کشف آثاری از دوران اسلامی در پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری

به گزارش مجله ابوذریون، سرپرست هیئت حدس محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری با اشاره به این که مطالعات اجرا شده برروی یافته های باستان شناختی حاصل از این حدس نشان می دهد که پراکنش آثار عمدتاً در نواحی جنوب و غرب آرامگاه متمرکز است، توضیح داد: آثار به دست آمده مربوط به دوران اسلامی هستند.

کشف آثاری از دوران اسلامی در پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، یعقوب زلقی سرپرست هیئت برآورد محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری با اعلام این خبر، هدف از انجام این پروژه را شناسایی آثار مربوط به دوره یا دوره های تاریخی و فرهنگی موجود در پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری و گستره آن اظهار داشت.

او گفت: در این پروژه پس از تهیه نقشه آثار معماری و توپوگرافی محوطه، 18 گمانه (14 گمانه 1×1 متر و 4 گمانه 2×2) با فواصل متناسب با محدوده کاری جانمایی و کاوش شد.

زلقی در بیان دستاوردهای این پروژه به این موضوع اشاره نمود که اگرچه تفاوت در رنگ، بافت و ترکیب مواد طبیعی باعث تشکیل لایه های متفاوت شده بود؛ اما این تفاوت در لایه های طبیعی لزوماً متناظر با تفاوت در لایه ها و دوره های فرهنگی و تاریخی نبوده است.

سرپرست هیئت برآورد محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری توضیح داد: به عبارت روشن تر، همزمان با تغییر در لایه های طبیعی، دوره های فرهنگی تغییر ننموده اند.

او با اشاره به اینکه مطالعات اجرا شده بر روی یافته های باستان شناختی حاصل از این برآورد نشان می دهد که پراکنش آثار عمدتاً در نواحی جنوب و غرب آرامگاه متمرکز است گفت: آثار به دست آمده مربوط به دوران اسلامی هستند.

وی اضافه نمود: از این میان، سفال ها عمدتاً متعلق به قرون ششم تا هشتم هجری هستند که فعالیت های سده های بعدی (قرون نهم تا یازدهم هجری) درزمینهٔ ساخت آثار معماری و تدفین، این سفال ها را از بستر اصلی خود خارج نموده اند.

این باستان شناس اظهار داشت: لازم به یادآوری است که سفال با لعاب سبز یکدست در اکثر گمانه ها در پایین ترین عمق و بر روی خاک بکر قرار گرفته است.

زلقی اظهار کرد: با توجه به مشاهده سفال های مربوط به پایین ترین لایه ها در گمانه 1 این احتمال وجود دارد که سفال های به دست آمده متعلق به قرون چهارم و پنجم هجری نیز باشند.

سرپرست هیئت برآورد محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری گفت: پژوهش های اولیه بر روی یافته های باستان شناختی از محوطه کاوش شده نشان می دهد که معدود آثار معماری شناسایی شده احتمالاً مرتبط با تدفین و قبور تاریخی موجود پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری باشد.

او با بیان اینکه برآورد محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری دزفول با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد اضافه نمود: برای شناخت بهتر از وضعیت آثار تاریخی پیرامون آرامگاه، گمانه های 17(در فاصله 10 متری جنوب آرامگاه) و 18(در 20 متری غرب آرامگاه) ایجاد شدند که دارای سازه های معماری قابل توجه و نیز تنوع سفالی ازنظر نقش، فرم و لعاب بودند.

زلقی توضیح داد: بنابراین کاوش های آینده برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر در خصوص این محوطه باید در این محل ها متمرکز گردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 3 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 241

به "کشف آثاری از دوران اسلامی در پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف آثاری از دوران اسلامی در پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید