دستکاری ژنتیک سلول های ایمنی برای درمان سرطان

به گزارش مجله ابوذریون، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، این شخصی ترین و پیچیده ترین روش ژن درمانی است که تا به امروز صورت گرفته و امید می رود فرایندی تازه برای درمان سرطان را شکل دهد.

دستکاری ژنتیک سلول های ایمنی برای درمان سرطان

در این مطالعه نو محققانی در ایالات متحده با موفقیت از فناوری ویرایش و دستکاری ژنتیک کریسپر برای خلق سلول های ایمنی شخصی سازی شده و هدف قرار دادن سلول های سرطانی استفاده کردند. در مرحله اول این کارآزمایی، محققان این فناوری را بر روی 16 بیمار آزمایش کردند، و در حالی که شکل کنونی فناوری کریسپر فقط به مقدار اندکی کارآمد بوده، این روش نو درمان کاملاً بی خطر بود و راه را برای درمان های شخصی سرطان در آینده هموار خواهد نمود.

این روش که به وسیله یکی از پژوهشگران به عنوان پیچیده ترین درمانی که تا به حال در کلینیک صورت گرفته توصیف شده است، برای اولین بار چندین فناوری پیشرفته مختلف را گرد هم آورده است. این فرآیند با گرفتن نمونه از خون و تومور هر بیمار شروع شد و هدف از انجام آن آنالیز جهش های دی ان ای منحصر به فرد تومور بود.

هنگامی که جهش های سرطانی مجزا شدند، محققان از الگوریتم های نوی برای آنالیز اینکه کدام جهش های خاص احتمالاً موجب واکنش مؤثر سلول های تی ایمنی می شدند، استفاده کردند. سپس از هر بیمار نمونه های خون بیشتری تهیه شد که بر مبنای آن سلول های تی ایمنی برای یافتن سلول هایی خاص استفاده شدند که دارای گیرنده هایی برای دفع جهش سلول های سرطانی بودند.

در فرآیندی که به طور میانه شش ماه طول کشید، محققان سه گیرنده سلول تی مخصوص سرطان را برای هر بیمار شناسایی کردند. سپس محققان با استفاده از فناوری دستکاری ژنتیک کریسپر دسته ای از سلول های تی موجود هر بیمار را برای حمل آن گیرنده های خاص مهندسی کردند. دوزهای مورد استفاده در این کارآزمایی بسیار کم بود، بنابراین با بهینه سازی فناوری مذکور، اثربخشی ضدسرطانی آن در آینده ارتقا خواهد یافت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 آبان 1401 بروزرسانی: 23 آبان 1401 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2308

به "دستکاری ژنتیک سلول های ایمنی برای درمان سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستکاری ژنتیک سلول های ایمنی برای درمان سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید