آنسوی تبلیغات اینستاگرامی؛ رو به دوربین پشت به حقایق

به گزارش مجله ابوذریون، آنچه در این گزارش خواهید خواند نقد و آنالیز بر تبلیغات اینستاگرامی بیوتی بلاگرهایی مانند صدف بیوتی است. دخالت آنان در حوزه های درمان به جای آموزش موارد آرایشی طبق قانون جرم است و باید مورد آنالیز قرار گیرد.

آنسوی تبلیغات اینستاگرامی؛ رو به دوربین پشت به حقایق

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ دیجیتال کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

چند سالی می گردد ایرانی ها که از نظر جمعیت هفدهمین کشور دنیا شناخته می شوند، از نظر مصرف لوازم آرایشی رتبه هفتم در دنیا را به دست آورده اند. از طرفی موضوع قاچاق لوازم آرایشی بی کیفیت و تاریخ گذشته هم موضوع نگران نماینده ای است که متولیان امر سلامت سالهاست با آن دست وپنجه نرم می نمایند. حالا دغدغه های دیگری هم از راه رسیده اند: حضور بیوتی بلاگر ها و تبلیغات گسترده اینستاگرامی! اینستاگرام این اپ یا رسانه ای که قرار بود وسیله سرگرمی باشد حالا تبدیل به مهمترین و باشکوه ترین پل میان زندگی واقعی و مجازی شده است.

بیوتی بلاگر ها یا آرایشگران مجازی!

بیوتی بلاگر ها از جمله مهمترین تأثیرگذاران دنیای مجازی هستند، از جمله سرشناس ترین آن ها هدی بیوتی است. هدی کتان یا همان هدی بیوتی دختر آمریکایی (عراقی الاصلی) است که در لس آنجلس سکونت داشت و از سال 2010 مشغول به آموزش ترفند های آرایشی در وبلاگ شخصی اش شد؛ حالا یک برند لوازم آرایشی به نام اوست. نزدیک به ششصد کیلومتر آنطرف تر در شهر سن فرانسیسکو ایالت کالیفرنیا، یک بیوتی بلاگر دیگر زندگی می نماید نه به شهرت هدی کتان، اما حالا یکسال است که به عنوان یکی از مهمترین تأثیرگذاران ایرانی در فضای مجازی شناخته می گردد.

به اسم آموزش به کام آموزگار

صدف مسائلی که بیشتر با نام کاربری اش Sadaf-beauty شناخته می گردد ابتدا کار خود را با آموزش میک آپ آغاز کرد. نمی توان گفت: پیش از او چنین آموزش هایی وجود نداشت، اما شاید مهمترین عامل موفقیتش، بیان صریح و ساده او بود. کار با تبلیغات برای برخی برند های آرایشی، ملزومات آرایش، انواع امورات بی ربط مثل تبلیغ شمع، تشریفات عروسی، اسپا و موارد مشابه ادامه پیدا کرد. اما ماجرا به همان جا ختم نشد، حالا صدف بیوتی وارد حوزه درمان و تبلیغات برای کرم های جوانسازی و روش های درمانی مثل لیزر و لاغری هم شده است. مسئله ای که کمتر در میان فعالیت های حرفه ای همکارانش دیده می گردد.

آرایش یا درمان؛ مسئله این است

چند هفته پیش یکی از برند های فراورینماینده محصولات بهداشتی و آرایشی ادعا کرد که با فراوری لاین جدید محصولاتش تحول بزرگی در عرصه جوانسازی پوست ایجاد نموده است. این برند آرایشی که تا به امروز مجوزی مبنی بر واردات قانونی اش منتشر ننموده، ادعا می نماید تأثیرات معجزه آسایی در درمان چین و چروک و جوانسازی پوست دارد. براساس تعریف ماده آرایشی و ماده درمانی که در بخشی از مقررات FDA مربوط به داروهای جوانسازی و ضدچروک آمده است، هر ماده ای که چین و چروک ها را بپوشانند به طوری که کمتر مورد توجه قرار گیرند، به عنوان ماده آرایشی شناخته می گردد و می تواند بدون داشتن تأییدیه این سازمان وارد بازار مصرف گردد؛ مانند پرایمرها. اما هرگونه ماده ای که هدفش تغییر ساختار و عملکرد پوست است به عنوان ماده دارویی شناخته می گردد و باید تحت نظارت سازمان FDA، سازمان غذا و دارو هر کشور وارد بازار شده و فقط توسط درمانگران تجویز گردد. از طرفی براساس ماده 3 قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی، دخالت در امور درمانی بدون داشتن مدرک و پروانه رسمی از وزارت بهداشت جرم محسوب می گردد.

از این گذشته یکی دیگر از محصولات این برند آرایشی که ادعای برطرف چین و چروک ها با استفاده از هیالورونیک اسید را دارد، در ایران بسیار محبوب شده است. واضح است که این ماده جذب پوستی ندارد و تنها فرم دیگر آن به نام هیالورونیت می تواند به صورت موضعی جذب پوست گردد. آنچه بسیار اهمیت دارد این است که این ماده باید مانند فرم طبیعی آن که در بدن وجود دارد، پس از مدتی از بین برود. اما در مورد فرم جذبی آن نمی توان با قطعیت چنین مسئله ای را مطرح نمود. ساخت یک کلیپ تبلیغاتی توسط صدف بیوتی کافی بود تا هزاران دنبال نماینده او برای خرید محصولات این برند در فروشگاه ها صف ببندند. البته جای تعجب ندارد که صحفه رسمی این برند آرایشی در آمریکا تنها سه هزار نفر و در ایران دست کم پنجاه هزار نفر دنبال نماینده دارد.

فروشگاه های آنلاین محصولات درمانی

بسیاری از پروتئین ها، ویتامین ها و موادی که ادعا می گردد اثرات جوانسازی و ترمیم نماینده پوست دارند، ممکن است در بدن برخی از افراد واکنش های آلرژیک و التهابی ایجاد نمایند، یا باعث ایجاد بیماری های پوستی، سرطانی شدن سلول های پوششی پوست یا واکنش های خودایمنی شوند، بنابراین خریدن این محصولات به صورت آنلاین و بدون مراجعه به پزشک متخصص چندان منطقی به نظر نمی رسد. این مسئله در مورد محصولات کراتینه نماینده و تغییر حالت دهنده مو هم صدق می نمایند. بسیاری از مواد کراتینه نماینده مو حاوی مواد سرطان زا هستند و حتماً و باید زیر نظر افراد متخصص و مجرب استفاده شوند. در سایر کشور ها خرید و فروش و استفاده از مواد صاف نماینده مو برای کسانی که مجوز های لازم را نداشته باشند غیرقانونی است.

مرز های نامشخص، نرخ های غیرواقعی

حالا سوال اینجاست، آیا قرار است میک آپ آرتیست ها و بیوتی بلاگر ها فقط آرایشگر باشند یا به حوزه های درمانی و زیبایی هم ورود پیدا نمایند؟ مرز ها و نقاط مشترک این حوزه ها کجاست و چگونه تعریف می گردد؟ هیچکس نمی داند نرخ دقیق ساخت ویدیو و تبلیغات شفاهی در اینستاگرام چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد. به عبارت بهتر هیچ نرخ مشخص شده و مشخصی برای تبلیغات در اینستاگرام و تلگرام وجود ندارد. اداره نمایندگان برخی از صفحات پربازدید می گویند در ازای قرار دادن یک عکس تبلیغاتی به مدت چند ساعت در صفحه شان، صد ها هزارتومان دریافت می نمایند. این در حالی است که تعداد دنبال نمایندگان این صفحات به پانصدهزار نفر هم نمی رسد.

حرف آخر!

صدف که چندماه پیش در یکی از مصاحبه هایش گفته بود در پی کسب درآمد از راه تبلیغات نیست حالا به طور جدی، نه تنها برای محصولات آرایشی بلکه برای انواع محصولات و روش های درمانی، کلینیک ها و افراد تبلیغ می نماید. باید دید این جامعه ای که تبدیل به بزرگترین بازار مصرف برند های آرایشی اروپا و به خصوص فرانسه شده است چگونه از پس عواقب و معضلاتی که ممکن است در پس استفاده از این محصولات ناشناخته نهفته باشد، برمی آید.

یادداشت اختصاصی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1507

به "آنسوی تبلیغات اینستاگرامی؛ رو به دوربین پشت به حقایق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنسوی تبلیغات اینستاگرامی؛ رو به دوربین پشت به حقایق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید