گشایش راستا بانکی ایران با نسخه روسی

به گزارش مجله ابوذریون، دستیار رئیس جمهور روسیه اطلاع داد: تهران و مسکو در حال برنامه ریزی برای استفاده از سیستم پیغام رسان اقتصادی روسی، به عنوان جایگزین سوئیفت هستند.

گشایش راستا بانکی ایران با نسخه روسی

یوری یوشاکوف به اسپونتیک شرح داد: این تصمیم با هدف محافظت از روابط دوجانبه در برابر تحریم ها اتخاذ شده است ...

به گزارش خبرنگاران، هنوز مقام های بانک مرکزی ایران به این خبر واکنش نشان نداده اند و معین نیست آیا این پیشنهاد، به منزله پیش دستی روسیه در روابط با ایران است یا اینکه مذاکراتی بین تهران و مسکو اتفاق افتاده است؟

هم ایران و هم روسیه با تحریم روبرو هستند و ایران عملا از دسترسی به سوئیفت پس از خروج آمریکا از برجام محروم مانده و به همین دلیل در جابجایی بانکی با مسائل جدی روبرو است. ایران در سال 1370 به عضویت سوئیفت درآمد اما به دلیل تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا بر ضد برنامه هسته ای ایران در سال 1390 دسترسی بانک های ایرانی به این سیستم قطع شد. به دنبال امضای برجام در تیر ماه 1394، دسترسی بانک های ایرانی دوباره به این سامانه برقرار و پس از خروج آمریکا از این توافق و بازگشت یکجانبه تحریم ها، دوباره سوئیفت همکاری با بانک های ایرانی را قطع کرد.

در صورت توافق احتاقتصادی تهران و مسکو، سامانه پیغام رسان الکترونیک اقتصادی ایران موسوم به سپام به شبکه پیغام رسان اقتصادی روسیه متصل خواهد شد. گفته می گردد در گام بعد شبکه شتاب بانکی ایران به شبکه متناظر خود در روسیه، موسوم به میر، وصل خواهد شد. 2 کشور امیدوارند حجم مبادلات بازرگانی بین خود را از کانال مشترک پولی افزایش دهند، آن گونه که دستیار رییس جمهور روسیه می گوید در سال 2018 حجم مبادلات بازرگانی دو کشور با 2 درصد رشد به 1.7 میلیارد دلار رسید و در 6 ماه نخست امسال با افزایش 17 درصدی به 1.1 میلیارد دلار رسیده است.

هرچند درباره کارایی و فراگیری اتصال شبکه بانکی ایران به شبکه بانکی روسیه با راه اندازی یک کانال اقتصادی مشترک، ابهام های جدی وجود دارد و سخت است که بتوان باور کرد این کانال بتواند به طور کامل خلا شبکه سوئیفت دنیای را پر کند، با این حال شعیب بهمن کارشناس مسائل اوراسیا می گوید: بخشی از دولت تمایل ندارد مسائل اقتصادی خود را به وسیله روسیه انجام دهد و به دنبال این است که با فعال کردن اینستکس، مبادلات اقتصادی کشور صورت بگیرد. او با اشاره به احتمال پیوستن ایران به سوئیفت روسی شرح می دهد:

این موضوع اتفاق جدیدی نیست. به گفته او یکی از اهداف اصلی تحریم آمریکا، مسدود کردن راستا مبادلات اقتصادی ایران بوده و در چنین شرایطی روسیه می تواند به ایران در دو محور یاری کند؛ اول این که ایران از آن برای انجام مبادلات مستقیم اقتصادی با بانک های روسیه استفاده کند و نکته دیگر آن است که برای عضویت بانک های دیگر کشورهای دنیا به این سیستم، عملا هیچ محدودیتی وجود ندارد و آنها نیز می توانند بدون نگرانی از تحریم و جریمه، از آن استفاده نمایند. شعیب در عین حال تاکید می نماید: متاسفانه سیستم بانکی ایران، با توجه به سازوکار اداری و مسائل پیچیده فنی، برای پیوستن به این پیغام رسان های بین المللی آمادگی ندارد، اما با این وجود مسئله مهم تر، عزم سیاسی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 465

به "گشایش راستا بانکی ایران با نسخه روسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشایش راستا بانکی ایران با نسخه روسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید