه هزار واحد که بیشتر یک طبقه هستند ساخته و تحویل گردد.

چه تعداد وام 200 میلیون تومانی روستایی و به چه افرادی پرداخت می گردد؟

نیکزاد: تمام متقاضیانی که از 25 آبان 1400 به بعد پروانه گرفتند و ساخت واحد را آغاز کردند مشمول این وام می شوند که بعضی افراد 100 میلیون تومان را در ابتدای کار دریافت نموده اند و مابه التفاوت آن را هم دریافت خواهند کردند.

تا الان 2 هزار متقاضی دریافت وام داشته اند که آمار خوبی است. بانک های عامل همکاری خوبی داشتند. در سفته زنجیره ای وقفه ای ایجاد شده بود که قرار است فردا طی جلسه ای با وزیر اقتصاد برطرف گردد.

تمام افرادی که در روستاها در کاربری مسکونی پروانه می گیرند می توانند از این تسهیلات استفاده نمایند. طبق قانون سالانه 200 هزار وام 200 میلیونی به واحدهای مسکن روستایی اختصاص می یابد.

بنیاد مسکن در طرح نهضت ملی مسکن چه سهمی دارد؟

نیکزاد: در این طرح زمین به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد. شهرداری ها در صدور پروانه 30 درصد تخفیف می دهند. در هزینه نظام مهندسی 50 درصد حق الزحمه تخفیف داده می گردد. نیرورسانی و اجرای شبکه با هزینه دولتی پرداخت می گردد و افراد فقط هزینه کنتورها را پرداخت می نمایند.

سالانه ساخت 400 هزار واحد را بر عهده داریم که 200 هزار واحد در شهرها و 200 هزار واحد در روستاها ساخته می گردد. ساخت این واحدها آغاز شده و در نقاطی به نازک کاری هم رسیده ایم. حتی یک واحد متوقف هم نداریم.

یک میلیون واحد وعده داده شده در سال قطعا ساخته می گردد اما در سال اول باید طراحی و جایگزینی انجام می گرفت. سال آینده روند تحویل واحدها سرعت می گیرد.

تعدادی واحد در هفته دولت تحویل دادیم و تعدادی واحد هم در دهه فجر تحویل می دهیم اما از سال 1402 روند تحویل واحدهای در حال ساخت تسریع می گردد.

تعدادی واحدهای شهری و روستایی و مسکن محرومین در حال ساخت داریم که تا سال آینده نصف این واحدها را تحویل می دهیم.

با همکاری کمیته امداد 40هزار واحد در حال ساخت مسکن محرومان داریم که 10 هزار واحد اسفند تحویل داده می گردد. با بنیاد مستضعفان تفاهمنامه 20 هزار واحدی داریم از این تعداد در آذر ماه 10 هزار واحد تحویل داده می گردد.

5 هزار واحد به وسیله خیرین مسکن ساز و 600 واحد در طرح خانواده های دو معلول در حال ساخت است.

با شهرداری تهران همکاری داریم و عملیات اجرایی 11 هزار واحد در بافت های فرسوده را آغاز کردیم که تا 1403 تکمیل می گردد.

ساخت 100 هزار واحد در نقاط مختلف شهری کشور داریم. ساخت مسکن برای بنیاد مسکن دغدغه اصلی است.

بنیاد مسکن در کنار ساخت مسکن چه فعالیت هایی دارد؟

نیکزاد: تهیه و اجرای طرح هادی را در دستور کار داریم. 10 شرکت مادرتخصصی داریم و تامین مصالح یکی از وظایف اصلی بنیاد مسکن است. به طرح توسعه حرم عبدالعظیم و توسعه مترو ورود پیدا کردیم.

طرح هادی چند درصد پیشرفت دارد؟

نیکزاد: در حال حاضر همه روستا ها طرح هادی مصوب دارند. افق طرح هادی 10 ساله است و هر 10 سال یکبار بازنگری می گردد.

سال گذشته طرح هادی 4300 روستا را بازنگری کردیم و هر سال طرح هادی حدود 4 هزار روستا بازنگری می گردد.

در اجرای طرح هادی چندین منبع اعتباری داریم. اعتبار دهیاران، اعتبار قیر رایگان که سال گذشته 3 هزار و 800 میلیارد تومان بود. اعتبار 100 میلیارد تومانی برای هر استان که در مجموع 3100 میلیارد تومان در کل کشور می گردد بعلاوه بخشی هم از اعتبارات استانی تامین می گردد.

در اجرای شبکه معابر روستا ها تا چند سال آینده به نحو مطلوبی عمل می گردد.

در طرح هادی به حفظ بافت تاریخی و هویت ایرانی-اسلامی ساختمان ها هم توجهی شده است؟

نیکزاد: در روستاهای هدف گردشگری و دارای بافت با ارزش، طرحی جداگانه تهیه می گردد که بر اساس آن طرح هادی را اجرا می کنیم.

در تمام روستاهایی که برای آنها طرح هادی تهیه شده، حفظ هویت ایرانی-اسلامی بافت روستایی جزو وظایف مشاوران ذی صلاح است.

خبرنگاران مالی راه و شهرسازی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 آبان 1401 بروزرسانی: 30 آبان 1401 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2310

به "همه واحدهای مسکونی روستایی تا سال 1410 مقاوم سازی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه واحدهای مسکونی روستایی تا سال 1410 مقاوم سازی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید