واکاوی سفر رئیس جمهور تونس به فرانسه؛راز پیغام سعید به اردوغان

به گزارش مجله ابوذریون، خبرنگاران، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: قیس سعید رئیس جمهور تونس اخیراً به پاریس، پایتخت فرانسه سفر کرد. بر اساس این گزارش، وی در جریان این سفر با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود ملاقات و گفتگو کرد. مقامات تونسی و فرانسوی در جریان این ملاقات در مورد آخرین تحولات مربوط به لیبی و همچنین راهکارهای تقویت روابط دوجانبه بحث و گفتگو کردند.

واکاوی سفر رئیس جمهور تونس به فرانسه؛راز پیغام سعید به اردوغان

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

پس از ملاقات مذکور، سران تونس و فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت نموده و مواضع شان در مورد مسائل و تحولات مختلف سیاسی را بیان کردند. در این نشست خبری، ماکرون و قیس سعید اعلام نمودند که در مورد بعضی همکاری های مالی و همچنین مواضع سیاسی به توافق رسیده اند. درهمین راستا، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه تأکید کرد: با قیس سعید در مورد تحولات لیبی و همچنین همکاری های مالی بحث و گفتگو کردم.

سفر رئیس جمهور تونس به پاریس از چند جهت حائز اهمیت به نظر می رسد. می توان اهداف سفر قیس سعید به فرانسه و ملاقاتش با امانوئل ماکرون را در حوزه های مختلف مالی، سیاست خارجی، سیاست داخلی و امنیتی خلاصه کرد. واضح است که یکی از مهمترین اهداف سفر قیس سعید به پاریس، اهداف مالی بوده است؛ به ویژه اینکه تونس به فرانسه به چشم مهمترین شریک تجاری خود می نگرد.

استقبال امانوئل ماکرون از رئیس جمهور تونس در بدو ورود به پاریس

تونس و فرانسه همیشه روابط و مناسبات مالی گسترده ای با یکدیگر داشته اند. از آنجایی که حجم سرمایه گذاری های مالی فرانسه در تونس نسبتاً بالا برآورد می گردد، رئیس جمهور این کشور در صدد برآمده است تا بتواند این سطح از مناسبات مالی را گسترش دهد؛ به ویژه اینکه وی کمتر از یک سال است که بر کرسی ریاست جمهوری در تونس تکیه زده و بدیهی است که با کوشش برای تقویت روابط مالی با پاریس به دنبال تحکیم صندلی خود باشد.

آمار و ارقام نشان می دهد که حجم سرمایه گذاری های فرانسه در تونس در سال 2019 میلادی مبلغی بالغ بر 4 میلیارد دینار (1.2 میلیارد یورو) بوده است. این درحالی است که در حال حاضر بیش از 1500 نهاد مالی فرانسه در تونس مشغول فعالیت های مالی هستند. در نقطه مقابل، فرانسه نیز از مناسبات تجاری با تونس همیشه منتفع شده است به گونه ای که می توان گفت این کشور بزرگترین بازار اروپایی برای گردشگران اروپایی محسوب می گردد.

افزون بر آنچه که گفته شد، قیس سعید در جریان سفرش به فرانسه پیروز شد مقامات این کشور را نسبت به پرداخت وامی به ارزش 350 میلیون یورو به کشورش، متقاعد سازد. بر اساس تمامی آنچه که گفته شد، یکی از مهمترین اهداف قیس سعید از سفر به فرانسه تقویت مناسبات تجاری و مالی با این کشور به منظور تحکیم صندلی خود در عرصه ریاست جمهوری تونس بوده است.

نکته دیگری که در مورد سفر قیس سعید به تونس حائز اهمیت به نظر می رسد، مسائل داخلی این کشور و رقابت های سیاسی در آنجاست. بر این اساس، سفر رئیس جمهور تونس به پاریس را نمی توان با این رقابت های سیاسی از یک سوی و نیز اختلافات اخیر میان قیس سعید و راشد الغنوشی از سوی دیگر، بی ارتباط دانست. قیس سعید از رهگذر این سفر کوشش کرد این پیغام را به رقبای داخلی خود و مخالفانش از جمله الغنوشی مخابره کند که او سکاندار راهنمایی تونس در عرصه های مختلف ازجمله در عرصه دیپلماسی خارجی است.

رایزنی رئیس جمهور تونس با راشد الغنوشی

در زمینه همین اختلافات میان دو طرف، پیشتر یک منبع سیاسی نزدیک به قیس سعید گفته بود: رئیس جمهوری نسبت به اقدامات الغنوشی و تداخل اختیارات، تعرض به اختیارات ریاست جمهوری و همچنین پرداختن به مسائل مربوط به رئیس جمهوری به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح تونس، ابراز انزجار نموده است. این منبع اضافه کرد: الغنوشی می خواهد خودش را نشان دهد و انگار که او طرف تصمیم گیرنده و صاحب قدرت در کشور است و این همان چیزی است که در سخنرانی های مرسومش در مجلس مطرح می نماید و می گوید که مجلس مرجع قدرت است.

از همین روی، قیس سعید با سفرش به فرانسه پس از اختلافات چندی پیش با راشد الغنوشی کوشش کرد تا نشان دهد اوست که در عرصه دیپلماسی خارجی تصمیم گیری می نماید و نه دیگران. نکته دیگری که در مورد سفر رئیس جمهور تونس به پاریس وجود دارد، پیغامی است که وی از رهگذر این سفر به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مخابره نموده است.

چندی پیش بود که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سفری ناگهانی راهی تونس شد تا مقامات این کشور و در رأس آنها قیس سعید را نسبت به حضور در صف بندی های بین المللی در لیبی متقاعد سازد. با این حال، رئیس جمهور تونس زیر بارِ خواسته اردوغان نرفت و صراحتاً نیز اعلام نمود که تونس با هر گونه اقدامی که به تجزیه لیبی منجر گردد، مخالف است. لذا سفر سعید به پاریس مدتی پس از سفر اردوغان به تونس و نیز اظهارات ماکرون علیه رئیس جمهور ترکیه، نشان می دهد که او به دنبال مخابره کردن پیغامی به اردوغان در مورد لیبی بوده است.

علاوه بر این، سفر مذکور بی ارتباط با مواضع پاریس در لیبی نیست، چراکه تونس با اعلام مواضع بی طرفانه در قبالی لیبی، طبیعتاً با مواضع پاریس و حمایت آن از شبه نظامیان محور شرقی نیز مخالف است. بنابراین، می توان اینگونه نتیجه گرفت که قیس سعید از فرصت مذکور برای ابلاغ موضع بی طرفانه خود به حامیان تمامی طرف های درگیر در لیبی بهره برداری نموده است؛ بدین معنا که هم با مواضع ترکیه مخالفت نموده و هم به فرانسه تأکید نموده است که وارد صف بندی ها در لیبی نمی گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1241

به "واکاوی سفر رئیس جمهور تونس به فرانسه؛راز پیغام سعید به اردوغان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکاوی سفر رئیس جمهور تونس به فرانسه؛راز پیغام سعید به اردوغان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید