خبرنگاران حرکت به سمت مصرف بهینه آب و الگوی مطلوب کشت لازم است

به گزارش مجله ابوذریون، اصفهان- خبرنگاران- استاندار اصفهان گفت: حرکت به سمت مصرف بهینه آب و الگوی مطلوب کشت سیاست اکنون این استان در حوزه آب و کشاورزی است.

خبرنگاران حرکت به سمت مصرف بهینه آب و الگوی مطلوب کشت لازم است

به گزارش خبرنگاران، عباس رضایی روز پنجشنبه در جلسه کمیته افزایش بهره وری آب در حوزه کشاورزی استان در استانداری افزود: فراوریات گلخانه ای در گام نخست باید متناسب با احتیاج استان و کشور باشد و در گام بعدی مبحث صادرات در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: امکانات و تسهیلات بانکی ضروری است در راستای ارتقای راهکارهای افزایش بهره وری و الگوی مطلوب کشت متناسب با آب استان جهت دهی گردد.

استاندار اصفهان اظهار کرد: در این راستا اجرای سیاست های تشویقی در حوزه تسهیلات، بازاریابی، بیمه و تامین یارانه نهاده ها می تواند در ترغیب کشاورزان به سمت این سیاست ها موثر باشد.

وی افزود: همچنین فراوری محصولات رسانه ای آموزشی و انگیزشی توسط رسانه ها به ویژه صدا و سیما در راستای آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و قانع کردن سازی و ترغیب و سوق دادن کشاورزان به سمت تغییرالگوی کشت و اجرای سیاست های آبی استان از دیگر برنامه های تاثیرگذار است.

رضایی ادامه داد: استفاده از ظرفیت تشکل های صنفی کشاورزی و استفاده از نقطه نظرات کارشناسی اعضای کمیته در جمع بندی و تکمیل سیاست های تشویقی می تواند در قانع کردن سازی و همراهی کشاورزان با سیاست های آبی حوزه کشاورزی موثر باشد.

وی با اشاره به بعضی الزامات استانی در مورد تغییرالگوی کشت از جمله مساله حقآبه ها، گفت: ضروری است مستندات حقآبه های کشاورزان جمع آوری تا به وسیله معاونت حقوقی ریییس جمهوری پیگیری گردد.

جلسه کمیته افزایش بهره وری آب در حوزه کشاورزی استان اصفهان روز پنجشنبه با دستور کار آنالیز فرایند تغییرالگوی کشت متناسب با منابع آبی سطحی و زیر سطحی در چهار شرایط نرمال آبی، کم آبی خفیف، کم آبی متوسط و کم آبی شدید در استانداری اصفهان برگزار گردید.

استان اصفهان با دارا بودن 563 هزار هکتار اراضی کشاورزی 3.5 درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است و در مناطق گرم و خشک استان خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی استان بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد انواع محصولات دانه دار و هسته دار کشت می گردد.

مجموع اراضی زراعی استان حدود 486 هزار هکتار است که در سال های نُرمال از حیث بارندگی حدود 70 درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می یابد و فراوری سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تن است.

مجموع اراضی باغی استان نیز حدود 80 هزار هکتار است و بطور عمده شامل محصولاتی مانند انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست و مجموع فراوریات باغی و گلخانه ای استان در شرایط عادی حدود 800 هزار تن برآورد می گردد.

از فراوریات شاخص محصولات کشاورزی استان می توان به شیرخام با فراوری یک هزار و 443 تن (رتبه اول کشور)، گوشت مرغ با فراوری حدود 200 هزار تن و تخم مرغ 105 هزار تن در سال (رتبه دوم)، گوشت قرمز با فراوری هفتاد هزار تن در سال (رتبه پنجم)، عسل هفت هزار و سیصد تن در سال (رتبه سوم) ، گوشت بوقلمون 10 هزار تن (رتبه اول) و شترمرغ با فراوری هزار تن در سال (رتبه دوم) در سال اشاره نمود.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1394

به "خبرنگاران حرکت به سمت مصرف بهینه آب و الگوی مطلوب کشت لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حرکت به سمت مصرف بهینه آب و الگوی مطلوب کشت لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید