ورزش در آب برای لاغری؛ یک روش مدرن و مفرح برای کاهش وزن

به گزارش مجله ابوذریون، امروزه افراد زیادی در پی انواع رژیم مانند رژیم جنرال موتورز و یا روش هایی مانند ورزش در آب برای لاغری هستند. ورزش کردن درون آب، به خصوص در دریا و استخر، برای بیشتر افراد در گروه های سنی متفاوت، از بچه ها گرفته تا سالمندان، بسیار سودمند و مفرح است. از طرفی ورزش کردن در آب برای لاغری و درمان تعداد زیادی از بیماری های مفاصل، استخوان ها و عضلات تأثیرگذار است. در این مطلب قصد داریم به صورت خاص به مزایای ورزش در آب برای لاغری و مسائل مربوط به آن بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

ورزش در آب برای لاغری؛ یک روش مدرن و مفرح برای کاهش وزن

ورزش در آب برای لاغری

ورزش در آب برای لاغری و تناسب اندام مفید است. اما تنظیم جریان خون، سوخت و ساز بدن، بهبود عملکرد سیستم عصبی، تنظیم ترکیب خون و میزان ترشح غدد و هورمون های آن هم از دیگر فواید ورزش کردن در آب است. نهایتا، مجموعه ای از این تأثیرات روی روان فرد تأثیرات مفیدی خواهد گذاشت و فرد را از لحاظ ذهنی هم آماده و سرحال نگه می دارد. جالب است بدانید، با توجه به شدت تمرین و وزن تان، با انجام تمرینات آبی و استفاده از روش های آب درمانی، به مدت 30 تا 60 دقیقه به صورت روزانه، می توانید چیزی بین 300 تا 500 واحد کالری در روز بسوزانید.

چگونگی لاغری با انجام حرکات ورزشی در آب

  • مقاومت آب در برابر انجام حرکات

همان طور که گفتیم انجام تمرینات ورزشی اصولی در آب به کم کردن وزن و لاغری در زمان کم، یاری زیادی می نماید. در زمان انجام ورزش در آب، به دلیل مقاومتی که آب در برابر حرکات ورزشی شما نشان می دهد، تمرینات ورزشی قدرتی و تمرینات هوازی به طور همزمان با یکدیگر ترکیب می شوند، وجود این عامل سبب می گردد تا شما یک تمرین ورزشی اصولی کامل و تأثیرگذار داشته باشید و انرژی و نیروی بیشتری را مصرف کنید و هم کالری بیشتری را بسوزانید.

همان طور که می دانید آب یک سیال است؛ بنابراین آب همواره جریان دارد و همواره در حال تغییر دادن راستا خود است، این عامل سبب می گردد تا آب در مقایسه با هوا مقاومت بیشتری از خود داشته باشد. به همین دلیل است که پیمودن صد متر با شنا کردن، بسیار بیشتر از طی کردن صد متر از طریق راه رفتن در خشکی طول می کشد و بر طبق همین قاعده انرژی بیشتری مصرف می گردد و کالری بیشتری سوزانده می گردد. از این رو لاغری و کاهش وزن بیشتری برای شما حاصل خواهد شد.

  • درگیر شدن عضلات بیشتر

زمانی که در آب به ورزش کردن مشغول هستید، به میزان بسیار زیاد و البته مفیدی از عضلات خود را درگیر می کنید، چون بدن شما در جنگ و تکاپوی خاصی با مقاومتِ آب واقع شده است. این امر سبب می گردد تا ضمن کاهش وزن و لاغری اصولی، عضلاتتان به میزان زیادی پرورش یابند و قدرت بیشتری پیدا نمایند. از طرفی انعطاف پذیری و چابکی بدن شما هم افزایش پیدا می نماید.

  • افزایش متابولیسم

سوخت و ساز بدن در تناسب اندام بسیار تأثیرگذار است. ورزش در آب، سوخت و ساز و متابولیسم بدن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. از طرفی با تأثیر مستقیم بر دستگاه گوارش و افزایش دادن حرکات روده ها و پیشگیری از یبوست، به طور مستقیم به رسیدن به وزن مناسب و لاغری یاری شایان ذکری انجام می دهد.

  • سوختن چربی های قهوه ای

بدن ما دارای چربی های قهوه ای زیادی است که این چربی های قهوه ای وظیفه پررنگی در مقابله با سرما بر عهده دارند. در صورت انجام حرکات ورزشی در آب سرد، این سردی دمای آب باعث سوختن چربی های قهوه ای موجود در بدن و در نتیجه لاغری و کاهش وزن می گردد. بعلاوه بدن گلوکزهای موجود را برای تأمین انرژی، می سوزانند.

مزایای ورزش در آب برای لاغری

  • همه افراد با هر سنی که از اضافه وزن رنج می برند، می توانند ورزش در آب را امتحان نمایند. حتی خانم های باردار و افرادی که به آسیب های عضلانی، تاندونی و استخوانی مبتلا هستند هم می توانند از تمرینات آب درمانی استفاده نموده و به وزن مورد علاقه و متناسب خود که در نظر دارند برسند.
  • انجام انواع حرکت های شنا و تمرینات ورزشی در آب، سبب می شوند گردش خون در تمامی اجزای داخلی بدن مناسب تر و با نظم بیشتری انجام بپذیرد؛ در نتیجه انجام این حرکات، فشارخون را هم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می دهد. بعلاوه در بلند مدت ضربان قلب در حالت استراحت و بدون فعالیت کاهش می یابد که هر دو عامل برای سلامتی انسان بسیار مفید هستند.
  • انجام تمرینات ورزشی در آب به منظور افزایش دادن استقامت و دوام در ورزش های هوازی که در خشکی و بیرون از آب انجام می گردد هم بسیار مفید است و بدن را برای انجام دیگر حرکت های ورزشی آماده می سازد.

درجه حرارت آب و تاثیر آن روی بدن

  1. آب با دمایی پایین تر از دمای بدن یعنی 37 درجه، اثر برانگیزنده، خنک نماینده و محرک دارد.
  2. آب با دمای بیشتر از بدن، تقویت نماینده، نیروبخش و قدرت آفرین است.
  3. آبی که داغ است آرامش به وجود می آورد و دردها را رفع می سازد، اما باعث ایجاد خستگی مفرط می گردد.
  4. آبی که دمای آن اندکی از درجه حرارت بدن پایین تر است، یعنی آب ولرم با دمای 27 تا 32 درجه سانتیگراد، یا آب نه سرد و نه گرم با دمای 32 تا 35 درجه، همواره سودمند است.

موارد احتیاطی

  • آب های خنک تر را برای زمان کوتاه تری باید بکار گرفت.
  • در انواع بیماری های کم خونی، درجه حرارت پایین، سیانوز و در خلال عادات ماهانه در افراد حساس، ورزش در آب هرگز توصیه نمی گردد.
  • آب گرم را نباید در افراد ناتوان که احساس کوفتگی در عضلات می نمایند، یا افرادی که مستعد غش و ضعف هستند، یا آن دسته از افرادی که مستعد ابتلا به گرمازدگی هستند و یا در سکته به مصارف داخلی و خارجی بدن رساند.
  • آب ولرم یعنی آبی که نه سرد است و نه گرم و این آب در درمان بیشتر بیماری ها تأثیرگذار است، به شرط اینکه از طریق پزشکی ماهر در زمینه آب درمانی تجویز شده باشد.
  • آب دارای مواد معدنی اولیه و ناخالصی یا آغشته به مواد رادیوم و دیگر ناخالصی ها را نباید برای مصارف نوشیدنی استفاده کرد.

سخن آخر

گفتنی است که رژیم آب درمانی با انجام حرکات ورزشی در آب تفاوت دارد و راه چاره دیگری برای لاغر شدن محسوب می گردد؛ البته این روش از نظر بسیاری از متخصصان تائید نشده است و فقط برای دوره های مشخص و محدود به اسم یک راه چاره درمانی از طریق تعداد کمی از پزشکان تجویز می گردد. از طرفی همه ما آگاه هستیم که نوشیدن میزان مناسبی آب در طول روز از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می نماید و به سلامت و تناسب بدن یاری می نماید. شما می توانید با رژیم آب درمانی هم در خبرنگاران آشنا شوید.

شما چه تجربه ای در این زمینه دارید؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 6 مرداد 1400 بروزرسانی: 6 مرداد 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1876

به "ورزش در آب برای لاغری؛ یک روش مدرن و مفرح برای کاهش وزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش در آب برای لاغری؛ یک روش مدرن و مفرح برای کاهش وزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید