خبرنگاران حمایت از صنعت شیر در برابر بحران کرونا

به گزارش مجله ابوذریون، شهرکرد-خبرنگاران- چرخه صنعت فراوری شیر از دامداری گرفته تا فروش آن به صورت خام در بعضی از فروشگاه های مواد لبنی و صنایع عظیم تبدیلی و غذایی، اکنون در برابر بحران ویروس کرونا بیش از هر صنعت دیگری نیازمند حمایت است.

خبرنگاران حمایت از صنعت شیر در برابر بحران کرونا

کارشناسان بر این عقیده اند که محصول شیر به دلیل اینکه یکی از مواد فاسد شدنی است نیازمند حمایت است و اکنون با وجود بحران کرونا این حمایت بیش از گذشته احساس می گردد.

گسترش شیوع کرونا در کشور با کاهش مصرف مواد لبنی توسط مردم در کنار سلامتی، صنعت لبنیات را نیز تهدید می نماید.

چهارمحال و بختیاری بنا بر شرایطی که دارد، یکی از قطب های دامپروری و کشاورزی کشور است، علاوه بر اینکه این دو بخش، سهم زیادی نیز در درآمد بخشی از مردم فعال در این حوزه از جمله دامداری ها دارند.

این در حالی است که از یک ماه پیش تا به امروز به دلیل شیوع ویروس کرونا، بخش دامداری و به طور خاص فراوری شیر، تحت تاثیر بدقدمی کرونا قرار گرفته است.

در روزهای اخیر با وجود توصیه های مکرر متخصصان تغذیه، مبنی بر استفاده از مواد لبنی، کاهش تمایل مردم برای مصرف و خرید شیر موجب آسیب پذیر شدن این صنعت شده است.

یکی از دامداران شهرستان کیار در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اعلام کرد: این روزها خودروهای سیار حمل شیر، این محصول را هر کیلوگرم 18 هزار تا 20 هزار ریال از ما خریداری می نمایند، در صورتی که پیش از این شرایط به ازای هر کیلوگرم شیر 22هزار ریال به ما پرداخت می شد.

یکی دیگر از دامداران نیز اعلام کرد: با توجه به محدودیت هایی که در تردد وسایل نقلیه وجود دارد، این روزها شیر کمتری از ما خریداری می گردد.

وی، با اشاره به اینکه خودروهای سیار، شیر را کیلویی 19 هزار ریال از آنها خریداری می نمایند، توضیح داد: با شرایط موجود، خودمان شیر فراوریی را به مواد دیگری که ماندگارتر باشند مانند پنیر، کره، کشک و قارا تبدیل می کنیم.

مصرف شیر هیچ تاثیری روی فرایند ابتلا به کرونا ندارد

یک متخصص تغذیه در رابطه با ابهامات موجود در خصوص مصرف شیر در روزهای شیوع کرونا به خبرنگار خبرنگاران گفت: حذف لبنیات از برنامه غذایی اشتباه است و به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

تینا جعفری اضافه نمود: مصرف مواد لبنی مانند شیر هیچ تاثیری روی اینکه فرد به کرونا مبتلا گردد یا نگردد یا در صورت ابتلا وضع او بدتر گردد، ندارد، توصیه این است که مایعات گرم خورده گردد و این مساله با اینکه شیر مصرف نگردد، متفاوت است چرا که مصرف مواد لبنی هیچ تاثیری روی بیماری کرونا ندارد.

وی، با تاکید بر مصرف شیر به عنوان یک منبع خوب سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی، گفت: همیشه تاکید بر مصرف شیر کم چرب و ماست بوده است و در این ایام نیز این توصیه به قوت خود باقی است، چرا که این مواد به دلیل پروبیوتیک بودن می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری نمایند، ولی نباید در مصرف آنها زیاده روی کرد بلکه مصرف باید در حد 2 تا 3 لیوان شیر در روز باشد.

ضرورت راه اندازی کارخانه فراوری شیر خشک در چهارمحال و بختیاری

رییس هیات مدیره اتحادیه شرکت های تعاونی دامداران چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش مصرف مواد لبنی به دلیل شیوع کرونا، اعلام کرد: کارخانه های فراوری مواد لبنی به بهانه های مختلف مانند بالابودن بارمیکروبی یا کم بودن چربی، از پذیرش شیر فراوریی توسط دامداری ها امتناع می نمایند.

بهرام دهقانی، با بیان اینکه این اتحادیه روزانه 60 تن شیر خام با قیمت مصوب دولتی از دامداران خریداری می نماید، اضافه نمود: این مقدار شیر به کارخانه ها تحویل داده می شد، اما اکنون شیرها را برگشت داده و ما نیز آنها را به پنیر اولیه و خامه تبدیل می کنیم تا از این بحران عبور کنیم.

وی ادامه داد: البته این محصولات نیز بازاری ندارند، فقط برای بالابردن مدت زمان نگهداری این کار انجام می گردد، ضمن اینکه امیدی هم به فروش این مواد با قیمت مناسب در آینده نداریم.

رییس هیات مدیره اتحادیه شرکت های تعاونی دامداران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کارخانه ها اعلام می نمایند که مواد لبنی فراوری شده در سردخانه ها مانده و دپو شده است، توضیح داد: در حال حاضر لبنیات خیلی کم مصرف می گردد، یا باید آنها را به شیر خشک فراوری کرد که 2 سال ماندگاری دارد یا به پنیر اولیه تبدیل کرد که بتوان آنها را یک سال نگهداری کرد.

وی، با بیان اینکه اکنون یک کارخانه شیر خشک در استان وجود دارد، خاطر نشان کرد: کارخانه شیرخشک نوزاد، چون شیر برای نوزادان فراوری می نماید، گزینه های مخصوص خود دارد و هر شیری را نمی پذیرد،حتی شیر فراوری شده توسط یکی از شرکت های عظیم دامداری استان و کارخانه های دیگر نیز در استان های همجوار به دلیل مسائل موجود، شیر فراوریی استان خودشان را تحویل می گیرند و از استان ما شیری تحویل گرفته نمی گردد.

رییس هیات مدیره اتحادیه شرکت های تعاونی دامداران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا در کشور کارخانه های داخل و خارج استان شیر فراوریی دامدارای های استان را تحویل می دریافتد، ادامه داد: کارخانه هایی که شیر را از ما تحویل گرفته اند، اکنون چیزی در رابطه با قیمت اعلام ننموده اند، اما به طور حتم شاهد افت قیمت خواهیم بود.

دهقانی تاکید نمود: 20 تا 30 درصد شیر روی دست دامدار می ماند و آنها نمی دانند با این شیر چه نمایند، این فقط مشکل استان ما نیست بلکه در سایر استان ها نیز بازار شیر راکد دارند.

وی یادآور شد: محدودیت های ایجاد شده در تردد وسایط نقلیه سبب شده است که خودروی که از کوهرنگ برای ما شیر می آورد، نتواند شیر را به ما تحویل دهد.

رییس هیات مدیره اتحادیه شرکت های تعاونی دامداران چهارمحال و بختیاری گفت: پیشنهاد ما احداث و راه اندازی کارخانه فراوری شیر خشک در استان است، تا بتواند در چنین شرایطی شیرهای فراوریی را جمع آوری و خشک کند، چون کارخانه شیر خشک نوزاد نمی تواند شیرهای صنعتی را جذب کند.

دهقانی، با تاکید بر اتوماتیک کردن دستگاه های شیردوشی و جابه جایی شیر و رعایت تمام مسائل بهداشتی در خصوص دوشش شیر گاو، توضیح داد: چندین دوره آموزشی در این خصوص برای دامداران استان برگزار شده و تمامی نکات لازم در خصوص رعایت مسائل بهداشتی در زمان شیردوشی، زمان حمل شیر و رعایت بهداشت مخزن شیردوشی به آنها گفته شده است.

ارسال مواد لبنی به خارج از استان کاهش یافته است

مدیرعامل یکی از کارخانه های فراوری مواد لبنی در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مقدار و قیمت خرید شیر توسط این واحد هیچ تغییری ننموده است، خاطر نشان کرد: روزانه 15 تا 20 تن شیر از دامداران استان خریداری می گردد.

عالی پور تاکید نمود: طبق روال سال های گذشته می باید ما در این فصل حداقل 2 برابر زمستان فراوری می کردیم اما الان فراوری ما در مقایسه با فصل زمستان تغییری ننموده است.

وی، با بیان اینکه این کارخانه همه نوع مواد لبنی فراوری می نماید، گفت: با توجه به شروع کرونا و حذف شدن مراسم های مختلف در جامعه، محصولات تک نفره اکنون فراوری نمی کنیم.

مدیرعامل این کارخانه فراوری مواد لبنی در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: توزیع محصولات لبنی فراوری شده این واحد در شرایط عادی در داخل و خارج استان بود، ولی اکنون به دلیل کم شدن رفت و آمدها بیشتر محصولات را داخل استان توزیع می کنیم.

مدیرعامل این کارخانه مواد لبنی، با تاکید بر ضدعفونی همه خودروهایی که روزانه وارد این مجموعه می شوند، تاکید نمود: با توجه به اینکه شرکت ما یک شرکت فراورینماینده موادغذایی است ،تا پیش از بحران کرونا نیز مسائل بهداشتی مانند ماسک، دستکش و ضدعفونی فضا و سالن ها انجام می شد اکنون نیز طبق روال گذشته همه این کارها انجام می گردد.

شیر فراوریی استان معیارهای لازم برای شیر خشک نوزاد را ندارد

معاون مالی و مالی شرکت شیرخشک نوزاد پگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با بیان اینکه این شرکت شیر عمومی خریداری نمی نماید و فقط شیر مخصوص نوزاد دریافت می نماید، گفت: فرایند خریداری شیر توسط این شرکت همانند ادامه دارد و همان روال معمول را داریم.

رضا خدادادیان، با اشاره به اینکه هیچ شیری از چهارمحال و بختیاری به دلیل نداشتن معیارهای مد نظر این شرکت خریداری نمی گردد، اضافه نمود: شیر خریداری شده توسط این شرکت، پارامترهای خاصی، به عنوان مثال از لحاظ آفلاتوکسین و بارمیکروبی دارد، اگر شیر مورد تایید آزمایشگاه شرکت باشد تخلیه و در غیر این صورت برگشت داده می گردد.

وی تاکید نمود: این شرکت هفتگی، به صورت متوسط از سایر استان ها مانند فارس و اصفهان 300 تن شیر خریداری می نماید.

کارخانه های لبنی استان ظرفیت پذیرش شیر فراوریی را دارند

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیت 4 کارخانه فراوری مواد لبنی در استان دارای مجوز از این سازمان، گفت: این کارخانه ها هر کدام این ظرفیت را دارند که روزانه 70 تُن شیر تحویل بگیرند اما در حال حاضر روزانه تقریبا 30 تا 35 تُن شیر تحویل می گیرند.

محمدکاظم منزوی تاکید نمود: کارخانه های استان امکان جذب کامل تمام شیر جمع آوری شده در استان و تحویلی به کارخانه ها را دارند، ضمن اینکه یکی از شرکت ها، ظرفیت بسیار بالایی نزدیک به 700 تُن شیر در روز را دارد، اما مسائلی مانند سرمایه در گردش و نقدینگی محدودیت هایی برای آنها ایجاد نموده است.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی های انجام شده، مسائل یکی از شرکت های دیگر برطرف شده است و با فعال کردن خط جدید آن و کار به صورت 3 شیفت می تواند ظرفیت روزانه خود را به 70 تُن برساند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری توضیح داد: سازمان تعاون روستایی استان،ایستگاه جمع آوری شیر راه اندازی و به آموزش جمع نماینده های محلی از مرحله دوشیدن گاو تا تحویل شیر به ایستگاه های جمع آوری اقدام نموده است، همچنین براساس مصوبه این سازمان، تعاون روستایی موظف شده است بار میکروبی شیرها را اندازه گیری و آنها را بر حسب بار میکروبی جداسازی نمایند.

منزوی توضیح داد: شیر بی کیفیت هیچ گاه برای کارخانه های ما فرستاده نمی گردد، چون سیستم های موجود در کارخانه ها به صورت اتوماتیک 15 درصد شیر بی کیفیت را از چرخه خارج می نماید.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تاکید نمود: با توجه به اهمیت سلامتی مردم، نمی توانیم به کارخانه ها بگوییم هر شیری که به شما تحویل داده شد، جذب کنید طبق جلسات برگزار شده و هماهنگی های به عمل آمده، شیر با کیفیت پایین برای فراوری مواد اولیه پنیر و شیرهای دیگر که کیفیتی در حد شیر پاستوریزه دارند به کارخانه ها فرستاده می گردد.

منزوی، با بیان اینکه اکنون کارخانه ها هیچ حرفی برای تحویل دریافت شیر ندارند، اعلام نمود: به استثنای کارخانه شیر نوزاد که از شیرهای فوق ممتاز استفاده می نماید، سایر کارخانه های لبنی استان ظرفیت پذیرش شیر فراوری شده را دارند.

وی یادآور شد: اکنون هر مقدار دامداران شیر عرضه نمایند کارخانه ها تحویل می گیرند، ولی اگر دامداران شیر بیشتری عرضه نمایند طبق هماهنگی هایی که با شرکت شیرخشک برای تحویل دریافت شیرهای با کیفیت فراوریشده در استان، البته پس از اتمام قرارداد آن و تبدیل آنها به شیر خشک صنعتی در حال اجرا است، می توان آنها را به شیرخشک صنعتی تبدیل کرد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: البته تحقق این مساله به شرطی است که شیر به صورت مداوم برای این کارخانه به منظور فراوری شیر خشک صنعتی فرستاده گردد، چون یکی از مسائل ما این است که محتمل است ، به محض تمام شدن بحران کرونا مجدد شیر فراوریی در استان به اصفهان فرستاده می گردد.

منزوی، علت این مساله را گران تر خریدن شیر توسط کارخانه های اصفهان عنوان و توضیح داد: سال گذشته کارخانه های استان به طور متوسط 200 تا 300 تومان شیر را بیشتر از نرخ مصوب می خریدند به گونه ای که به لحاظ قیمت خرید شیر ،بهترین سال برای دامداران بود و هیچ مسئله ای هم وجود نداشت.

منزوی،با اشاره به مسائل پیش آمده در بازار فروش شیر، اعلام کرد: بعضی کارخانه های استان که توان تهیه و بسته بندی شیر به صورت استریلیزه را دارند، به دلیل ماندگاری بالای آن، شرایط مناسبی دارند و قیمت فراوری نیز برای آنها به صرفه است اما بقیه کارخانه ها به دلیل نرخ تعزیراتی محصولاتشان، قدری مشکل دارند مگر اینکه نرخ آزاد اعلام گردد که در این صورت نیز براساس بررسی قیمت، نرخ کالا تعیین می گردد.

مسائل خرید شیر به زودی برطرف می گردد

معاون امور دام جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران قیمت مصوب خرید شیر توسط کارخانه ها را 23 هزار و 900 ریال مطرح نمود و گفت: کارخانه ها به دلایل مختلف جذب شیر را کاهش داده اند و ضمن اینکه قیمت خرید شیر را نیز کاهش داده اند.

سام مردانی اضافه نمود: جهادکشاورزی توانسته است با پیگیری مرکز، مجوز ستاد تنظیم بازار کشور را برای خرید حمایتی شیر توسط سازمان تعاون روستایی و تبدیل آن به سایر فرآورده ها با ماندگاری بالا مانند شیر خشک بگیرد.

وی، با اشاره به فراوری روزانه 666 تن شیر در استان یادآور شد: سازمان تعاون روستایی مرکز باید دستورالعمل این کار را به استان ها صادر کند تا خرید حمایتی شروع گردد، تخمین زده می گردد این کار از نیمه فروردین ماه شروع گردد.

معاون امور دام جهادکشاورزی، با رد این مساله که حدود 20 درصد شیر روی دست دامدار می ماند، گفت: چنین مساله ای نیست فقط قیمت خرید شیر واحدهای سنتی پایین آورده شده است و با قیمت کمتری خریداری می گردد.

به گزارش خبرنگاران، ویروس جدید کرونا کووید 19 نام دارد، این ویروس اکنون به بسیاری از کشورهای دنیا سرایت نموده است و سازمان بهداشت دنیای را بر آن داشت تا در خصوص بهداشت دنیای؛ شرایط فوق العاده اعلام کند.

شست وشوی دست ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن های مکرر و لغو سفرهای غیرضروری و اجتماعات، نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1032

به "خبرنگاران حمایت از صنعت شیر در برابر بحران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حمایت از صنعت شیر در برابر بحران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید