آزمایش سیار خون با دستگاه ایران ساخت ممکن شد

به گزارش مجله ابوذریون، پژوهشگران فناوری های همگرا دستگاهی فراوری نموده اند که با یک قطره خون، 19 پارامتر خونی فرد را به سرعت میزان گیری می نماید.

آزمایش سیار خون با دستگاه ایران ساخت ممکن شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ شمارش کامل خون، پرسفارش ترین تست خون در آزمایشگاه ها است که طی آن، تعداد گلبول های سفید و قرمز خون و بعلاوه سطح هموگلوبین و دیگر ترکیبات خونی مقدار گیری می گردد.

کاهش زمان نتیجه آزمایش به 10 دقیقه

از نشانه های دنیای نو، دغدغه مندی حداکثری افراد در رابطه با شرایط سلامتی خود است. انسان معاصر از ابزار های بسیاری برای اطلاع از شرایط سلامتی خود بهره می برد. فرآیند مراجعه اولیه به پزشک تا دریافت نتیجه آزمایش از آزمایشگاه، بیش از چند روز زمان می برد، اما مدتی است محققان کشورمان دستگاهی با فناوری پیشرفته ساخته اند که این دستگاه تنها با یک قطره خون و بدون احتیاج به خون گیری وریدی، در زمان 10 دقیقه، آزمایش را انجام می دهد.

توجه به این احتیاج سبب شد تا دستگاه آزمایش شمارش کامل خونی در ایران ساخته گردد. دستگاهی که در کمتر از 10 دقیقه، 19 پارامتر خونی را مقدار گیری می نماید. روش کار با این دستگاه نیز ساده است و تنها به یک قطره خون کاربر احتیاج دارد.

با مقدار گیری این 19 پارامتر که تعداد گلبول های سفید و قرمز، پلاکت ها و هموگلوبین، بعضی از شاخصه های آن هستند، می توان متوجه نقصان هایی، چون کم خونی، عفونت و انعقاد خون شد.

فراوری انبوه تا یک سال

این دستگاه ایران ساخت، به طور کامل با فناوری های بومی فراوری شده است. فناوری مرکزی آن مرتبط با حوزه ریزسیالات بوده و در آن از فناوری های دیگری مانند هوش مصنوعی نیز استفاده شده است.

این محصول در حال حاضر در مرحله نیمه صنعتی بوده و نمونه اولیه آن نیز فراوری شده که پس از نهایی شدن مرحله آزمایش و دریافت تاییدیه ها و مجوز های لازم، به بازار می ­آید. طبق پیش بینی ها، نسخه هموگلوبین این دستگاه، 6 ماه و نسخه سی بی سی آن نیز حدود 1 سال دیگر به فراوری انبوه می رسد.

دستگاه آزمایش شمارش کامل خون که با حمایت مرکز فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراوری شده و قیمت ارزان تری در مقایسه با نمونه های کمیاب خارجی خود دارد، در مطب ها، خانه های بهداشت و سلامت، اورژانس و آمبولانس کاربردی است و با استفاده از آن می توان از شرایط سلامت افراد در هر لحظه و مکان آگاهی پیدا کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 آذر 1400 بروزرسانی: 10 آذر 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2019

به "آزمایش سیار خون با دستگاه ایران ساخت ممکن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایش سیار خون با دستگاه ایران ساخت ممکن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید