مرور آثار مستند مصطفی فرزانه از پیشگامان سینمای مستند ایران در هاشور

به گزارش مجله ابوذریون، تهران (پانا) - آثار مصطفی فرزانه از پیشگامان سینمای مستند ایران برای نخستین بار در سایت هاشور نمایش داده می گردد.

مرور آثار مستند مصطفی فرزانه از پیشگامان سینمای مستند ایران در هاشور

به گزارش روابط عمومی هاشور، آثار مصطفی فرزانه با حمایت انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ایران و سفارت فرانسه در سایت هاشور به صورت آنلاین و رایگان به نمایش درمی آید.

علاقمندان سینمای ایران می توانند فیلم های جزیره خارک، وقایع ایرانی، کوروش کبیر، زن و حیوان و مینیاتورهای ایرانی این فیلمساز پیشگام را از تاریخ 7 تا 11 آبان ماه 1399 در سایت هاشور مشاهده نمایند.

اکران آنلاینِ مرور فیلم های مستند مصطفی فرزانه به صورت رایگان در سایت هاشور به آدرس اینترنتی https://hashure.com از 7 آبان ماه به مدت پنج روز قابل دسترسی و تماشا است.

مصطفی فرزانه، نویسنده٬ مترجم و سینماگر 91 ساله ایرانی مقیم فرانسه به واسطه ارتباطِ کتاب هایش درباره صادق راهنمایی شناخته می گردد. وی اولین سینماگر ایرانی است که در سه جشنواره کن، ونیز و لوکارنو با فیلم هایش حضور داشته است.

فرزانه ابتدا در سال 1337 با فیلم مینیاتورهای ایرانی در جشنواره فیلم ونیز حضور پیدا کرد و پس از آن در سال 1340 با فیلم کورش کبیر در بخش مسابقه فیلم های کوتاه جشنواره فیلم کن شرکت کرد. وی با فیلم زن و حیوان در سال 1341 در جشنواره لوکارنو حضور داشت و جایزه بهترین فیلم کوتاه هنری را نیز گرفت. پس از مدتی به ایران آمد و مستند جزیره خارک را ساخت و نخستین آکادمی سینمایی را در سال 1345 تأسیس کرد و از اولین پایه گذاران تلویزیون ملی ایران بود.

وی علاوه بر ساخت فیلم در عرصه ادبیات، رمان چار درد سال 1333 و نمایشنامه ماه گرفته سال 1334منتشر کرد. از دیگر آثار شاخص او می توان به کتاب آشنایی با صادق راهنمایی در سال ٬1367 رمان خانه سال 1369 و عنکبوت گویا سال 1375 اشاره نمود. فرزانه همچنین ترجمه هایی از گوگول، فروید، اشتفان تسوایک، رنه گروسه، و ژان پل سارتر را نیز در کارنامه خود دارد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1408

به "مرور آثار مستند مصطفی فرزانه از پیشگامان سینمای مستند ایران در هاشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرور آثار مستند مصطفی فرزانه از پیشگامان سینمای مستند ایران در هاشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید