آموزش نگهداری از گل و گیاه در منزل

به گزارش مجله ابوذریون، استفاده از گیاهان باعث ایجاد فضایی زیبا در خانه می شود. در کنار المان های تزئینی، استفاده از گیاهان آپارتمانی علاوه بر ایجاد نمایی زیبا در خانه می تواند باعث تصفیه هوا شده و در بالابردن تمرکز نیز به شما کمک می کند. به منظور پرورش و نگهداری از گل و گیاه در منزل می بایست شرایط محیطی خوب موجود باشد هم چنین توجه به یک سری نکات می تواند گیاه را همیشه سرزنده و شاداب نگه دارد. در ادامه این مطلب از ما به ارائه نکات لازم در زمینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی می پردازیم. با ما همراه باشید.

آموزش نگهداری از گل و گیاه در منزل

توجه به شرایط آبکمک گیاهان

خاک گل و گیاه را مرطوب نگه دارید. در صورتی که خاک گیاه خشک شود باعث آسیب رسیدن به ریشه گیاه شده و حتی می تواند باعث از بین رفتن آن شود. در کنار آن آبکمک بیش از اندازه گیاهان نیز می تواند به آن آسیب وارد کند. به طور کلی گیاهانی که برگ های ضخیمی دارند نسبت به آن هایی که برگ های چرب دارند، به آبی بیشتری نیازمند هستند. آبکمک گیاهان آپارتمانی به نوع گیاه بستگی دارد. نکته مهم استفاده از راهنمای نگهداری از گیاه خریداری شده و آبکمک بر اساس نیاز آن می باشد.

  • در صورتی که شاهد رویش قرچ های کپکی بر روی سطح خاک و یا آب اضافه داخل زیرگلدانی شدید، نشان دهنده آبکمک بیش از اندازه گیاه می باشد.
  • در صورتی که رنگ برگ ها روشن تر شد، نیاز به آبکمک بیش تری دارد.
  • در صورتی که آب اضافه در زیر گلدانی وجود دارد، آن راخالی کنید. چرا که وجود آن باعث از بین رفتن گیاه می شود.

برای معین کردن زمان آبکمک گیاهان، می توانید انگشت خود را داخل خاک فرو کرده و میزان رطوبت آن را اندازه گیری کنید. در صورتی که خاک از رطوبت کافی برخودار باشد، نیاز به آبکمک ندارد. اما در صورتی که خاک خشک باشد، نیاز به آبکمک دارد.

  • توجه داشته باشید شرایط گیاهان با یکدیگر متفاوت می باشد. انجام این روش برای بسکمک از گیاهان یکسان است اما ممکن است در مواردی با یکدیگر تفاوت داشته باشد.
  • آبکمک بیش از اندازه باعث روشن تر شدن رنگ گیاهان، کاهش رشد و افتادن برگ ها می شود.
  • آبکمک کم تر از میزان نیاز نیز باعث پپایین آمدن سرعت رشد گیاهان، ایجاد لکه های قهوه ای رنگ بر روی برگ و زرد شدن آن ها می شود.

به یاد داشته باشید برای آبکمک گیاهان از آبی که هم دمای محیط است استفاده نمایید. بهترین دما برای آبی که استفاده می کنید، 20 درجه سانتی گراد می باشد. به این منظور بهتر است آب را در دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید با محیط هم دما شود.

استفاده از دستگاه رطوبت سنج دستی می تواند میزان رطوبت خاک و گیاه را معین نماید.

استفاده از گلدانی که به خوبی زه کشی شده باشد نیز از دیگر نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. اهمیت این موضوع در آبکمک بیش از اندازه یا کم گیاهان تاثیرگذار بوده و می تواند باعث آسیب رساندن به گیاه شود. بنابرین از وجود زهکشی مناسب و سوراخ در زیر گلدان اطمینان حاصل کنید.

  • متریال هایی مانند پلاستیک، فلز و شیشه آب کم تری نسبت به سرامیک جذب می کنند.
  • وجود سوراخ در زیر گلدان باعث می شود آب اضافی از آن خارج شود. عدم وجود این سوراخ ها باعث از بین رفتن گیاه می شود.

ایجاد شرایط محیطی لازم برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی

انتخاب مکانی که از نور کافی برخوردار باشد، از نکات مهمی است که برای رشد گیاهان آپارتمانی باید به آن توجه داشته باشید. کیفیت و طول مدت تابش نور می تواند بر رشد آن ها تاثیرگذار باشد.

  • از قرار دادن گل و گیاه در معرض مستقیم نور خورشید خودداری کنید. به جای آن با قرار دادن گلدان در در قسمتی که نور غیرمستقیم در آن وجود دارد، به رشد گیاه کمک کنید. برای برخی از گونه های گیاهان می توان از نور لامپ های فلورسنت استفاده کرد.
  • گیاهان گلدار به 12 تا 16 ساعت نور در طول روز نیاز دارند.
  • گیاهان برگ دار به مدت 14 تا 16 ساعت در روز به نور آفتاب نیاز دارند.

از جا به جا کردن گلدان گیاه به دفعات زیاد خودداری نمایید. چرا که مدت زمانی که گیاه به شرایط محیطی عادت می کند، به آرامی صورت می گیرد. بنابراین بهتر است مدام آن ها را جا به جا نکنید. تغییر ناگهانی گیاه از محیط های تاریک به مکان های روشن، می تواند تاثیر منفی بر روی آن ها بگذارد. در صورتی که تمایل به جا به جا کردن گلدان در طول روز دارید، در روز به مدت چند ساعت آن را در محیط جدید قرار دهید. طول مدت انجام این کار را تا جا به جا کردن کامل گیاه ادامه دهید.

برای رشد گیاه بهتر است رطوبت فضای اتاق را افزایش دهید. آب و هوای خشک برای رشد برخی از گیاهان مانند کاکتوس مناسب می باشد. اما بیش تر گیاهان برای رشد به رطوبت نیاز دارند. برای ایجاد رطوبت می توانید یک دستگاه بخور سرد تهیه کرده و آن را در محل مناسب نسبت به گیاه قرار دهید. پژمرده شدن و ایجاد لکه های قهوه ای بر روی گیاهان نشان از رطوبت پایین می باشد.

  • قرار دادن گیاهان در کنار هم به افزایش رطوبت محیطی کمک می کند.

استفاده از کود مناسب برای گل و گیاه از دیگر نکات مهمی است که برای رشد آن ها الزامی می باشد. در صورتی که خاک گیاه عوض نشده و از کود مناسب استفاده نشود، گیاه بعد از مدتی از بین می رود. استفاده از میزان برابر نیتروژن، فسفر و پتاسیم برای رشد گیاه الزامی می باشد.

  • در صورتی که از گیاهان گلدار مراقبت می کنید، باید از کودی با درصد بالای پتاسیم استفاده نمایید.
  • برای نگهداری از گیاهان برگ دار باید از کود با درصد بالای نیتروژن استفاده نمایید.
  • گیاهانی مانند کاکتوس به ترکیب ویژه ای نیاز داشته و وجود سوراخ هایی در زیر گلدان برای آن اساسی می باشد. این کار از نگهداری رطوبت در خاک که برای کاکتوس مناسب نمی باشد، جلوگیری می کند.

از دیگر نکات مهمی که باید به یاد داشته باشید، زدن شاخ و برگ اضافی گیاهان می باشد. چرا که انجام ندادن این کار باعث می شود رشد گیاه از کنترل خارج شده و ریشه آن ها رشد زیادی کند و حتی از گلدان خارج شود. بنابراین انجام این کار به سلامت گیاه کمک می کند.

  • برای هرس شاخ و برگ اضافه باید این کار را با زاویه 45 درجه نسبت به ساقه انجام دهید.
منبع: ساختمانچی
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 717

به "آموزش نگهداری از گل و گیاه در منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش نگهداری از گل و گیاه در منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید