خط تخریب زیست محیطی در اردبیل به سرعت در حال حرکت است

به گزارش مجله ابوذریون، خبرنگاران: استاندار اردبیل گفت: خط تخریب زیست محیطی به سرعت در سطح ملی و استانی در حال حرکت است به طوری که در اثر تخریب های نابجا بسیاری از اراضی کشاورزی امروز به آپارتمان های چندین طبقه تبدیل شده است.

خط تخریب زیست محیطی در اردبیل به سرعت در حال حرکت است

به گزارش خبرنگاران از اردبیل، مجید خدابخش شامگاه سه شنبه در دیدار با مدیران و مسئولان محیط زیست استان اردبیل در گرامیداشت این هفته اظهار کرد: ما با دو نوع تفکر تخریب محیط زیست و توجه جدی به این حوزه در جلوگیری از آسیب های زیست محیطی رو به رو هستیم به طوری که بیشتر فعالان در این حوزه معتقدند که در تعادل بخشی به توسعه پایدار باید ارزیابی های زیست محیطی و پیوست شایسته در این زمینه اعمال شود.

وی با بیان اینکه توجه به مسائل زیست محیطی مستمر و تعطیل ناپذیر است، افزود: عده ای با نام توسعه شهری به تخریب جنگل و مراتع روی آوردند و در سال های گذشته به صورت غیرمنصفانه سعی کرده اند تا اراضی را تخریب و با قطعه بندی به فروش برسانند در حالی که این خود بزرگ ترین آسیب زیست محیطی را به دنبال داشته است.

خدابخش غفلت از مسائل زیست محیطی را بسیار آفت آفرین بیان و شرح داد: نمونه این غفلت خشک شدن دریاچه ارومیه است که امروز دولت به دنبال راه حلی برای خروج از بحران زیست محیطی این منطقه است اما اگر میلیاردها تومان پول هزینه کنیم نمی توانیم سرمایه از دست رفته را دوباره باز یابیم.

استاندار اردبیل با تشریح ضرورت پیوست زیست محیطی پروژه ها و الزامات قوی در این بخش گفت: رسانه ها و تشکل های مردم نهاد اهرم بسیار تاثیرگذار در جلوگیری از تخریب حوزه های زیست میحطی هستند که بدون هیاهوی خاص می توانند از تخریب های نابجا جلوگیری کنند چرا که بعد از تخریب اگر ده ها برابر رقم تخریب هزینه کنیم نمی توانیم سرمایه از دست رفته را دوباره به دست آوریم.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی فعال در محیط زیست استان به ویژه نگهبانان و محیط بانان محدود است، گفت: موزه تاریخ طبیعی اردبیل محل شایسته ای است که باید دانش آموزان و دانش جویان و خاناده ها بیشتر با این فضا و تنوع گونه های زیست محیطی آشنا شوند تا لحظه ای از اهمیت قائل شدن به این بخش غفلت نکنند.

رئیس شورای برنامه ریزی استان پایداری برنامه های زیست میحطی و استمرار و اهمیت آن را یادآور شد و افزود: اگر بتوانیم در استخدام نیروهای پذیرفته شده آزمون استخدامی استانداری با تامین اعتبار مناسب، عملیاتی ورود پیدا کنیم، 69 نفر از نیروهای توانمند این استان به مجموعه محیط زیست اضافه می شود که این خود در پر کردن چارت خالی محیط زیست استان موثر است.

خدابخش با ابراز نگرانی از پسماندهای رها شده در روستاها و حریم جاده ها اظهار کرد: آن قدر از این شرایط افسوس می خوریم که چگونه در نگهداری محیط طبیعی خود اینقدر دچار خسران شدیم که همه پسماندها، زباله ها و مواد پلاستیکی را بدون ملاحظات در آغوش طبیعت رها می کنیم و اصلا توجهی به دوره طولانی بازیافت آنها نداریم.

رئیس شورای اداری استان اظهار داشت: باید در این زمینه رسانه ها و تشکل های مردم نهاد با هشدار و تذکر ورود عملی داشته باشند چرا که 10 برابر کشورهای پیشرفته اروپایی، ایرانی ها زباله تولید می کنند و در بازیافت آن از مبدا با وجود آنکه کشورهای مختلف بیش از 20 سال است طرح اجرا می کنند ما نتوانستیم حرکتی موثر انجام دهیم.

وی با تشریح ضرورت بیداری و آگاهی در این حوزه در به حداقل رساندن خسارات وارده گفت: صیانت از محیط زیست سالم یک نگاه فراملی و فرادستگاهی نیاز دارد که همه باید در این زمینه با احساس مسئولیت وارد شویم.

آ

منبع: تسنیم
انتشار: 18 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 927

به "خط تخریب زیست محیطی در اردبیل به سرعت در حال حرکت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خط تخریب زیست محیطی در اردبیل به سرعت در حال حرکت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید