صفر تا صد بازدید رییس ستاد کل نیرو های مسلح از Zhuzhou، استاد پنهانکار و ضدزیردریایی چین میزبان ژنرال ایرانی شد

به گزارش مجله ابوذریون، در بخش تسلیحات در این شناور شاهد نصب 4 موشک کروز ضد کشتی، یک پرتابگر موشک های ضد هوایی کوتاه برد با 8 موشک، یک قبضه توپ 76 میلی متری، دو توپ 30 میلی متری و دو پرتابگر 3 تایی اژدر 324 میلی متری هستیم.

صفر تا صد بازدید رییس ستاد کل نیرو های مسلح از Zhuzhou، استاد پنهانکار و ضدزیردریایی چین میزبان ژنرال ایرانی شد

با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید.

به گزارش، سفر سرلشکر محمد باقری ریاست ستاد کل نیرو های مسلح کشورمان به چین یکی از مهمترین دیدار ها و برنامه های کاری این مسوول ارشد جمهوری اسلامی است که علاوه بر مصاحبه با مقامات بلند پایه چینی از بعضی مهم ترین پایگاه های دریایی ارتش چین در شهر بندری شانگ های نیز بازدید نموده است. آنطور که معین است فرماندهان عالی رتبه نظامی ایران در این بازدید ضمن بازدید از بعضی شناور های روز و مدرن این کشور، توضیحات مبسوطی را درباره این شناور ها و توانایی های آن دریافت نموده اند. نظر به اهمیت این سفر و پایگاه مورد بازدید توضیحاتی درباره آن ها در این گزارش ارائه خواهد شد.

قبل از پرداختن به پایگاه دریایی شانگهای، باید به این مسئله اشاره گردد که این شهر با داشتن جمعیتی بیش از 24 میلیون نفر پرجمعیت ترین شهر چین و دومین شهر پر جمعیت دنیا محسوب می گردد و معینا حفاظت از این شهر که در ساحل دریای چین شرقی واقع شده است از اولویت های مهم دولت چین است. فاصله این شهر با کشور تایوان که چین آن را بخشی از خود می داند نیز خیلی زیاد نبوده و تنش ها بین چین و این جزیره کوچک باعث می گردد تا اهمیت مناطق اطراف آن نیز از نظر نظامی برای پکن بیشتر باشد.

پایگاه دریایی شانگ های که مورد بازدید سرلشکر باقری قرار گرفته جزو ناوگان شرقی نیروی دریایی چین محسوب می گردد. 4 پایگاه دیگر در چین نیز جزو این ناوگان شرقی محسوب می شوند که در آن ها انواع شناور های سطح و زیر سطح پیشرفته حضور دارند. در این میان می توان به ناوشکن های تایپ 052 سی و دی، ناو های محافظ تایپ 054 آ و ناوچه های تایپ 056، ناوشکن های کلاس ساورمنی ساخت شوروی سابق که توسط چینی ها در دهه 1990 میلادی خریداری شده، زیردریایی های کلاس کیلو و زیردریایی های چینی کلاس سانگ اشاره نمود. تقریبا می توان گفت نمایندگان از تمامی محصولات بومی چین در بخش شناور های رزمی سطحی به غیر از ناوشکن های سنگین تایپ 055 و ناو های هواپیمابر این کشور در این ناوگان حضور دارند و عملا مسوولان نیرو های مسلح کشورمان از کلکسیونی از این تجهیزات بازدید نموده اند. کشتی های دیگر با ماموریت عملیات نجات دریایی و تدارکاتی نیز در این ناوگان حضور دارند.

تصاویر نشان می دهد رییس ستاد کل نیرو های مسلح حداقل از یک فروند شناور چینی Zhuzhou بازدید نموده که این شناور از کلاس ناوچه های موشک انداز تایپ 056 چینی است. این کلاس از ناو ها از جمله پر شمارترین شناور های رزمی ساخته شده توسط صنایع نظامی چین به حساب می آید و تا الان بیش از 40 فروند از آن ها ساخته شده و چینی ها در نهایت به دنبال به خدمت گیری 60 فروند از آن ها هستند. در عین حال 4 فروند از این ناو ها به بنگلادش و 2 فروند از آن ها نیز به نیجریه صادر شده است.

وزن شناور Zhuzhou در حدود 1360 تن، طول آن 89.4 متر و عرض 11.1 متر بوده و تعداد خدمه این شناور در حدود 78 نفر است. این شناور در نوامبر سال 2014 میلادی وارد خدمت نیروی دریایی ارتش چین شده است.

در بخش تسلیحات در این شناور شاهد نصب 4 تیر موشک کروز ضد کشتی YJ-83، یک پرتابگر موشک های ضد هوایی کوتاه برد FL-3000 N با 8 موشک، یک قبضه توپ 76 میلی متری، دو توپ 30 میلی متری و دو پرتابگر 3 تایی اژدر 324 میلی متری هستیم. موشک های کروز ضد کشتی YJ-83 محصول کشور چین بوده و یکی از به نوعی سلاح استاندارد ضد کشتی شناور های جنگی ارتش این کشور به حساب می آید. بسته به مدل این موشک می تواند تا حدود 200 کیلومتر برد داشته باشد. وزن سر جنگی این موشک 190 کیلوگرم و سرعت آن نیز 0.9 ماخ است. سامانه دفاعی FL-3000 N ملقب به یوزپلنگ پرنده از سیستم راهنمایی ترکیبی راداری غیر فعال و فروسرخ بهره می برد و یک لایه دفاع کوتاه برد بر علیه تهدیدات پروازی مثل بالگردها، جنگنده ها و موشک کروز را برای این شناور به ارمغان می آورد. برد نهایی این سامانه 9 کیلومتر است.

شناور Zhuzhou توان حمل یک فروند بالگرد را نیز دارد. رادار جستجوگر هوایی و سطحی در کنار سیستم سونار نیز بر روی این شناور نصب شده، همچنین در بخش پیشران در این شناور 2 موتور دیزل نصب شده که سرعتی در حدود 46 کیلومتر بر ساعت را برای این شناور فراهم می نماید. رادار اصلی این ناو تایپ 347 نام دارد که سامانه ای فعال در باند ایکس بوده و وظیفه راهنمایی آتش سامانه های تسلیحاتی در این ناو را بر عهده دارد.

اما شناور Zhuzhou که سرلشکر باقری از آن بازدید نموده جزو ناو های سری تایپ 056 آ محسوب می گردد. تفاوت این ناو ها با دیگر شناور های تایپ 056 در بحث افزایش توان ضد زیردریایی است. سیستم های سوناری با قابلیت کشیده شدن در پشت کشتی و سیستم های سونار عمقی به ناو های سری تایپ 056 آ اضافه شده است که به این شناور ها یاری می نماید تا توان ضد زیردریایی بهتری داشته باشند. شاید برای بعضی این سوال پیش بیاید که چرا سرلشکر باقری این شناور را انتخاب نموده. برای پاسخ به این سوال باید به یکی از موارد اعلام شده درباره این سفر اشاره نمود. سرلشکر باقری بعد از ورود به چین در مصاحبه ای این گونه گفته است: توسعه چشمگیری را در روابط چین و ایران شاهد خواهیم بود در آینده نزدیک با حضور مقامات دو کشور، موضوعات متعددی در ابعاد مختلف تحقیقاتی، فراوریی و کار مشترک روی محصولات مختلف مورد بحث و آنالیز قرار می گیرد.

اگر به معینات ناو چینی Zhuzhou دقت کنیم می بینیم که شباهت هایی از نظر معینات کلی بین این ناو و شناور های کلاس موج نداجا وجود دارد. اگر به ناو های جدیدتر در کلاس موج دقت کنیم می توان مشاهده کرد که کوشش زیادی برای کاهش سطح مقطع راداری در این ناو ها انجام شده است. در شناور های تایپ 056 نیز اولویت خاصی به طراحی پنهانکار داده شده است.

همکای مشترک بین دو کشور برای ارتقاء طراحی نسل جدید از شناور های کلاس موج، فراوری مشترک یا انتقال فناوری سامانه هایی مثل سیستم دفاع نزدیک FL-3000 N، توسعه توان ضد زیردریایی ایران بر اساس همکاری مشترک با چین و بحث های ارتقاء توان راداری شناور های رزمی از جمله گزینه هایی است که می تواند برای ارتقاء جماران در نظر گرفته گردد. فراموش نکنیم که ناو های تایپ 056 برای عملیات در مناطقی مثل تنگه تایوان و دریای چین شرقی و چین جنوبی توسعه پیدا نموده اند که تا حدی دارای شباهت هایی به منطقه تنگه هرمز و دریای عمان دارند. از این رو می توان از تجربه های مشترک دو طرف برای ارتقاء و بهبود کیفیت طراحی ناو ها استفاده کرد. البته معینا می توان این همکاری را مقدمه ای برای توسعه همکاری ها در آینده برای توسعه سریعتر و بهتر شناور های سنگین تر ایرانی نیز در نظر گرفت.

هرچه هست چنین دیدار ها و برنامه های پر باری علاوه بر آنکه دستاورد ها و ثمرات نظامی فراوانی برای طرفین خواهد داشت، می تواند پیغام های امنیتی و سیاسی خاصی را نیز مخابره کند که قطعا دوستان و دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای به خوبی و وضوح آنرا رصد و تحلیل خواهند کرد.

منبع: مشرق

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 380

به "صفر تا صد بازدید رییس ستاد کل نیرو های مسلح از Zhuzhou، استاد پنهانکار و ضدزیردریایی چین میزبان ژنرال ایرانی شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "صفر تا صد بازدید رییس ستاد کل نیرو های مسلح از Zhuzhou، استاد پنهانکار و ضدزیردریایی چین میزبان ژنرال ایرانی شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صفر تا صد بازدید رییس ستاد کل نیرو های مسلح از Zhuzhou، استاد پنهانکار و ضدزیردریایی چین میزبان ژنرال ایرانی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید