مخازن 199 سد کشور حداقل آب را دارد

به گزارش مجله ابوذریون، تهران (پانا) - معاون آب و آبفای وزیر نیرو می گوید سال آبی گذشته با 37 درصد کاهش بارندگی در مقایسه با میانه 52 سال گذشته به انتها رسید و می توان این سال را خشک ترین سال نیم قرن اخیر نامید.

مخازن 199 سد کشور حداقل آب را دارد

به گزارش وزارت نیرو، قاسم تقی زاده خامسی با اشاره به آغاز سال نو آبی، در صفحه شخصی خود نوشت: برای مدیران عرصه آب در ایران، چه در خشکسالی و چه در ترسالی، اول مهرماه با دلهره همراه با امید به لطف پروردگار است و این نگرانی اکنون که کشور با تغییر اقلیم روبرو شده، افزایش یافته است. تغییر اقلیمی که برابر گفته صاحب نظران، سرزمین را با سال های خشک طولانی و ترسالی های همراه با سیل های مخرب روبرو خواهد نمود.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو اضافه کرد: آب در مخازن 199 سد ملی کشور به حداقل رسیده و نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد کاهش یافته است، و اگر سیل و بارندگی های سال های 98 و 99 نبود، موجودی مخازن سدها بسیار کمتر از این بود.

تقی زاده خامسی ادامه داد: سازمان هواشناسی پاییز امسال را هم خشک و زمستان را نرمال و زیر نرمال پیش بینی نموده، هرچند پیش بینی بیش از یک ماه حدود 50 درصد قابل اطمینان است.

وی اضافه کرد: برای تأمین آب شرب در امسال نگرانی کمتری وجود دارد، اما شوری آب در بعضی منطقه ها مثل خوزستان در صورتی که جلوی کشت محصولاتی چون کلزا، چغندرقند و محصولات پر آب بر گرفته نشود قطعاً در پایین دست کارون بزرگ و کرخه شوری آب آشامیدنی افزایش جدی خواهد یافت.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه خوشبختانه کارگروه سازگاری با کم آبی استان به ریاست استاندار این نوع کشت ها را ممنوع اعلام نموده، تأکید کرد: جلوگیری از آن مستلزم یک همت عمومی در سطح استان است.

تقی زاده اضافه کرد: دلیل شوری، ورود زه آب های نیشکر، برنج و پساب های صنعتی در طول پیمودن بیش از 350 کیلومتر آب خروجی از سدها در جهت رودخانه و کانال های روباز است و دلیل نرسیدن آب به پایین دست، برداشت های غیرقانونی آب در این جهت است.

وی توضیح داد: سال سختی در پیش است، اول به لطف پروردگار امیدوارم و سپس به همراهی و یکپارچگی بدون بخشی نگری همه ذینفعان در جهت اجرای دقیق برنامه منابع و مصارف آب در حوضه های آبریز ایران عزیز.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1960

به "مخازن 199 سد کشور حداقل آب را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخازن 199 سد کشور حداقل آب را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید