سرعت بازگشت ارز حاصل از صادرات افزایش یافته است

به گزارش مجله ابوذریون، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سال جاری سرعت بازگشت ارز حاصل از صادرات چند برابر سال قبل است، این موضوع را نشان دهنده بهتر شدن تصمیم گیری ها دانست و گفت: یکی از راهبردهای اساسی ما در کشور بر اساس محورهای هفتگانه افزایش صادرات است که در ذیل آن 15 کشور همسایه قرار گرفته است.

سرعت بازگشت ارز حاصل از صادرات افزایش یافته است

رضا رحمانی در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا اضافه نمود: پیرو راهبرد توسعه صادرات کشور، با بعضی از 15 کشور همسایه در مورد تعرفه ترجیحی و آزاد مذاکره نموده ایم.

به گفته او امسال صادرات فرآورده های معدنی کشور افزایش یافته و برعکس میزان صادرات مواد خام معدنی کاهش داده شده است.

رحمانی همچنین اختصاص 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات از منابع صندوق بانک ها برای تقویت شرکت های صادراتی کشور با نرخ سود 14.5 درصد را زمینه ساز تقویت صادرات عنوان نمود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به تأکید رهبر انقلاب در امسال بر رونق فراوری اضافه نمود: اولویت نخست ما حفظ فراوری و اشتغال و جلوگیری از تعطیلی فراوری است.

او ادامه داد: در ستاد تسهیل نیز شرط اول و آخر ما این است که واحد تعطیل نگردد و اگر تشخیص داده شد واحدی تعطیل بماند بانک با مقررات خود اقدام کند که بانک ها می توانند امهال یا تقسیط نمایند.

بانک مرکزی واقعیت بازگشت ریال حاصل از صادرات به کشورهای همسایه را بپذیرد

رئیس اتاق کرج نیز در این نشست با اشاره به اینکه صادرات به بعضی کشورهای همسایه در ازای دریافت ریال انجام می گردد، گفت: در این شرایط بانک مرکزی باید این واقعیت را بپذیرد و بر بازگشت ارز خارجی در مقابل این گونه صادرات تأکید نکند.

رحیم بنامولائی اضافه نمود: از بانک مرکزی انتظار داریم در مواردی که مبالات تجاری با پول ملی انجام می گردد، اصراری بر بازگشت ارز خارجی نداشته باشد.

او توضیح داد: عمده مبادلات تجاری حاصل از صادرات به کشور عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان با ریال انجام می گردد و صادرنمایندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات مشکل دارند.

بنامولایی ادامه داد: در شرایط تحریم یکی از راهکارها مناسب برای رفع مسائل ارزی مبادلات تجاری در چارچوب تهاتر کالاست و با استفاده از این روش بسیاری از مسائل ناشی از جابجایی ارز رفع می گردد، اما ظاهراً بانک مرکزی تمایل چندانی به استفاده از این روش ندارد.

او گفت: بانک مرکزی تأکید دارد ارز حاصل از صادرات در قالب تهاتر نیز باید به صورت 50 درصد اسکناس و 30 درصد طرح نیما انجام گردد که چنین روشی امکان پذیر نیست.

رئیس اتاق کرج پیشنهاد کرد: ترتیبی اتخاذ گردد صادرنمایندگان استان بتوانند در مقابل صادرات مواد اولیه موردنیاز واحدهای صنعتی را وارد نمایند و نیز ارز حاصل از صادرات هر استان در همان استان تخصیص پیدا کند تا شاهد رشد در فراوری و صادرات باشیم.

او از بروز بعضی ناهماهنگی در راستا فراوری و صادرات محصولات حلال گلایه کرد و ضرورت اجرای دستورالعمل دولت در این زمینه را مورد تأکید قرار داد.

او گفت: در شرایطی که بر اساس تصمیم دولت مسئولیت صدور مجوز فراوری و صادرات را به سازمان ملی استاندارد محول نموده است، متأسفانه دست اندازهایی ایجاد شده در این زمینه به فراوری این محصولات ضربه وارد نموده است.

بنامولایی اضافه نمود: در این راستا هماهنگی لازم میان حوزه معاونت غذا و دارو، جهاد کشاورزی و دامپزشکی با روحانیت جهت نظارت بر فراوری محصولات حلال لازم است.

او ادامه داد: نبود هماهنگی ارگان های اشاره شده با روحانیت در راستا رعایت احکام شرعی در فراوری این محصولات باعث شده فراورینمایندگان برای طی مراحل قانونی از جمله صدور مجوز با چالش روبرو شوند.

رئیس اتاق کرج توضیح داد: در راستا فراوری محصولات حلال یک سری مسائل ازجمله فرایند و الزامات که باید مورد توجه قرار گیرد پیش بینی نشده است، لذا لازم است این مهم در نشست های کارشناسی پیگیری گردد تا فراورینمایندگان با مشکل روبرو نشوند.

او گفت: نظر به اینکه رعایت یک سری احکام شرعی در فراوری ضروری و الزامی است، بنابراین باید در این زمینه به مسئولان فنی آموزش حتی لازم داده گردد تا فراورینماینده مجبور به جذب ناظران شرعی که هزینه بر است نباشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 868

به "سرعت بازگشت ارز حاصل از صادرات افزایش یافته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرعت بازگشت ارز حاصل از صادرات افزایش یافته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید