وزیر نیرو: ظرفیت منصوب نیروگاهی در 4 دهه 12 برابر شده است

به گزارش مجله ابوذریون، وزیر نیرو گفت: جمعیت کشور به نسبت چهار دهه پیش فقط 2.3 برابر شده، اما ظرفیت منصوب نیروگاهی در کشور 12 برابر شده است.

وزیر نیرو: ظرفیت منصوب نیروگاهی در 4 دهه 12 برابر شده است

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، رضا اردکانیان وزیر نیرو خبرداد: جمعیت کشور به نسبت چهار دهه پیش فقط 2,3 برابر افزایش یافته، اما ظرفیت منصوبه نیروگاهی 12 برابر شده است.

رضا اردکانیان در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد ضمن تبریک دهه مبارک فجر اضافه کرد: این آمار و اطلاعات حاکی از اینکه به برکت انقلاب اسلامی عقب ماندگی های وسیع در بخش خانگی و تجاری جبران شده است.

وی همچنین اظهارداشت: هم اکنون دسترسی به برق در خاور میانه در بخش شهری 78 درصد و در بخش روستایی 98 درصد است.

وزیر نیرو گفت: متوسط دسترسی به برق در دنیا در بخش شهری 96 درصد و در بخش روستایی 79 درصد است.

وی اضافه کرد: دسترسی برق در کشور در جمعیت شهری 100 درصد و در جمعیت روستایی 99,7 درصد است.

اردکانیان شرح داد: اکنون سطح دسترسی ایران به برق از سطح متوسط دنیا در حوزه شهری و روستایی بیشتر است.

وی ادامه داد: یکی از بهره مندی ها از این ظرفیت 12 برابری اینکه جامعه شهری و روستایی ایران پس از 41 سال از حیث دسترسی به برق در بخش بالای جدول دسترسی در دنیا قرار گرفته است.

وزیر نیرو گفت: بطورکلی 52 هزار و 983 روستا در این چهار دهه به برق دسترسی پیدا کرده اند که متوسط هر سالی 1300 روستا می شود.

وی اضافه کرد: این در حالیکه از زمان تاسیس شبکه برق در کشورتا سال 1357 فقط چهار هزار و 367 روستا برق دار بودند.

اردکانیان اظهارداشت: هم اکنون تمامی روستاهای بالای 20 خانوار کشور به شبکه برق متصل هستند.

وی اضافه کرد: برنامه ریزی ها در حال حاضر معطوف به برقدار کردن روستاهای بالای 10 خانوار بوده و حتی سرمایه گذاری برای عشایر کوچ رو در حال انجام است تا این جامعه هم به نیروگاه های کوچک خورشیدی قابل مجهز شوند.

وزیر نیرو گفت: توسعه کشور در بخش های مختلف مستلزم بهره مندی از شبکه مناسب برق است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: چنانچه اگر مردم به عادت ها و رفتارهای مناسب تر مصرف روی آورند می توان از منابع موجود کشور نه جمعیت فعلی بلکه برای جمعیتی به مراتب بیشتر از این هم برنامه مناسب و توسعه پایداری داشت چون اگر فقط به موضوع قیمت توجه شود که تنها با ابزار قیمت می توان مصرف را کنترل کرد به یقین در درازمدت جوابگو نیست.

اردکانیان اظهارداشت: اگر عادت صحیح مصرفی در جامعه نهادینه شود به نظر می آید که می توان تمکن اقشار مختلف و سطوح مختلف بهره مندی را به لحاظ شرایط مالی دید و یک الگوی مناسبی برای مصرف داشت و قیمت ها در حد الگوی مصرف قیمت های به اصطلاح معقولی باشد وقتی از الگو بالاتر رفت بطور طبیعی افرادی که بیشتر مصرف می کنند هزینه بیشتری پرداخت خواهند کرد.

وی ادامه داد: امسال در فصل تابستان نه تنها به سبب فاصله دریافت از خشکسالی و شرایط بهتری که سدها تولید برق می کنند بلکه بیشتر به جهت سطح بالاتر مفاهمه با مصرف کنندگان و همراهی که مصرف کنندگان اعم از خانگی، صنعتی، تجاری، معدنی و کشاورزی داشتند توانستیم سه هزار و 800 مگاوات اوج بار تابستان را کاهش دهیم بدون اینکه عرضه انرژی کم شده باشد.

وزیر نیرو گفت: دستگاه های سرمایشی 21 هزار مگاوات از 58 هزار مگاوات را به خود اختصاص می دادند که مصرف کنندگان با صرفه جویی و مصرف بهینه سه هزار و 800 مگاوات اوج بار در تابستان کاهش یافت که معادل پنج هزار مگاوات ساخت نیروگاه و پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری که صرفه جویی شد.

وی اضافه کرد: ارزش این عادت خوب که سعی خواهیم کرد در کشور نهادینه و در همه تابستان ها فارغ از خشکسالی و ترسالی رعایت شود به مراتب بالاتر از بحث قیمت است هرچند بحث قیمت هم بحث مهمی به شمار می رود.

اردکانیان ادامه داد: قیمت تمام شده دو کالای آب و برق به مراتب بیش از قیمت تکلیفی است.

وی گفت: سال گذشته هیئت وزیران مصوب کرد که آب و برق برای مصارف در حد الگوی مصرف بیش از هفت درصد نباید افزایش قیمت داشته باشد.

وزیر نیرو اضافه کرد: قبوض کاغذی که امسال حذف شد به هیچ وجه باعث افزایش تعرفه نشده است.

وی اظهارداشت: جزء آنکه مصوب و مقرر است هیچ رقمی بابت آب و برق در کشور اضافه تر دریافت نمی شود.

اردکانیان درادامه می گوید: امکان دارد در جایی اشتباهی صورت گیردکه ضمن بررسی موضوع هم عذرخواهی و هم اشتباه را جبران خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه متولی برق هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران است، گفت: در حال حاضر نیروگاه 1000 مگاواتی بوشهر در مدار بهره برداری است.

وزیر نیرو اضافه کرد: مجموع ظرفیت منصوبه نیروگاهی درکشور 82 هزار و 908 مگاوات است که از این میزان 1000 مگاوات مربوط به برق هسته ای است.

وی اظهارداشت: جدا از این دو واحد نیروگاه برق هسته ای دیگر هم در حال احداث است.

اردکانیان ادامه داد: اوج بار در تابستان 58 هزار مگاوات و در فصل زمستان 38 هزار مگاوات است بنابراین کشور از حیث ظرفیت نصب شده بویژه در زمستان هیچ مسئله ای ندارد.

وی گفت: چیزی که در این شب ها ایجاد دغدغه کرده سرمای هوا و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری است.

وزیرنیرو اضافه کرد: اگر در مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری مدیریت بهتری صورت گیرد با اطمینان 100 درصدی و بدون قطعی برق زمستان را پشت سر خواهیم گذاشت.

وی یادآورشد: مشکل برق روستاهای بالای 10 خانوار به زودی برطرف و سعی خواهیم کرد در همین دولت جشن تکمیل برق رسانی به روستاهای کم خانوار کشور برگزار شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 882

به "وزیر نیرو: ظرفیت منصوب نیروگاهی در 4 دهه 12 برابر شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر نیرو: ظرفیت منصوب نیروگاهی در 4 دهه 12 برابر شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید