خاموشی برق در تابستان چقدر جدی است؟

به گزارش مجله ابوذریون، به گزارش خبرنگاران، کاربران شبکه های اجتماعی روز گذشته خبر از قطع برق در بعضی از منطقه ها تهران دادند. مشترکان تهرانی، یک بار در سال پیش هم تجربه قطع برق و خاموشی های گسترده را داشتند. تقریبا از اواخر خرداد ماه، خاموشی در بعضی از منطقه ها کلید خورد و پس از آن، مشترکان همزمان قطعی و گرانی برق را تجربه کردند. حالا به همین علت مشترکان نگران خاموشی برق در امسال هم شده اند.

خاموشی برق در تابستان چقدر جدی است؟

طوری که یکی از نمایندگان مجلس، در صحن علنی شکایت کرد وزارت نیرو بدون اطلاع قبلی، تعرفه برق را از نیروگاه حرارتی تغییر داد. کاظم دلخوش بعلاوه اعتراض داشت که تعرفه برق نیروگاه تنوپذیر بسیار گران تر از نیروگاه های حرارتی است و علاوه بر خاموشی برق، دولت دست در جیب مردم نموده است..

اما آیا خطر خاموشی ها سال جاری هم مانند پارسال جدی است؟ همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی پیش از شروع سال جاری از برنامه ریزی برای پیک تابستانی اطلاع داد. حائری به ایسنا گفت با توجه به تجربیات سال های گذشته به نظر می رسد خطر تکرار خاموشی ها در تابستان وجود دارد.

اسفند ماه 99، رضا اردکانیان، وزیر وقت نیرو، وعده داد تا تابستان واحد هایی نو به مدار می آیند و قرار نیست در تابستان 1400 خاموشی داشته باشیم اما خاموشی های تابستانی، قبل از شروع این فصل شروع شد!

چرا خاموشی های برق شروع شد؟

وزارت نیرو در برنامه ششم توسعه وزارت نیرو مکلف شد 5000 مگاوات برق وارد مدار کند، اما چنین نشد. کارشناسان هم پیش تر از شروع خاموشی برق، درباره شرایط قطعی برق هشدار دادند.

البته، رئیس سازمان انرژی های تنوپذیر و بهره وری برق ایران در پاییز خاطرنشان کرد که تا تابستان سال آینده، ظرفیت نیروگاه های تنوپذیر 500 مگاواتی افزایش می یابد تا خاموشی برق، دوباره اتفاق نیفتد. نیروگاه های تنوپذیر در مقایسه با نیروگاه های حرارتی بسیار گران هستند. از طرفی دیگر در حال حاضر، نیروگاه های تنوپذیر فقط یک درصد از برق کشور را تامین می نمایند.

هاشم اعوره ای، استاد تمام برق در دانشکده شریف پیش از این به خبرنگاران گفته بود که این نیروگاه ها، تنها 800 مگاوات از 85 هزار مگاوات از نیروگاه های تنوپذیر را تامین می نمایند. بنابراین وعده جبران عقب ماندگی با استفاده از این نیروگاه ها منطقی نیست. به همین دلایل می توان نتیجه گرفت احتمالا خاموشی های 1401 هم شروع شده است.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 28 خرداد 1401 بروزرسانی: 28 خرداد 1401 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2213

به "خاموشی برق در تابستان چقدر جدی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاموشی برق در تابستان چقدر جدی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید