کشف شواهد جدیدی از وجود آب در گذشته مریخ؛ سیاره سرخ میزبان حیات بوده است؟

به گزارش مجله ابوذریون، مریخ نورد کنجکاوی ناسا پیروز به کشف مدرکی از گذشته مریخ شده است که می تواند شرایط شکل گیری حیات را فراهم نموده باشد. این کاوشگر دریافته که این سیاره در حدود 3.6 میلیارد سال پیش چرخه های تر-خشک داشته و شاید میزبان حیات بوده است.

کشف شواهد جدیدی از وجود آب در گذشته مریخ؛ سیاره سرخ میزبان حیات بوده است؟

کاوشگر کنجکاوی ناسا توانسته تکه های حفاظت شده ای از شکاف های گِلی با قدمت بسیار طولانی را شناسایی کند. این شکاف ها از وجود چرخه هایی از تری و خشکی در مریخ خبر می دهند که ممکن است به ایجاد شرایط لازم برای میزبانی از حیات میکروسکوپی منجر شده باشد.

یکی از نظریه ها درباره شکل گیری حیات در زمین به همین چرخه های تر و خشک برمی گردد که شرایط ایده آلی را برای پدیدآمدن بلوک های سازنده ترکیبات شیمیایی پیچیده و حیات میکروبی فراهم می نماید. حالا این فرضیه ممکن است در خصوص مریخ هم صادق باشد.

ویلیام راپین، محقق ارشد این پژوهش، در بیانیه ای می گوید: این اولین مدرک ملموسی است که نشان می دهد اقلیم باستانی مریخ چنین چرخه های تر-خشک منظمی مثل زمین داشته است. اما نکته مهم تر این است که چرخه های تر-خشک برای تکامل مولکولی که می تواند به شکل گیری حیات منجر گردد، مفید و حتی شاید لازم است.

کنجکاوی چگونه در مریخ شواهد این چرخه های تر و خشک را پیدا کرد؟

مریخ نورد کنجکاوی در سال 2021 به منطقه ای از سیاره سرخ در نزدیکی دهانه گیل رسید که حاوی ستیغ های خاص چندضلعی بود. این الگوها پیش تر هرگز در این سیاره دیده نشده بودند. کنجکاوی به فرمان مرکز کنترل از یکی از شکاف های پیش روی خود نمونه برداری کرد و داده هایش را به زمین فرستاد.

آنالیز ها نشان داد که زیر سطح آن ناحیه دو لایه خاک وجود دارد. یک لایه غنی از رس و دیگری غنی از مواد معدنی شور نظیر سولفات بود. با توجه به اینکه مواد معدنی رس در آب ساخته می شوند و سولفات نیز زمانی به وجود می آید که آب خشک می گردد، وجود این دو ماده مدرک محکمی مبنی بر وجود چرخه های تر-خشک است.

زمانی که گِل خشک می گردد، میزان کمتری پیدا می نماید و اتصالاتی به شکل حرف T را به وجود می آورد. شکل های چندضلعی این منطقه نیز به خاطر تکرار پیوسته این چرخه ها به وجود آمده است. از طرف دیگر، این شکاف ها به خاطر وجود لایه سختی از سولفات در طی میلیاردها سال در امان مانده و از بین نرفته اند.

نتایج یافته های دانشمندان در مجله Nature منتشر شده است.

منبع:دیجیاتو

منبع: فرارو
انتشار: 22 مرداد 1402 بروزرسانی: 22 مرداد 1402 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2423

به "کشف شواهد جدیدی از وجود آب در گذشته مریخ؛ سیاره سرخ میزبان حیات بوده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف شواهد جدیدی از وجود آب در گذشته مریخ؛ سیاره سرخ میزبان حیات بوده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید