توضیحات عضو کمیته ملی کرونا درباره واکسیناسیون همگانی و زیر 18 ساله ها

به گزارش مجله ابوذریون، تهران (پانا)- مصطفی قانعی عضو کمیته ملی کرونا در برنامه در انتهای الوند توضیحاتی درباره واکسیناسیون همه سنین و عملکرد واکسن ها در طول زمان ارائه کرد.

توضیحات عضو کمیته ملی کرونا درباره واکسیناسیون همگانی و زیر 18 ساله ها

مصطفی قانعی عضو کمیته ملی کرونا در برنامه در انتهای الوند صبحگاهی روز سه شنبه 16 شهریور ماه درباره گزارش واکسیناسیون فعلی در کشور خاطرنشان کرد: ما زمانی می توانیم بگوییم که واکسیناسیون کامل شده که 70 درصد از مردم دو دوز واکسن خود را تزریق نموده باشند.

وی ادامه داد: هنوز واکسیناسیون دو دوز به 25 درصد هم نرسیده است ولی امید داریم که با این حجم از واکسنی که تا خاتمه شهریور ماه وارد کشور می گردد ما بتوانیم اندازه واکسیناسیون جمعیت هدف را به طور جدی افزایش بدیم.

قانعی با اشاره به اینکه هدف از واکسیناسیون در سال اول باید کاهش مرگ باشد، اضافه کرد: ممکن است ابتلا وجود داشته باشد و پیک های تازهی هم وارد گردد، ولی هدف ما کم کردن مرگ و میر است. هدف واکسیناسیون جدی این است که طی 3 ماه 70% از جمعیت را واکسینه کنیم که این از دو منبع خارجی و داخلی تامین می گردد و اگر وعده ورود 100 میلیون واکسن محقق گردد تا بهمن ماه 70 درصد از جمعیت هدف واکسینه می شوند و مرگ و میر کاهش پیدا می نماید.

وی پیرامون شرایط فراوری واکسن های داخلی هم گفت: واکسن رازی وارد فاز 3 شده و امید است تا آخر مهرماه فاز 3 را به اتمام برساند و وارد مرحله فراوری گردد. بعلاوه واکسن پاستور فعلا وارداتی است و به محض نصب تجهیزات تا آخر پاییز، امید است فراوری صنعتی آن آغاز گردد. بعلاوه بیمارگیری واکسن اسپایکوژن هم به اتمام رسیده و امید داریم از اواسط مهرماه با ماهی 10 میلیون دوز وارد بازار گردد. بعلاوه واکسن برکت باید از مهر و آبان با 10 میلیون دوز وارد گردد.

عضو کمیته ملی کرونا با تاکید بر اینکه برای هدف اولیه 120 میلیون دوز واکسن احتیاج است، گفت: ممکن است در گروهی به سه دوز واکسن احتیاج باشد و باید عددی را داشته باشیم که اطمینان بخش باشد. ضمناً ما زمانی کشور مطلوب قلمداد می شویم که یک سال واکسن مورد احتیاجمان در انبار، ذخیره شده باشد.

وی در پاسخ به این سوال که واکسنی برای بچه ها و نوجوانان به مرحله تزریق رسیده است یا خیر؟ گفت: مجوز مهم است. به طور مثال روز گذشته واکسن کوبا خاطرنشان کرد که مجوز زیر 18 سال را هم گرفته است و این یعنی باید جمعیت زیر 18 سال را هم واکسینه کنیم. برای قطع زنجیره باید واکسیناسیون را برای این گروه سنی هم آغاز کنیم.

قانعی درباره واکسیناسیون معلم ها و دانشجویان همزمان با آغاز سال تحصیلی تازه ادامه داد: افراد علوم پزشکی واکسینه شده اند و برای بقیه هم تا آخر مهرماه واکسیناسیون انجام می گردد.

وی با اشاره به داروهای کرونا هم گفت: نکته مهم این است که ادرس به درمان کرونا دادن آدرس غلطی است. دیروز نتایج تحقیقات ایران منتشر شد و کسانی که دو دوز واکسن زده اند و دو هفته از تزریق واکسن آن ها گذشته، 88% بستری آن ها کمتر از کسانی بوده که واکسن نزده اند. شما هیچ کجای جهان چنین چیزی را نمی بینید که این اندازه برای واکسن هزینه کنید و با این حجم از کاهش بستری روبرو شوید. بنابراین باید همه آدرس ها را به سمت پیشگیری و تمرکز را بر درمان زودرس و واکسیناسیون بگذاریم.

وی درباره قارچ سیاه هم گفت: نباید در درمان کرونا شتاب زده عمل کنیم و نباید ایمنی را انقدر سرکوب کنیم که این قارچ رشد کند. نام این قارچ فرصت طلب است و با کاهش ایمنی رشد می نماید. ایمنی با دیابت، کاهش بیش از حد کورتون کاهش پیدا می نماید و اگر مراقب ایمنی بدن افراد باشیم، قارچ سیاه موضوع تازهی نیست و اگر مراقب باشیم اندازه آن کم می گردد.

قانعی در پاسخ به این سوال که پیش بینی می نماید ویروس کرونا چه زمانی ریشه کن می گردد، خاطرنشان کرد: هر کشوری که واکسیناسیون خود را در سال اول کامل کند از شر مرگ ویروس راحت می گردد، سال دوم اگر واکسیانسیون را کامل کند از اندازه بیماری کم می گردد، سال دوم اگر به موقع واکسینه کند، اندازه بیماری کم می گردد و اگر در سال دوم تشخیص زودرس داشته باشیم تعداد بیماران به ندرت کم می گردد و طی چهار سال فرایند بیماری را متوقف کرد که با توجه به گذشت دوسال از آغاز ویروس، طی دوسال آینده انشاالله متوقف خواهد شد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1930

به "توضیحات عضو کمیته ملی کرونا درباره واکسیناسیون همگانی و زیر 18 ساله ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحات عضو کمیته ملی کرونا درباره واکسیناسیون همگانی و زیر 18 ساله ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید