آشکار شدن راز شگفت انگیز کلیسای مشهور پس از آتش سوزی

به گزارش مجله ابوذریون، در هنگام ساخت کلیسای نوتردام در قرن دوازدهم، سازندگان از منگنه های آهنی در داخل بنا بهره برده اند.

آشکار شدن راز شگفت انگیز کلیسای مشهور پس از آتش سوزی

به گزارش خبرآنلاین به نقل از livescience، سال 2019 بود که آتش سوزی در کلیسای نوتردام پاریس، آسیب های زیادی به این بنای تاریخی زد. البته این فاجعه، این فرصت را در اختیار محققان قرار داد تا بهتر از هرزمان دیگری درباره معماری این ساختمان به مطالعه بپردازند.

چند ماه بعد از مهار آتش سوزی، محققان دریافتند که سنگ های مورد استفاده در ساخت این کلیسای جامع که به سبک گوتیک ساخته شده، با استفاده از منگنه های آهنی به هم متصل شده اند؛ طبق گزارش منتشره در ژورنال PLOS One این تکنیکی است که تا قبل از آن در خصوص هیچ ساختمانی در آن دوره زمانی گزارش نشده بود.

ساخت کلیسای نوتردام در چند مرحله صورت گرفت که از اوایل قرن دوازدهم آغاز شد و تا سیصد سال ادامه یافت.

ماکسیم لاریتیه، استاد گروه تاریخ دانشگاه پاریس در این باره گفته: کلیسای نوتردام اولین ساختمان در نوع خود است که چنین چیزی را در آن می بینیم. این نشان می دهد که سازندگان در آن دوره کوشش می کردند تا اشکال جدیدی از ساخت و ساز را مورد آزمایش قرار دهند.

لاریتیه و اعضای تیمش، دوازده نمونه از منگنه های آهنی را که حدود 50 سانتی متر طول داشتند و بخشی از اسکلت آهنی ای بودند که ساختمان را سرپا نگه داشته، مورد آنالیز قرار دادند.

این منگنه ها، در حکم تقویت کننده هایی برای سنگ کاری کلیسای جامع پاریس به کار رفته بودند که طاق های بزرگ در شبستان برج های دوقلوی 69 متری ساختمان را کنار هم نگه می داشتند. طبق این مطالعه، اگر از این منگنه های آهنی استفاده نمی شد، ساخت این شاهکار معماری در سال 1160 غیرممکن بود.

لاریتیه ادامه داد: وقتی ما دیگر کلیسا های سبک گوتیک مربوط به آن دوره زمانی را مورد آنالیز قرار دادیم، متوجه شدیم که در ساخت هیچ کدام از آن ها از آهن استفاده نشده است. ما بر این باور هستیم که این منگنه ها، این امکان را برای سازندگان فراهم نموده تا این سازه را با این ارتفاع فوق العاده بلند بسازند.

او در ادامه گفت: محققان رادیوکربن، تاریخ گذاری این منگنه های آهنی را انجام دادند و دریافتند که از آن ها در مراحل ابتدایی ساخت استفاده شده. این حاکی از آن است که این منگنه ها همزمان با دوران تراشیدن سنگ های بنا یعنی حدود سال 1160 فراوری شده اند.

البته لاریتیه به این نکته اشاره نمود که برای یافتن منشا دقیق این آهن ها به تجزیه و تحلیل بیشتری احتیاج است. او ادامه داد: ما در کوششیم تا ببینیم که آیا این منگنه ها از آهن های منطقه ساخته شده اند یا از راه دوری آمده اند. در عین حال به نظر می رسد که بسته به اینکه ساخت و ساز کلیسا در قرن دوازدهم رخ داده باشد یا قرن سیزدهم، از معدن های مختلفی برای تامین این مواد استفاده شده. ما می دانیم که اسقف کلیسا در اواخر قرن دوازدهم درگذشته؛ پس این احتمال وجود دارد که منابع جدیدی از معادن در سال های بعد از آن، مورد استفاده قرار گرفته باشد. در یکی دو سال آینده بیشتر در این باره خواهیم فهمید.

به گزارش آسوشیتدپرس، در دوره چهارساله بعد از آتش سوزی کلیسای نوتردام، بازسازی ها در این بنای تاریخی اجرا شده و قرار بر این است که در های آن در دسامبر سال 2024 به روی بازدیدکنندگان باز گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 9 فروردین 1402 بروزرسانی: 9 فروردین 1402 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2369

به "آشکار شدن راز شگفت انگیز کلیسای مشهور پس از آتش سوزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشکار شدن راز شگفت انگیز کلیسای مشهور پس از آتش سوزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید