دریای عجیبی که ساحل ندارد!

به گزارش مجله ابوذریون، دریای سارگاسو | Sargasso Sea

تا به حال دریایی را تصور کردیده اید که ساحل نداشته باشد؟ اصلا فکر می کنید همچین چیزی ممکن است؟ بله! دریای سارگاسو تنها دریای دنیاست که ساحل ندارد! این دریای عجیب و منحصربفرد در در وسط اقیانوس اطلس شمالی قرار گرفته و در احاطه جریان های اقیانوسیه. فکر می کنید چه چیزی باعث شده تا این دریا ساحل نداشته باشد؟ برای رسیدن به جواب این سوال تا پایان خبرنگاران را همراهی کنید تا از دریای سارگاسو بیشتر بدانید.

دریای عجیبی که ساحل ندارد!

برای اینکه به راز دریای سارگاسو پی ببرید باید موقعیت مکانی آن را خیلی دقیق برایتان بگوییم. در غرب این دریا خلیج استریم، در شمالش جریان اطلس شمالی، در شرقش جریان قناری و در جنوبش جریان استوایی اطلس شمالی واقع شده است. از طرفی در حاشیه غربی دریا جایی وجود دارد به نام برمودا. با وجود اینکه این دریا در احاطه یک همچین جریان های سهمگینی واقع شده است اما این جریان ها کاملا بی حرکت اند. حتما می دانید که اطلس شمالی چه آب وهوای سرد و سختی دارد اما در کمال تعجب آب دریای سارگاسو گرمه گرمه! دمای آب های سارگاسو بسیار گرم تر از آب هایی است که این دریا را احاطه نموده اند. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم آب دریای سارگاسو کاملا با آب هایی که این دریا را احاطه کردند فرق دارد؛ هم گرمتر است، هم شورتر و هم زلال تر.

فکر می کنید علت ویژگی های عجیب این دریا در چیست؟ سطح آب دریا را جلبک های زیادی پوشانده است. این جلبک ها که رنگ طلایی - قهوه ای دارند و بر روی آب شناورند به نام سارگاسوم معروفند. حتما می توانید حدس بزنید که به خاطر همین جلبک ها به این دریا سارگاسو می گویند. از طرفی جانورانی که بر روی جلبک ها زندگی می نمایند هم با جاهای دیگر فرق دارند و کاملا هم رنگ همین جلبک ها هستند، آنقدر همرنگ که به سختی دیده می شوند. اولین بار کریستف کلمب این دریای بیضی شکل و بزرگ را کشف کرد. او در ابتدا با تماشا جلبک های روی این دریا فکر کرد که دارد به ساحل نزدیک می گردد اما سخت در اشتباه بود چون تا خشکی صدها کیلومتر فاصله داشت! افراد زیادی فکر می نمایند بین دریای سارگاسو و مثلث برمودا رابطه وجود دارد. آرامش عجیب این دریا و نزدیکی آن به برمودا باعث شده تا این دریا، اسرارآمیز و خاص باشد. قسمت ترسناک این دریا این است که همواره در آن اتفاق های عجیبی می افتد؛ در واقع دریا آدم هایی را که بر روی کشتی های بادبانی نشستند می دزدد! تا به حال کشتی های سرگردان زیادی بر روی سطح آب های این دریا پیدا شده که هیچ کسی در آن ها نبوده است! برای همین هم هست که به دریای سارگاسو قبرستان کشتی ها و یا دریای کشتی های گم شده می گویند. یکی از این کشتی ها که به سرنوشتی وحشتناک دچار شد یک کشتی تجاری فرانسوی بود که در سال 1840 مسیرش به سمت این دریا افتاد و ناپدید شد. اما چند وقت بعد کشتی در حالی که هیچ کس در آن نبود پیدا شد!

بعد از این ماجرا تا مدت ها حادثه ای گزارش نشد تا اینکه در سال 1881 اتفاق عجیب دیگری افتاد! ماجرا از این قرار بود که یک کشتی بزرگ در حال حرکت در دریا بود که کشتی دیگری را در آب دید، این کشتی با اینکه صحیح و سالم در حال حرکت بود اما هیچ ناخدا و یا ملوانی نداشت! کاپیتان، افرادی را به سمت این کشتی فرستاد اما کشتی ناگهان ناپدید شد. البته غیب شدن این کشتی چندان طولانی نشد چون دو روز بعد در حالی که هیچ کسی در داخل آن نبود دوباره پیدا شد. بعدها باز هم کشتی های بدون سرنشین دیگری بر روی آب های این دریا پیدا شدند به طوری که بین سال های 1960 تا 1980 کشتی ها و قایق های زیادی در این دریا دیده شدند که بدون ناخدا حرکت می کردند! پشت سر کشتی هایی که در این دریا گم شدند حرف های زیادی زده می گردد از جمله اینکه بقایای اسکلت های ناخدا و ملوان در آن ها پیدا شده در حالی که علت اصلی مرگ آن ها معلوم نبوده. هر چند که برخی ها می گویند شاید جلبک هایی که بر روی آب وجود دارد باعث مرگ این افراد شده باشد. تا به حال هیچ کسی نتوانسته راز ناپید شدن کشتی ها را حل نماید و دریای سارگاسو همچنان یک راز بزرگ است.

نظریه ریچارد سیلوستر

ریچارد سیلوستر که از محققان یکی از دانشگاه های استرالیاست معتقد است که بین ناپدید شدن کشتی ها در دریای سارگاسو و گم شدن هواپیماها و کشتی ها در مثلث برمودا رابطه ای وجود دارد. او علت اصلی عجیب بودن این دریا را گرداب ها می داند. در وسط این دریا حجم زیادی جلبک وجود دارد و جریان های قدرتمندی به آهستگی می چرخند که باعث شده گرداب های سهمگینی در این نطقه پدید بیاید. سیلوستر می گوید گرداب های دریای سارگاسو مثل یک سانتریفوژ عمل می نمایند. این گرداب های سهمگین گرداب های کوچک تری را به وجود می آورند که می فرایند و می فرایند تا خودشان را به مثلث برمودا برسانند. این گرداب ها آنقدر قوی هستند که می توانند کشتی ها را برعکس نمایند و هر چیزی که در داخل آن ها وجود دارد را با خودشان ببرند. البته این تمام ماجرا نیست چون این گرداب های کوچک حتی می توانند تندبادهای کوچکی را هم در هوا ایجاد نمایند! این تندبادها که در آب ایجاد می شوند حرکات چرخشی آب را ادامه می دهند و ممکن است علت سقوط هواپیماهای کوچک به داخل اقیانوس هم همین اتفاق باشد.

منبع: mysteriousfacts.com

منبع: الی گشت
انتشار: 1 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1401 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2162

به "دریای عجیبی که ساحل ندارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریای عجیبی که ساحل ندارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید