رئیس دانشگاه تهران: تعطیلی دانشگاه ها در دوران کرونا تصمیم بسیار درستی بود

به گزارش مجله ابوذریون، رئیس دانشگاه تهران گفت: مدیریت دانشگاه ها در شرایط بحران موضوع پیچیده ای بود و تعطیلی مراکز آموزش عالی و حرکت به سمت آموزش مجازی، یک تصمیم بسیار درست بود که دستاوردهای بزرگی هم برای کشور داشت.

رئیس دانشگاه تهران: تعطیلی دانشگاه ها در دوران کرونا تصمیم بسیار درستی بود

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران که در بیست و هفتمین اجلاس رؤسای دانشگاه های عظیم کشور در دانشگاه تربیت مدرس سخن می گفت، با اشاره به شرایط ویژه ای که بحران کرونا برای کشور ایجاد کرد، گفت: مدیریت دانشگاه ها در شرایط بحران موضوع پیچیده ای بود و تعطیلی مراکز آموزش عالی و حرکت به سمت آموزش مجازی، یک تصمیم بسیار درست بود و دستاوردهای عظیمی هم برای کشور داشت.

وی ضمن اشاره به این موضوع اضافه کرد: اینکه دانشگاه های عظیم ما به سرعت توانستند از زیرساخت های الکترونیکی خود برای ارائه آموزش های مجازی استفاده نمایند تا کلاس های آموزشی از شکل حضوری به سمت آموزش های مجازی برود، کار عظیمی بود که هم نشان دهنده توانایی دانشگاه های ما در تطبیق با بحران هاست و هم نشانه اینکه می توان بحران های مهم را با استفاده درست از زیرساخت های تکنولوژیکیِ خوب مدیریت کرد.

وی اعلام کرد: به خاطر این ویروس، شرایط کشور وضع پیچیده ای یافت و طبعاً دانشگاه هم تحت تأثیر عوارض این اپیدمی نهاده شد، اما تأثیری که این موضوع بر دانشگاه ها داشت، بیشتر از بخش های دیگر بود، چون ما در دانشگاه، کلاس های فشرده، خوابگاه های فشرده و تراکم جمعیتی نسبتاً بالایی داشتیم که احتمال خطر شیوع را بالاتر می برد و به همین دلیل، دانشگاه در این بحران یکی از نگران ترین بخش ها برای سلامت دانشجویان، استادان و کارکنان بود و مدیریت این شرایط کار بسیار دشواری بود.

رئیس اجلاس رؤسای دانشگاه های عظیم کشور، با بیان اینکه بحث ویروس کرونا موضوع پیچیده ای است که جهان هم نتوانسته آن را به خوبی مدیریت کند و هنوز هم با گذشت چند ماه، همه کشورها با آن درگیر هستند، توضیح داد: تقریبا شرایط اجتماعی و مالی و بهداشتی همه کشورها در مقابله با این ویروس یکسان است و کسی نمی تواند ادعا کند این بحران را بهتر از دیگری مدیریت نموده، اما نکته مهم این است که همه کشورها متوجه شدند که برخورد علمی با این موضوع و استفاده از روش های علمی و ابزار و تکنولوژی علمی، در مهار این بحران نقش ویژه ای دارد و همین امر نشان دهنده آن است که دانشگاه ها نقش تعیین نماینده ای در برطرف بحران های عظیم دارند.

دکتر نیلی احمدآبادی، در ادامه سخنان خود گفت: جامعه انتظار دارد که دانشگاه هم بتواند شرایط بحرانی خود را مدیریت کند و هم به مدیریت بحران در کل کشور یاری کند. در قضیه کرونا هم این انتظار وجود داشت و به همین دلیل ما به دنبال آنالیز راه چارههایی برای برطرف مسائل پیش آمده اجتماعی، مالی و فرهنگی بودیم و با استفاده از دانش صاحب نظران، پیشنهاداتی را آماده نموده و به دولت ارائه کردیم که امید داریم مورد استفاده قرار گیرد. مهم آن است که هم در زمان درگیری با بحران و هم پس از آن، همفکری ساختار اجرایی با دانشگاه ها ادامه پیدا کند و حتی با توجه به فضایی که وجود دارد، دستاوردهای خوب این همفکری، به کشورهای دیگر هم منتقل گردد، چرا که در این شرایط، هر کشوری راه چاره موفقی در هر بخشی ارائه کند، مورد استقبال و استفاده دیگر کشورها قرار می گیرد.

رئیس دانشگاه تهران، با اشاره به کوشش مراکز علمی و فناوری کشور برای یاری به حل این بحران مطرح نمود: همه دانشگاه ها با نهایت توان در این امر مشارکت کردند، اما مشکل یا شاید بتوان گفت نقیصه ای که در این زمینه وجود داشت، این بود که ما در کشور یک ستاد ملی مدیریت علم و فناوری برای مقابله با کرونا نداشتیم تا این فعالیت ها را هماهنگ کند و هم افزایی لازم را بین آنها ایجاد کند. بنابراین ضروری است که در این زمینه با صرف هزینه و حمایت مناسب، هماهنگی های بیشتری صورت گیرد تا هم برای برطرف بحران ناشی از این ویروس و هم پیدا کردن داروی مؤثر یا واکسن آن، همفکری و همکاری کامل تری رخ دهد و شاید هم دانشگاه های ما بتوانند افتخار کشف این واکسن را نصیب ایرانیان نمایند.

رئیس اجلاس رؤسای دانشگاه های عظیم کشور، در سرانجام سخنان خود اظهار کرد: تصور نمی کنم حوزه ای در کشور باشد که دانشگاه ها نتوانند در آن وارد شوند و نقش مؤثر خود را نشان دهند. در این بحران هم دیدیم که در شروع تصور می شد صرفاً وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نقش دارد، اما بعد تعیین شد که دانشگاه های دیگر هم باید در همه ابعاد این بحران وارد شده و راه چارههای مرتبط را ارائه نمایند؛ چون این موضوع فقط مسأله بهداشتی و پزشکی نیست و تبعات زیادی در جامعه به همراه دارد. بنابراین همه باید در این زمینه کوشش شایسته کنیم تا سنگینی بار این بحران از دوش کادر بهداشتی و درمانی برداشته گردد و این امر نیازمند تعامل همه جانبه بین بخش های دانشگاهی و اجرایی کشور است که امیدواریم در این شرایط، به طور خاص مورد توجه و اهتمام نهاده شده و محقق گردد.

بیست و هفتمین اجلاس رؤسای دانشگاه های عظیم کشور، صبح پنجشنبه 4 اردیبهشت 1399، با حضور رؤسای دانشگاه های عظیم کشور، به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار گردید که در این نشست، رؤسای بیشتر دانشگاه های مذکور، به صورت مجازی در اجلاس حضور یافتند و به ارائه دیدگاه های خود درباره موضوعات مورد بحث پرداختند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1109

به "رئیس دانشگاه تهران: تعطیلی دانشگاه ها در دوران کرونا تصمیم بسیار درستی بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس دانشگاه تهران: تعطیلی دانشگاه ها در دوران کرونا تصمیم بسیار درستی بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید